Deel dit artikel
-

‘Groei online bestedingen neemt af’

De verkoopresultaten van etailers tijdens de feestdagen waren uitermate gunstig, maar toch zou de bestedingsgroei een dalende trend vertonen. Aldus concludeert de The Wharton School of Business . Neemt de besteding in totale omvang toe, per persoon wordt gemiddeld minder uitgegeven. Volgens het rapport kwam de helft van de consumenten die in 1998 op Internet kocht een jaar later al niet meer terug.

De aanwas van nieuwe consumenten blijft achter bij de spijtoptanten, kopers dus die het winkelen op Internet hebben opgegeven. Een en ander vertraagt de groei aanzienlijk.

Grote aantallen nieuwe kopers kunnen dat beeld niet verhelpen. Want ervaring met Internet is juist een voorwaarde voor winkelen. Naar mate mensen langer online zijn, vaker informatie opzoeken of e-mailen is de kans op het doen van uitgaven groter. Opgevers vormen dus een extra rem op de groei, terwijl nieuwkomers tijd nodig hebben ervaring op te doen.

Hoewel lastig te beoordelen, kan aan het onderzoek enige waarde worden toegekend. Er namen liefst 23.000 consumenten aan het onderzoek deel. Op grond van de uitslag menen de onderzoekers dat de verwachtingen van een spectaculaire groei voor de komende jaren naar beneden moet worden bijgesteld. Vooral de algemeen gangbare opvatting dat mensen steeds meer geld online zullen besteden achten zij niet realistisch.

Uiteraard kan dit voor bedrijven grote implicaties hebben. Wel tekenen de onderzoekers bij hun bevindingen aan dat het panel pas drie jaar functioneert en eigenlijk nog relatief weinig over de Internetmarkt bekend is. Een voorbehoud ten aanzien van de ontwikkelingen maken ze ook omdat de markt veranderlijk is. De komst van steeds meer nieuwe producten maakt het lastig een overzicht te geven.

Het achterblijven van bestedingen en het zelfs opgeven van consumenten hebben de bekende redenen: al dan niet vermeend gebrek aan privacy, slechte ervaringen met service en onveilige betalingsmogelijkheden.

Deel dit bericht

3 Reacties

Harrold Romelingh

Beste redactie, ff een vraag.Hoe zit het met die mensen die op het Internet zitten, die producten bekijken op het net, deze niet meer kopen op het Internet ivm dit beveiligingsprobleem, maar wel kopen in de winkel.Is dit ook niet een onderdeel van emercing en in hoeverre is dit onderzoek dan zuiver te noemen? gr. Harrold

Harm van Echteld

Mijn ervaring is dat een grote groep kopers ontevreden is over de aankoop die ze hebben gedaan. Producten zijn vaak niet goedkoper dan in de winkel (wat vaak een argument is om on-line te kopen), het duurde langer dan de twee dagen zoals men had beloofd (de bedrijven informeren de klanten hier niet over) en het terug sturen van de producten als het niet goed blijkt te zijn, schijnt niet te kunnen of ver onder de maat te zijn. Dus de bedrijven die aan e-commerce doen hebben nog wat te werk te verrichten op het gebied van logistiek, service en de noodzakelijke informatie aan de klant.

M. de Man

Ls, Ik ben al 12 jaar werkzaam in de ICT-industrie, beschik pas sinds 2 jaar over een Internet aansluiting prive en heb pas twee weken geleden iets besteld via het web. Waarom?? is dus de hamvraag, nou hierop kan ik navolgend antwoord formuleren. Mijn persoonlijke inschatting is dat mensen via het web alleen "commodity goods" kopen, ofwel CD´s, boeken, etc…Daarbij geldt nog eens wat ook al eerder is gezegd dat het wel goedkoper moet zijn en sneller dan de traditionele winkel. Daarnaast geldt dat we in Nederland en/of Europa nog steeds een stevig calvinistische houding hebben en derhalve nog erg zijn gesteld op de uitjes naar de winkel. Een kostuum, stropdas, witgoed, schoenen, etc.. wil je volgens mij zien, kunnen aanraken, de kleur goed bekijken en we vinden het ook een sociaal aspect om te winkelen. Dit in tegenstelling tot de USA waar de afstanden veelal zo enorm zijn deze niet uitnodigen om sociaal te gaan winkelen. Ik ben er van overtuigd dat indien de e-commerce shops alles goed doen, prijs, levertijd, klachtenafhandeling, tevredenheidsonderzoek, etc.. dat tussen nu en 5 jaar tussen de 40 en 60 % van die "commodities" via het web gekocht kunnen worden, maar voor kapitale investeringen blijven 98% van de Nederlanders zelf naar de fysieke winkel gaan. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond