Deel dit artikel
-

Groei Privver valt tegen: 100.000 gebruikers

De groei van Privver valt tegen. De elektronische brievenbus van TPG Post die in december 2001 van start is gegaan, telt momenteel circa 100.000 gebruikers, waar op 200.000 was gerekend, zo erkent Privver-directeur Arthur van Veen tegenover Emerce. Hij schrijft de tegenvallende groei toe aan het te kleine aantal deelnemende verzenders.

Privver ging in december 2001 van start na een testperiode van een half jaar. Algemeen directeur Arthur Van Veen zei toen deze zomer 200.000 vaste gebruikers voor de elektronische brievenbus te verwachten. Dat zijn er circa 100.000 geworden, zo geeft hij tegenover Emerce toe. Van Veen hoopt desondanks nog dit jaar 150.000 klanten voor het systeem te hebben.

De Privver-directeur wil nieuwe klanten onder meer werven onder zogeheten secundaire rekeninghouders. Die moeten voortaan hun tweede rekening via de elektronische brievenbus gaan beheren. Privver doet volgens Van Veen veel onderzoek naar de usability van de site om vooral mainstream gebruikers te overreden Privver te gebruiken.

Dit leidde er onder meer toe dat het bestaan van een belangrijke functionaliteit als iAccept – waarmee de gebruiker na een machtiging met een paar muisklikken zijn digitale rekening kan betalen – beter werd gecommuniceerd. Dat leidde al snel tot tientallen procenten meer gebruik daarvan, stelt Van Veen.

Van Veen schrijft de tegenvallende groei toe aan het te kleine aantal deelnemende verzenders. Dat is sinds de start gegroeid van vijf naar twaalf, met bedrijven en organisaties als KPN, Nuon, Casema, SNS Bank, euroShell en Greenpeace. De Privver-chef hoopt dat dit aantal eind december van dit jaar is gegroeid tot twintig. Hij wil ook graag dat de landelijke overheid gaat deelnemen. In juni ging Eindhoven als eerste gemeente overstag.

"Het feit dat er niet meer verzenders zijn is een belemmering", meent Van Veen. Dat komt volgens hem ook omdat een verzender goed nadenkt voor hij meedoet. Van Veen: "Wanneer een bedrijf of organisatie meedoet aan Privver, gaat hij een groot deel van zijn klantencontacten online verzorgen. Dat is een grote stap. Dan moeten zaken als zijn site en customer care wel piekfijn in orde zijn." Van Veen zegt nog altijd druk in gesprek te zijn met geïnteresseerden.

De vorig jaar aangekondigde Privver-pilot in Duitsland is voorlopig van de baan. Een pilot in het Verenigd Koninkrijk gaat "mogelijk in 2003 van start", aldus Van Veen. Die moet worden uitgevoerd door de Britse vestiging van Cendris , het onderdeel van TPG Post dat zich bezighoudt met data- en document management en waar ook Privver formeel deel van uitmaakt. Duitsland (dat veel plaatselijke verzekeraars en banken kent) is in de ogen van Van Veen ook minder geschikt voor het Privver-concept, dat beter zou werken op een nationaal niveau.

Van Veen wil niet zeggen wanneer Privver winstgevend wordt. Momenteel verdient het bedrijf aan ieder bericht dat de verzender verstuurt en aan projecten van klanten die een speciale 'look and feel' rond hun berichten willen. De verzender op zijn beurt kan dertig tot vijftig procent van zijn kosten besparen door een brief elektronisch te versturen, zo becijfert Van Veen. Belangrijkste reden voor een verzender om met Privver in zee te gaan is volgens hem echter dat die zo "de dialoog met zijn klanten op diverse manieren kan voeren".

Deel dit bericht

16 Reacties

KC

Tja, wie zit er te wachten op weer een bedrijfseigen systeem? Laat TPG zich nuttig maken door als CA op te treden en Jan met de pet eindelijk eens aan certificaten voor veilige mail etc. te helpen. Gratis natuurlijk. Bij het uitreiken ervan kunnen ze gebruikers gelijk wat kant-en-klare diensten aanbieden, dat brengt dan nog wat geld in het laatje. En na een jaar kan er natuurlijk altijd nog een vergoeding tegenover komen te staan.

Jan Jacobs

Privver is een van de internet initiatieven die ik toejuich, en ik wilde mij dan ook graag abonneren/aanmelden. Het aanmeldsysteem was echter zo opgezet dat als je in scherm 3 of zo een foutje maakte of verkeerde waarde invulde, je helemaal weer opnieuw kon beginnen op scherm 1 met je naam in te vullen. Nadat ik dat 6 keer had gedaan heb ik de moed opgegeven en Privver een mail gestuurd dat ze deze schermen maar eens moesten verbeteren. Ik merk nu dat het beter gaat en heb me alsnog aangemeld. Maar volgens mij moet je op internet de eerste keer de dingen goed doen, anders komen de meeste mensen niet meer terug.

jan

Privver zou er goed aan doen niet alleen extern te wijzen naar het waarom van de tegenvallende cijfers (te weinig partijen die meedoen), maar eens hand in eigen boezem te steken en eerst goed naar zichzelf te kijken. Waarom zijn er zo weinig gebruikers van de dienst? Wellicht omdat de toegevoegde waarde niet duidelijk genoeg is? Ik heb me ooit aangemeld en de gebruiksvriendelijkheid laat te wensen over. Dat creëert dus irritatie en wat gebeurt er dan? Je kijkt er nooit meer naar. Het idee achter de dienst is goed, maar het zou completer ingevuld moeten worden.Online rekeningen ontvangen, OK, maar dan moet ik ze ook eenvoudig direct online via mijn huidige internetbankier-gebeuren kunnen betalen. En dat kan niet (in tegenstelling tot wat de site je doet geloven). Dat is maar een van de vele opmerkingen die ik zou kunnen bedenken. Ga de bestaande gebruikers eens vragen waar zij denken dat de dienst verbeterd kan worden (en DOE er wat mee). Meer klanttevredenheid geeft goede mond-tot-mond reclame. En het feit dat er zo weinig bedrijven zouden meedoen, ligt dat aan die bedrijven? Nee, dan heb je of een verkeerde, voor hen niet interessante dient, of je hebt de verkeerde commerciële mensen in dienst.

Ralph

Prachting initiatief. Alleen, wat Jan ook al opmerkte, zou het wel heel handig zijn als je de rekeningen via je huidige internet-bankier kan betalen. Nu is de dienst te omslachtig voor mij als consument met af en toe rekening. Dit af en toe komt mede door het geringe aantal deelnemers. Dit aantal deelnemer groeit denk ik veel sneller als je dus via je huidige bankier kan betalen.

tja...

En in het privacy statement staat helaas: "E-info: Een geadresseerd of (op verzoek van Cliënt) ongeadresseerd Bericht waarin direct mail (reclame) wordt gepresenteerd." Jammer dat deze tool uiteindelijk weer gebruikt gaat worden voor spam!

pommetje

Misschien zouden ze eens een media offensief moeten starten, want ik wil niets liever dan Privver. Maar lees er niets over terug in de media. Voelt een beetje alsof ze nog in een beta fase zijn.

Kees Bakker

Deze Roel Pieper club is de dans tot nu toe ontsprongen. Maar zoals te lezen valt gaat het, zoals bij veel Pieper-ondernemingen, mis wanneer een goed idee moet worden omgezet in een werkend businessmodel. Juist dan ontstaat een grote behoefte aan een leiding met zowel creativiteit, flexibliteit en realisme. Die is moeilijk te vinden, zeker als je kijk naar het juist definieren van opportunities en USP's. Privver investeert fors in een veilige methode om betalingen te doen. De leiding is daardoor geneigd om dit als USP te gaan verkopen. Breng dan maar eens de flexibiliteit op om mogelijkheden te creëren om af te rekenen via een bij de klant bestaande overeenkomst. Tegen beter weten in wordt dan vastgehouden aan de eigen methode. Eind 2000 wilde de leiding een productmanager betalingen aantrekken, die verantwoordelijk zou worden voor het in de markt zetten van de betalingen-propositie, bij beide klantgroepen. Pas rond het eind van de sollicitatieprocudure had Van Veen bedacht dat hij eigenlijk een accountmanager zocht om meer bedrijven aan te sluiten op het systeem; een zwabberende focus van de leiding omdat de identificatie van een klantbehoefte hand-in-hand gaat met relatiemanagement. Hier is een relatiemanagement-specialist nodig en geen marketeer of productmanager. Het ontbreken van een scherpe focus op dit punt gaat Privver nu waarschijnlijk de das om doen. Nu, twee jaar later wordt 'toegegeven' dat de target onrealistisch was. Ik denk dat hier een hand in eigen boezem past. Een target vanuit de marktkant was best reëel, maar de invulling die Privver er aan geeft motiveert te weinig bedrijven en klanten om in te stappen. Alleen al uit milieu-overwegingen zouden al een 1/2 miljoen mensen aangesloten moeten zijn! En als bedrijf weet ik inmiddels goed wat ik uitgeef aan mijn incassosysteem. Aan de basispropositie ligt het niet. Als ik Pieper was, dan zou ik overnieuw beginnen en een leiding aantrekken, waarvan ik weet dat ze een trackrecord heeft in het ontwikkelen van een idee naar een winstgevende onderneming. Wellicht lopen er bij Privver teveel mensen rond vanuit de TPG-groep (die andere partner) met de bloedgroep 'ambtenaar'. Als dat zo is moet Roel zijn hand in eigen boezem steken; ga pas in zee met een voormalig overheidsbedrijf als het businessmodel al werkt! Echter, het kan helemaal niet werken want de voor Privver essentiele kennis, klanten en ervaring komen juist bij die TPG groep vandaan.

Erik van der Veen

Gewoon het volgende op touw zetten: Iedereen die zich aanmeldt voor Privver maakt kans op een etentje met b.v. Marco Borsato of Katja Schuurman. Tot dusverre moest men zich helemaal verdiepen in de voordelen en werking van Privver. Hier heeft de gemiddelde Nederlander niet zo veel zin in en tijd voor. Als je bovenstaande actie echter communiceert, meldt men zich wel aan zonder te snappen waar het exact voor is. Deelname kost niets en de opbrengst kan erg aantrekkelijk zijn.

anthony

Over klantenservice gesproken: telefonische helpdesk is bereikbaar van 14:00 tot 20:00. Staat er helaas niet bij als je het belt voor 45 cent per minuut….

Jansen

Privver is een prima initiatief. Gewoon effe doorzetten jongens, dat is echte innovatie van binnen uit. Procesmatig is er behoorlijk wat verbeterd. De uitdaging ligt vooral aan de commerciele kant: eenvoudigere meer aanwezige marketingcommunicatie en een pro-actievere meer allround salesclub. Niet makkelijk voor Post. Post heeft nauwelijks ervaring met het leggen van echte relaties met klanten. Het blijven netwerkbeheerders die langzaam transformeren tot een meer allround tent. Nieuwe initiatieven worden al snel in de pan gehakt door de leiding. Laat dat maar eens eerst veranderen. Wordt het dan toch Deutsche Post NL? Het spel van de grotere knikkers?

A KLein

Vanaf het begin lid van Privver. Werd enthousiast gepresenteerd met ongekende mogelijkheden. Het aantal deelnemende bedrijven zou snel toenemen. Ik zie nog niet het aanvullende op reeds bestaande digitale communicatie mogelijkheden. Voor de communicatie tussen aanbieder(bedrijf) en consument zou dit initiatief goed kunnen werken. Ware het niet dat veel bedrijven reeds zelf een site hebben met de mogelijkheid tot het creëren van een eigen toegang voor de klant ("mijn".. verzekering, etc….) Het daadwerkelijk goed mogelijk maken van (veilig) betalen maakt het wat interessanter. Ik ben benieuwd wat jullie nog gaan ontwikkelen.

Rolf

Het idee achter Privver is super, zoals we mogen verwachten van Pieper CS. Maar zoals ook al eerder opgemerkt is de markting achter het systeem ronduit slecht. Dit bewijst maar weer eens dat het vermarkten van een product vele malen belangrijker is dan het creeëren. Dit geeft maar weer eens aan de marketing een onmisbare schakel is bij het in de markt zetten van een product. Ik ben een vrij fanatieke lezer van Emerce, zodoende was ik op de hoogte van Privver, maar in de media is er erg weinig over verschenen. Een groot deel van Nederland is waarschijnlijk niet eens op de hoogte van het product. Hoe kan je mensen lid laten worden van iets dat ze niet kennen? Mijn idee is dat er eerst meer samenwerkingspartners gevonden dienen te worden. Deze partners kunnen vervolgens gebruikt worden om het product naar de consument toe te vermarkten. Dus meer bedrijven bij Privver betrekken en op de facturen "reclame" maken voor een online rekening. Ik wil graag daarbij helpen, dus zie dit maar als een open sollicitatie Van Veen!

Jan

Privver, wat was dat ook al weer? Heb me ooit aangemeld en af en toe gekeken. Maar wat moet ik in Den Helder met de informatie over Eindhoven. Van Eindhoven weet ik dat als je er eenmaal met de auto in bent, je er nooit meer uitkomt met dat eenrichting verkeer. Wat is er eigenlijk geworden van Privver. Heb ik er al wat aan? Ik kom er ook niet meer in. M,n wachtwoord ben ik vergeten en ook kwijt. Wat nu? Hoe kom ik aan m'n wachtwoord, of moet het het gewoon weer opnieuw aanvragen? En is privver al die moeite die ik er voor moet doen wel waard?

Robbie

Ook ik was erg enthousiast over privver, en zou graag mijn rekeningen en post van goede doelen etc via privver willen ontvangen, maar ik heb eenmaal een code thuisgestuurd gekregen, heb 2 keer ingelogd, en er nooit meer iets over gehoord. In theorie werkt het perfect, je zit alleen met het probleem dat je aan twee kanten tegelijk moet werken:aan de ene kant is het noodzakelijk veel particuliere klanten te hebben om interessant te zijn voor bedrijven. anderzijds is het voor bedrijven pas interessant als er veel klanten zijn.en aangezien er blijkbaar geen geld of wil is om dit uit te werken en met grote partijen rond de tafel te gaan zitten, wordt het erg lastig

Gooz

Bij introductie van Privver was ik een van de eerste aanmelders en heb ik meegedaan aan de testfase. Het idee is op zich goed. Eén centrale plaats voor alle financiële overzichten zonder de papierwinkel. Na aanmelden bleek dat de gegevens maar een jaar werden bewaard en dat dit tegen een vergoeding kon worden verlengd. Nu is deze mogelijkheid blijkens de algemene voorwaarden (nieuwe van 3 december 2002) niet meer mogelijk. Wel is het nu mogelijk op de gegevens op de eigen PC op te slaan na een jaar. Door de vergoeding die in het begin gevraagd werd, was mijn enthousiasme een stuk minder. Gratis is gratis. Enfin, na een paar maanden kon ik geen toegang meer krijgen maar kwamen wel rekeningen in mijn Privver-box binnen die ik niet kon zien, maar wel een e-mail melding voor kreeg. Wel de papieren aanmaningen, die ik op de oude wijze betaalde. De helpdesk was slecht en moeilijk bereikbaar. Na ruim een jaar geen e-mail te hebben ontvangen, kreeg ik afgelopen week een nieuwe e-mail. Ben maar weer eens gaan kijken. Mijn password werkt blijkbaar weer. Het blijkt dat Nuon zich terugtrekt zonder daar een reden voor op te geven. Nuon leek me toch een van de grotere klanten. Ben benieuwd naar de toekomst…..

Paul Stam

Een van de grote nadelen van Privver is ook , dat het met Mozilla Firefox niet werkt, terwijl steeds meer mensen Firefox gebruiken. Ik heb een aantal jaren Privver gebruikt, maar nu ben ik er mee gestopt. Pas als het ook werkt onder Firefox zal ik er weer gebruik van willen maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond