Deel dit artikel
-

Groot onderzoek naar gevolgen digitalisering op medialandschap

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM) gaan samen onderzoeken of online platforms als Facebook en Twitter de vrije nieuwsgaring en pluriformiteit van de media (negatief) beïnvloeden.

De toezichthouders gaan onderzoeken hoe nieuwsverstrekking via online platforms werkt, de rol van algoritmes daarin en wat er eventueel gedaan kan worden als benoemde risico’s reëel dreigen te worden.

Het mediagebruik stijgt en verandert. Consumenten halen kort nieuws binnen via online platforms en kiezen voor kranten en tijdschriften als ze meer achtergrond willen. Door digitalisering dalen de kosten voor productie en distributie.

Online platforms verdienen hun geld met de aandacht van gebruikers. Met hun aanbod proberen ze consumenten te trekken en vast te houden. De online platforms verdienen via reclames geld met de aandacht van gebruikers. Daarbij concurreren ze met traditionele media.

Het onderzoek moet antwoord geven op vragen als: Is nieuwsverstrekking via online platforms een probleem of ook een verrijking van het medialandschap? Mogelijk trekken online platforms mensen naar zich toe met nepnieuws. Er zijn ook geluiden dat manipulaties van volgordes door algoritmes of trending topics aan de orde van de dag zijn, gericht op het vasthouden van de aandacht van consumenten. Kunnen gebruikers dan zelf het onderscheid maken tussen echt nieuws en nepnieuws?

Als mogelijke gevaren worden genoemd: een gebrek aan pluriformiteit door filterbubbels, media boeten in aan kwaliteit omdat ze zo snel mogelijk online willen zijn en platforms kunnen veel macht uitoefenen op hun gebruikers.

Sommigen menen dat het medialandschap juist pluriformer is dan ooit; er is meer aanbod en keuze dan ooit aan informatie.

Het onderzoek mondt uit in een gemeenschappelijk publicatie in de eerste maanden van 2018.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond