Gratis verzending belangrijker dan snelle levering

Gratis verzending is voor Nederlanders belangrijker dan een snelle levering. Dat blijkt uit onderzoek van Ruigrok NetPanel.

Een (te) lange levertijd is in mindere mate een afhaker: voor ruim een kwart van de online shoppers zou dit een reden zijn om ergens niet te bestellen. Daarnaast geeft twee derde van de Nederlanders aan bereid te zijn om langer te wachten op een bestelling, als zij daarvoor een lagere prijs betalen.

Opvallend hierbij is dat vooral babyboomers minder geduldig zijn: van hen kiest iets meer dan de helft ervoor om langer wachten in ruil voor een lagere prijs. Bij de jongere generaties is dit 69 procent.

Redenen voor online shoppers om níet voor een bepaalde webshop te kiezen zijn vaak gerelateerd aan de prijs: (te) hoge verzendkosten is nog altijd de grootste afhaker (70 procent). Ook extra kosten voor het gebruik van een betaalmethode (47 procent) en niet gratis kunnen retourneren (44 procent) zijn veelgenoemde redenen om geen bestelling te doen bij een webshop.

1 Reactie

Benieuwd hoe we consumenten kunnen laten begrijpen dat verzenden nooit gratis is. Verzendkosten zitten nou eenmaal altijd ergens verdisconteerd in de prijs, en medewerkers van pakketdiensten zijn zwaar de dupe van de onredelijke eis voor ‘gratis verzending’.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug