Deel dit artikel
-

Greenspan, Hammer en de Hollandse ondernemer

"Het Internet is een van de belangrijke technologische ontwikkelingen die ervoor zullen zorgen dat de productiviteit van Amerikaanse ondernemingen in de komende jaren steeds verder zal stijgen. En daardoor zal de Amerikaanse economie in de komende jaren nog flink doorgroeien." Nee, het is niet Nicholas Negroponte of Kevin Kelly die deze uitspraken heeft gedaan, maar Alan Greenspan, de president van de Amerikaanse centrale bank.

Tiggelaar over de productiviteitsparadox en Hollandse nuchterheid.

Een aantal jaren geleden kon je in de IT-pers nog regelmatig smullen van artikelen over de zogenoemde productiviteitsparadox. In veel gevallen zouden de kosten van IT-investeringen niet worden terugverdiend door een hogere arbeidsproductiviteit. Volgens Michael Hammer, de Amerikaanse managementwetenschapper die de term Business Proces Reengineering (BPR) bedacht, kwam de productiviteitsparadox voort uit het feit dat veel bedrijven hopeloos verouderde werkmethoden onveranderd lieten en krampachtig probeerden hiervoor IT-oplossingen op maat te ontwikkelen. Het is beter, zo betoogden de BPR-aanhangers, om de bedrijfsprocessen volledig opnieuw te ontwikkelen op basis van de nieuwe IT-mogelijkheden.

Met het snelle succes van veel dotcom-bedrijven lijkt Hammer nu een ijzersterk argument in handen te hebben voor zijn BPR-betoog. Het zijn juist de nieuwe bedrijven die de mogelijkheden van het Internet volledig benutten, die het succesvolst zijn. En het zijn juist de direct sellers onder de bestaande bedrijven die scoren op het Internet. Zoals in Nederland bijvoorbeeld Wehkamp en Overtoom, die hun processen al volledig hadden ingericht op verkoop op afstand, snelle levering en slimme vormen van databasemarketing. Naar aanleiding van de voorspelling van Greenspan maken vaderlandse economen, onder anderen professor Soete van de Universiteit Maastricht, zich zorgen om de positie van Nederland. Wij blijken niet voldoende in staat te zijn om de arbeidsproductiviteit in ons land te verhogen, ondanks de vrije toegang tot dezelfde technologie die de Amerikanen inzetten.

‘The Trouble with E-commerce’, onderzoek uit mijn eigen koker in opdracht van marketingbranchevereniging DMSA, wees een paar weken geleden uit dat ruim veertig procent van de e-commerceprojecten in Nederland mislukt. Let wel, het gaat hier nog niet eens om de vraag of een eenmaal gerealiseerde e-commercedienst succesvol is; onderzocht is slechts of de dienst volgens de overeengekomen specificaties werd opgeleverd. Belangrijkste oorzaken voor de mislukkingen: gebrek aan steun van managementzijde, geen draagvlak onder de collega’s, slechte samenwerking, gebrek aan kennis…
Triest en traditioneel, maar keihard bevestigd door ruim honderd e-commerceprojectleiders.

Als je het mij vraagt hebben we in ons op consensus gerichte land vaak veel te weinig lef om een vernieuwing voor de volle honderd procent te accepteren. Misschien is een halfslachtige ontwikkeling en een halfhartige implementatie van een e-commerceplan nog wel erger dan helemaal geen e-commerce. Misschien is het opnieuw onaangeroerd laten van allerlei ouderwetse bedrijfsprocessen een veel groter probleem dan het computeranalfabetisme van het Nederlandse topmanagement. Misschien is dit wel een van de belangrijkste redenen waarom Nederland slechts in zeer geringe mate meeprofiteert van de technologische veranderingen.

Intussen geven Nederlandse burgers en bedrijven steeds meer geld uit via het Internet. Het is niet vreemd dat ruim de helft van dat geld wegvloeit naar de VS. Het wordt tijd dat die nuchtere Hollandse ondernemers zich realiseren dat het mooie van de zeven vette jaren is dat je je kunt voorbereiden op de daaropvolgende magere jaren. In de Verenigde Staten gebeurt dit volop door het inzetten van technologie die de frictiekosten binnen en tussen bedrijven met meerdere procenten per jaar kan terugdringen. In Nederland zien we de noodzaak nog niet. We zijn drukker met het beschermen van de vaste boekenprijs en met het kunstmatig hooghouden van de prijs van cd’s, terwijl een snelgroeiende groep via Proxis of Amazon zijn boeken bestelt en zijn cd’s vult met muziek van het net.

Hoe lang we dit nog volhouden? Ik heb geen idee… Maar zeker is wel dat we met iedere maand die we verliezen als BV Nederland een verdere achterstand op de VS oplopen die niet ��n, twee, drie weer in te halen is.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ralph Cohen

Ik ben het zeker eens met bovenstaand verhaal van Ben.Uit ervaring als Internet ondernemer zou ik daarom mensen met goede ideeen aan willen raden om zelf en snel te handelen. Ga niet meteen met je idee naar een groot bedrijf om over samenwerking te praten. De meeste van die grote bedrijven doen er vaak 6 maanden over om tot een beslissing te komen, en dan is het vaak al te laat. 'Time to market' is nu te belangrijk. Als je eenmaal open bent, pers hebt en draait, dan hangen de heren van de grote trage bedrijven vanzelf opeens heel snel aan de lijn en is je uitgangspositie veel beter.Helaas zal Ecommerce in Nederland voorlopig nog moeten komen uit de hoek van snelle en jonge mensen die het Internet begrijpen in tegenstelling tot 'the big old company's'. Met vriendelijke groet, Ralph CohenCEO BuyComp.NL

Jurgen Appelo

"gebrek aan steun van managementzijde, geen draagvlak onder de collega’s, slechte samenwerking, gebrek aan kennis" Hierin onderscheidt e-commerce zich niet van 'normale' IT-projecten. The Stanford Group heeft al eerder het succes gemeten van IT-projecten in het algemeen en kwam ook tot erg verontrustende percentages. Het is niet interessant om te ontdekken dat 40% van de e-Commerce projecten mislukt. Het is interessant om te ontdekken wat de afwijking is t.o.v. van anderssoortige IT-projecten. Het is net zoiets als meten hoe lang de gemiddelde Nederlander is. Je kunt pas zeggen dat Nederlanders lang zijn als je buitenlanders ook gemeten hebt. Rest van artikel is overigens een prima stuk. Jurgen.

Jeroen Buis

Ben, OK, je hebt gelijk maar de belangrijke vraag is uiteraard wat we hier aan gaan doen. Ik denk dat er in Nederland al redelijk wat jonge (Internet) bedrijven zijn die de door jou genoemde problemen niet hebben. Zaak is dat die bedrijven zoveel mogelijk de ruimte krijgen en niet gehinderd worden door beperkende maatregelen en wetten. Een van de mensen die daar wat aan kan doen ben jij. Mevr. Jorritsma heeft een mooi voorwoord geschreven voor je boek dus het moet mogelijk zijn om met haar eens te praten over een aantal zaken. Een paar suggesties: - laat de overheid stimuleren dat iedereen zo snel mogelijk snelle Internet verbindingen kan krijgen. Iedereen is nu afhankelijk van een paar kabelbedrijven die ook niet de indruk wekken echt veel verstand van zaken te hebben en concurrentie is er al helemaal niet. De PTT komt wel met ADSL maar alleen als je toevallig in Amsterdam woont. Er is al een voorstel in de maak om de telefoonkosten voor Internet te beperken tot een bepaald bedrag per maand;lijkt me een goed begin. - al die beperkende prijsafspraken afschaffen. Laten we accepteren dat alles wat digitaal kan ook digitaal wordt en dat de prijs daarvan naar nul gaat. Hoe sneller dat gebeurt hoe beter. - vertel mevr. Jorritsma dat het vragen aan ouderen om nog een jaartje langer te werken het probleem niet gaat oplossen. Stimuleren van Internet daarentegen helpt wel. - laat mevr. Jorritsma eens wat roepen over de veranderingen die nu bezig zijn. Dat kleine aanpassingen niet voldoende zijn maar dat we een nieuw soort bedrijven nodig hebben. Ik denk overigens dat het niet zo erg is dat een heleboel bedrijven de huidige veranderingen niet gaan overleven. Daar moeten we niet dramatisch over doen. De levenscyclus van een heleboel bedrijven is nu voorbij en er zullen nieuwe bedrijven opstaan. Ontdaan van de historie maar met de goede kennis kan je verassende resultaten bereiken. Nog een opmerking over je artikel: 40% van de ecommerce projecten mislukt, dat betekent dat 60% wel lukt. Dat is volgens mij een stuk hoger dan het gemiddelde automatiserings- of organisatieveranderings project. Jeroen BuisShipItSmarter.com PS. bij het bieden op je lezing op veiling.com had ik wel het hoogste bedrag maar helaas nog onder het minimum. Misschien kunnen we nog eens hier verder over praten ….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond