Groei online uitgaven van 50 procent

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar de helft meer uitgegeven op internet dan het jaar ervoor. Dit zegt het Hoofdbedrijfschap Detailhandel in het onderzoek eRetailingMonitor. De totale bestedingen bedroegen 320 miljoen euro, oftewel 0,4 procent van de totale bestedingen binnen de detailhandel.
De verkoop van levensmiddelen via internet is verdubbeld, aldus het onderzoek , dat is uitgevoerd door Blauw. Het zijn, zoals bekend, de postorderaars die veel gebruik maken van internet, maar volgens het Bedrijfschap zijn het de diverse MKB-bedrijven die het merendeel van de omzet voor hun rekening nemen. De gemiddelde omzet per webwinkel komt uit op "minder dan 225 duizend euro".
Internethandel wordt steeds minder het domein van pure internetbedrijven. Tweederde van de webwinkels heeft ook een offline filiaal, of maakt ook gebruik van een catalogus.
Zoals ook uit eerder onderzoek al bleek zijn het met name de Nederlandse internetwinkels waar aankopen gedaan worden (87 procent van het totaal). Dit gaat ten koste van Amerikaanse webwinkels. Consumentenelectronica doet het in de online verkoop nog steeds goed, aldus het onderzoek.
Overigens kwam onderzoeksbureau IDC in januari met geheel andere cijfers over de online bestedingen in Nederland. Het onderzocht ook de consumentenbestedingen en constateerde ook een verdubbeling van de omzet, maar sprak van een omzet van 888 miljoen euro.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond