Deel dit artikel
-

Groothandel Makro stopt met e-commerce

Groothandel Makro stopt met verkoop via internet. Volgens het bedrijf heeft Makro-Online "onvoldoende perspectief" binnen het huidige e-commerce klimaat. De achttien medewerkers krijgen ontslag.

Makro-Online ging in september vorig jaar van start, het leverde ongeveer drieduizend goederen uit het Makro-assortiment aan klanten in Amsterdam en omstreken, Zuid-Holland en Utrecht. Volgens de oorspronkelijke planning zou Makro-Online binnen drie jaar winstgevend worden.

"We draaiden best redelijk, maar op de manier waarop het ging zouden we de doelstelling van rendement binnen drie jaar niet halen", zegt directeur Angélique Wouters van Makro-Online. Er zijn diverse scenario's de revue gepasseerd toen gesproken werd over de voortgang van Makro-Online, zegt Wouters. Er zou "kosteneffectiever" gewerkt kunnen worden, het assortiment zou uitgebreid kunnen worden, maar volgens Wouters zou dit niets veranderen aan het feit dat ook dan "winstgevendheid iets wordt voor de lange termijn".

Behalve dat e-commerce minder snel groeide dan Makro-Online had gehoopt, bleek ook dat klanten het assortiment nogal bescheiden vonden in vergelijking met de fysieke Makro-winkel. Maar het is met name de logistiek waar het bedrijf mee kampte. "De logistiek was lastig en kostbaar", zegt Wouters. "Om die kosten naar beneden te krijgen moet je heel veel verkopen. Dat is ook hoe Makro werkt, hoge volumes verkopen met lage marges. Het probleem is dat hoe groter de orders werden hoe hoger ook de kosten voor logistiek bleken te zijn. Het was iets dat zichzelf versterkte." Er is overwogen om de bijdrage voor bezorging te verhogen, zegt Wouters, maar dat zou "wringen" met de prijsstelling in de winkel.

Het stopzetten van Makro-Online houdt volgens Wouters geen verband met de activiteiten van andere online supermarkten in Nederland, zoals Albert Heijn of MaxFoodmarket. "We trekken als retailer ons eigen plan. We beoordelen onze activiteiten vanuit onze eigen positie." Hoeveel Makro in zijn e-commerce activiteiten heeft geïnvesteerd wil Wouters niet zeggen. De achttien medewerkers van Makro-Online krijgen ontslag, voor een deel wordt bekeken of er plaats is binnen een van de Makro-vestigingen.

Deel dit bericht

7 Reacties

Paul Cornelisse

'Kort door de bocht' 'Stopt met e-commerce'. Klinkt als 'gooit de kassa's uit het raam en de pen komt terug'. Of het is trendy journalistiek of Makro kijkt echt niet verder vooruit dan een jaar of twee. Wat zal het zijn?

Wil Bremers

De logistieke kosten zijn inderdaad eigenlijk te hoog gezien de marge op de verkochte goederen. Als je bedenkt dat voor Makro-online een minimum orderbedrag van fl. 200,- gevraagd wordt en er dan bijvoorbeeld 5% hierop verdient wordt dan begrijp je dat verliesgevend is en blijft. Ook niet zo gek als je bedenkt hoe het werkt als een klant naar de Makro winkel gaat. Hij betaalt niet alleen zelf het vervoer maar wat belangrijker is hij betaalt zelf de tijd van orderpicking. Daar zit het verschil tussen alle on-line boodschappendiensten en de bestaande bakstenen winkels. De on-line boodschappendiensten denken dat ze door het ontbreken van de kosten van bakstenen winkels de kosten van orderpicking kunnen betalen uit de marge. Maar het zal blijken dat het voor produkten met een lage marge(zoals levensmiddelen)gewoon niet kan. Pas als de kosten van orderpicking worden doorberekend geef ik ze een kans. Maar dan blijkt dat de Hollander zijn zuinigheid vaak boven het gemak stelt. Conclusie alleen de 2 verdieners betalen het graag maar dan wel voor die producten die zij willen en niet de volstrekt onvoldoende keuze die meestal wordt aangeboden.

Rob Salman

Wat Wouters stelt klopt natuurlijk als een bus (winstgevendheid is iets voor de langere termijn). Geen enkel bedrijf kan binnen een jaar winstgevend zijn en naar mijn bescheiden mening gaat Makro-Online daarvoor iets te kort door de bocht door zichzelf nu op te heffen.Wat betreft de kosten voor logistiek moeten bezorgbedrijven deze kosten gewoon doorberekenen aan de klant. De klant zal bereid zijn hiervoor te betalen als hij daarvoor service terugkrijgt.Indien echter de beperkingen in het assortiment ertoe leiden dat je, ondanks dat je je goederen bij Makro-Online bestelt, je toch nog naar de Makro-winkel moet voor de artikelen die niet via het Web worden bezorgd, dan wegen de voordelen van thuisbezorging niet op tegen het 'zelf halen' en zal de klant niet bereid zijn er voor te betalen (voor zover hij al bereid is om dan via het Web te bestellen).Wellicht dat de keuze van Makro-Online om een beperkt assortiment te voeren de daadwerkelijke strop is die ze zichzelf om de hals hebben gelegd.

Pete Richards

Een winstmarge van 5 procent? Daar dromen ze van, maar kruideniers mogen al zielsgelukkig zijnn als ze een marge halen van 2 procent. Het inzicht van Makro is prijzenswaardig. Wanneer volgt MaxFoodMarket?

Andre van Brussel

Heldere analyse van Wil Bremers. Veel homeshopping initiatieven gaan mank aan de psychologie van de klant. Immers de eigen transportkosten, arbeidsuren en het kopje koffie met de maaltijd worden door de klant niet meegeteld terwijl men inkoopt om een paar gulden marge te besparen.Hiermee houden we de keten dus gewoon in stand en kan de Macro verstandig besluiten om de site weer te sluiten. De bedreiging van internet voor de groothandelaren valt (vanuit de Macro gezien) gelukkig mee.Na enkele dagen speurwerk merk ik dat de analogie met de reisbranche nog steeds opgaat, daar mijn beoogde vakantie goedkoper uitpakt bij de touroperator in het fysieke kantoor. En de koffie is daar gratis…

Sido

Tja, ik sta er eigenlijk niet van te kijken. Ik had niet verwacht dat ze het zo snel al zouden opgeven. Maar zeg nou eerlijk, vond je het zelf de moeite waard?Ik heb er wel naar gekeken, maar ze hebben gewoon een bagger slecht product afgeleverd. 2,5 jaar waren ze er geloof ik mee bezig geweest…? En dan nog zo veel bugs, een slecht business model, geen duidelijk branding en niet goed in spelen op de mogelijkheden.Het is gewoon een harde markt en met rotzooi opleveren red je het gewoon niet, dat blijkt maar weer.

pieter jansen

Ik las vanmorgen in de Distrifood dat de best bezochte e-commerce webwinkel van Nederland (Wehkamp) sindskort delicatessen verkoopt via haar portal. Waar de één stop begint de ander, alleen heeft de Wehkamp al een groot klantenbestand voor postorderactiviteiten dus is de kans op succes veel groter. Waarom moet ik zoiets trouwens in de Distrifood lezen, of brengt Emerce alleen maar slecht nieuws.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond