Deel dit artikel
-

Gratis Internet toegang

Afgelopen week stond er in Channel 7 Europe een artikel over een gratis Internet provider uit Groot Brittanie, te weten FreeServe. Dit wordt een opmerkelijke ontwikkeling: gratis toegang krijgen tot Internet. Er komen steeds meer bedrijven die dat doen en nu adviseren zelf adviesbureaus en online communicatie bedrijven om dit te stimuleren.

Paul Thuis over het feit dat in Nederland de teller blijft lopen als je contact hebt met Internet en de remmende invloed daarvan op de ontwikkeling van webvertising, content-ontwikkeling en e-commerce.

Wat is FreeServe dan precies? Freeserve is een volledig gratis Internet dienst in Groot Brittanie. Er bestaan geen registratie of set-up kosten en er bestaan ook geen maandelijkse abonnementskosten. Men moet alleen de maandelijkse locale telefoonkosten betalen. De Freeserve gebruiker kan een onbeperkte hoeveelheid e-mail adressen krijgen, 15 Mb aan Web ruimte op hun server, vrije Engelse content, gratis e-mail ondersteuning, en gratis aanmeldings- en registratiesoftware.

Is er in Nederland ook zo'n gratis dienst? Ja, in Nederland is er ook een genaamd WISH . Bij WISH krijg je een volledig Internetabonnement voor eenmalige inschrijfkosten, te weten fl 19,95. Je krijgt hiervoor onbeperkt toegang tot Internet, een e-mail adres (inlognaam@wishmail.net) op te halen via het Web, een niet-commerci�le homepage van max. 2 Mb en 24 uur per dag een helpende hand!

Meestal wordt gezegd dat Europa op het gebied van Internet minstens 1 a 2 jaar achterloopt bij Amerika. Dit lijkt wel te kloppen als je kijkt naar hoe bedrijven Internet inzetten in hun bedrijfsvoering en de aanbieders van producten en diensten. Dit is nog beperkt.

Maar er speelt in Europa ook nog iets anders. De betalingstructuur voor telecomdiensten is in Europa totaal anders dan in de VS. In de VS hoef je niet te betalen voor lokaal bellen, en dat stimuleert het gebruik van Internet via de telefoon enorm. De liberalisering van de telecommarkt heeft de lokale belkosten in Europa wel wat verbeterd, maar het is nog steeds niet gratis. En dit feit, dat de teller maar blijft lopen als je contact hebt met Internet, zal een ontwikkeling van webvertising, inhoudsontwikkeling en e-commerce mogelijkheden zeker niet versnellen.

Het online adviesbureau Jupiter Communication www.jup.com adviseert nu bedrijven om vrije-toegang strategieen (vrije toegang, onbeperkt gebruik) te ontwikkelen. Volgens Jupiter zal het aantal Europese huishoudens mede hierdoor stijgen van 14 miljoen nu tot 47 miljoen in 2003 (31% van de huishoudens).

Dit alles onder het motto: je moet eerst zorgen voor een zo groot mogelijk marktaandeel, dan kun je er later geld mee verdienen. Als je nu maar zorgt dat je veel Internet gebruikers hebt, dan kun je allerlei commerciele diensten opzetten waar geld mee verdiend kan worden. Deze manier van gratis iets aanbieden lijkt in de traditionele wereld een beetje vreemd, maar er zijn verschillende Internet-bedrijven zeer groot, succesvol en rijk van geworden. Denk hierbij alleen maar aan de manier waarop Netscape zijn browser vanaf het begin gratis weggaf. Dus misschien gelden de 'oude' regels voor bedrijfsvoering niet helemaal meer voor business doen op Internet.

Geen een Nederlander is volgens mij trouwens vies van een beetje gratis! Ga er bovendien maar eens van uit dat over een jaar je ook toegang hebt tot Internet via de televisie, zoals binnenkort gaat gebeuren met AOL-TV (van America Online), dan wordt het Internet helemaal gestimuleerd. Dan wordt het gebruik van Internet waarschijnlijk echt gelanceerd. En dan komen de aanbieders vanzelf!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond