Deel dit artikel
-

Grote bedrijven nog huiverig voor webvertising

Grote Nederlandse bedrijven als Shell en Heineken adverteren graag in de traditionele media maar bijna nooit op internet. Deze multinationals denken niet dat ze hun publiek bereiken via webvertising. Ondanks stijgende omzetten op het web, vormt het bedrag dat aan webvertising wordt gespendeerd slechts een fractie van het totale reclamebudget.

Het IAB berekende dat er in Nederland in 1999 voor een bedrag van 45 miljoen is geadverteerd op het web. Dat is weliswaar meer dan een verdubbeling van het budget, maar het bedrag vormt slechts enkele procenten van het totale reclamebudget in Nederland.

Hans Schalke Koopal, persofficier van Brand Bier : " We besteden ongeveer anderhalf procent van ons advertentiebudget aan reclame op internet. Ik moet wel zeggen dat we het meest adverteren in de traditionele media, omdat we nog steeds het gevoel hebben dat we ons publiek daarmee het beste bereiken."

"Internet is erg verspreid. Op de televisie weet je dat minstens een miljoen mensen kijken op prime-time. Je bent zeker van het aantal mensen dat je kunt bereiken op zo'n avond en bij internet is dat niet het geval. Hierdoor domineert de traditionele media op het gebied van de advertenties."
Heineken Nederland heeft een soortgelijke kijk op het adverteren op het internet. Stephanie Koenders, persvoorlichter: "We adverteren niet op internet. We stellen geld beschikbaar aan andere partijen om sites te bouwen en exploiteren. Bier overbrengen via banners, daar zijn wij niet zo van gecharmeerd."

Toch ziet Heineken mogelijkheden op internet. "Communicatie met ons publiek is erg belangrijk. We willen een mix van media waaronder internet om ons publiek te benaderen. Internet speelt in deze mix een belangrijk communicatieve rol, want op onze sites proberen we een boodschap over te brengen," aldus Koenders.

Heineken is niet het enige grote Nederlandse bedrijf dat een mediamix nastreeft. Shell Nederland ziet ook perspectieven in het internet. "We adverteren voornamelijk in de traditionele media. We communiceren met ons publiek via de nieuwe en oude media. We mikken op een complete mediamix en daarbij speelt internet zeker een belangrijke rol," zegt een woordvoerder van Shell Nederland. Cijfers over webverteren geeft Shell niet.
"Maar we zijn al wel actief op internet. We hebben 12Move gelanceerd; een gratis provider. Internet zou in de toekomst belangrijk kunnen zijn, we houden de ontwikkelingen nauw in de gaten".

In Nederland zijn er branches die internet alleen als communicatiemiddel gebruiken; de autoindustrie bijvoorbeeld. "We adverteren niet op internet. We bouwen eigen sites om ons achterban te informeren over ons doen en laten," laat een woordvoerder van Renault Nederland weten.

Schalke Koopal constateert een frappant verschijnsel. "Wat mij opvalt is dat de meeste sites inkomsten genereren door eerst zelf te adverteren in de traditionele media."

Deel dit bericht

7 Reacties

Yuri N

Renault adverteert niet op Internet?Waar kwamen die banners van de nieuwe Clio dan laatst vandaan? Lijkt me sterk dat een ander merk Clio's promoot en twijfel dan ook aan de interne communicatie bij Renault zelf….. Shell heeft ook banners staan (zelfs op deze site gezien) en Heineken is op en rond de Champions League ook actief (geweest) met Amstel-banners op sportsites…..is een banner een schande dat niemand er voor uit durft te komen dat ze 'het' doen?

Maurice Beerthuyzen

Meneer Shell en meneer Heineken,Jullie zijn terughoudend op het gebied van Internet omdat je via traditionele kanalen echte events kan sponsoren terwijl hierop internet geen sprake van is. Wat een onzin. Probleem is dat jullie weer volgens de oude economische wetten naar een nieuw medium kijken. Natuurlijk is het zo dat in de rust van Nederland- Tjechië, om maar iets te noemen, 40% van de Nederlandse bevolking voor de Tv zit. Dat 35% van de Nederlanders in de rust geen aandacht heeft voor de commercials is kennelijk niet bekend bij u. En daar betaalt u dan 2 ton voor, een halve minuut zendtijd. Internet heeft daarnaast natuurlijk wél events. Neem bijvoorbeeld de Big Brothersite, maar ook ( om maar bij het onderwerp te blijven), de euro2000 site, waarvan verwacht wordt dat miljoenen voetballiefhebbers de site de komende maand zullen bezoeken. 24 uur per dag kunnen voetballiefhebbers deze site bezoeken. Ik weet niet wat de exacte prijzen zijn voor banners op druk bezochte sites, maar ik weet zeker dat u minder kwijt bent dan 2 ton voor een halve minuut. Dat u door het adverteren door banners juist interactiever met de doelgroep kan omgaan, hoef ik hier op deze site aan niemand uit te leggen. Belangrijker is echter nog dat veel telecombedrijven ineens veel interesse hebben in het aangaan van contacten met televisiemaatschappijen. Binnenkort zullen de events die volgens u ontbreken, op internet verschijnen.Dat internetreclame ook via de traditionele media wordt gemaakt is niet vreemd. Alleen adverteren via internet werpt zijn vruchten niet af, alleen adverteren via een ander traditioneel kanaal ook niet. Ook bij adverteren gaat het om multi-channeling. conclusie; Heineken en Shell doe niet zo eigenwijs, neem dit nieuwe distributiekanaal aub mee in uw bussinesplan. Nog niet overtuigd? Vraag het eens na bij Albert Heijn. Appie maakte in een halve jaar tijd een ware metamorfose door, van internethater tot internetliefhebber. Dat het jullie ook zo moge vergaan.

M. Kolenbrander

Uit de reacties van de bedrijven in dit artikel blijkt duidelijk dat deze mensen niet goed begrijpen wat de invloed zal zijn van "internet" op alle activiteiten naar de consument toe. Internet in zijn huidige beginvorm zal het voorportaal zijn naar het fenomeen dat mensen(consumenten) alleen doen, kijken en luisteren naar wat zij zelf willen. In de huidige situatie is het nog zo dat wanneer wij naar een programma kijken de reclame door onze "strot" krijgen geduwd. In de toekomstige vorm, en kijk dan maar goed naar wat de dvd ons al te bieden heeft, zal men kijken naar wat men zelf wil, programma's kunnen op elk gewenst moment bekeken en gestopt worden, alle programma's, films etc. kan men via internet in huis halen. Komt er tijdens een programma een reclame uiting dan zal de consument zelf kunnen beslissen of het interessant is en of hij wil blijven kijken, ook kan de consument dan beslissen of hij meer van het product wil weten en daarvoor is weer de internetsite. Dit zal hetzelfde zijn met week-en dagbladen, een groot deel van deze bladen zal in de toekomst gaan verdwijnen, vooral gespecialiseerde bladen die zich op een bepaald publiek richten zullen al hun activiteiten via internet gaan laten lopen. Ook voor deze bedrijven geldt dan weer dat niet zij uitmaken wat voor een reclame de consument krijgt maar dat de consument zelf wel zal bepalen wat zij willen zien. De visie van de personen in het artikel is juist als je het in de huidige situatie bekijkt maar deze situatie zal zeer snel veranderen. De uitspraken van deze personen komen mij dan ook een beetje oubollig over. Het zal voor deze mensen raadzaam zijn iets meer te gaan kijken naar wat de klant wil, en dat klinkt misschien belerend maar ik heb het idee dat zij niet inzien dat internet meer is dan een sitje en een beetje 1op1 communicatie. Het fenomeen webvertising zal een belangrijke invloed gaan hebben op de keuzes die mensen gaan maken. Webvertising is nu nog de banner etc. maar ik beschouw een http://www.blablabla.nl uiting onderaan een advertentie in de krant of op tv ook als webvertising. In de nabije toekomst, en dat weet iedereen, zullen tv-internet-radio-kranten-tijdschriften 1 worden, het is du nu al raadzaam om hier mee aan de slag te gaan, zo is de ervaring en de kennis er al wanneer het echt moet gaan gebeuren. Martijn KolenbranderJewels E-Business Ontwikkeling & Beheerjewels@jewels.nl

rob

Even een reactie op "visionaire" schrijven van Martijn Kolenbrander: Zie mijn commentaar tussen de regels. Uit de reacties van de bedrijven in dit artikel blijkt duidelijk dat deze mensen niet goed begrijpen wat de invloed zal zijn van "internet" op alle activiteiten naar de consument toe. Internet in zijn huidige beginvorm zal het voorportaal zijn naar het fenomeen dat mensen(consumenten) alleen doen, kijken en luisteren naar wat zij zelf willen.<Klopt, leve de afstandsbediening!>  In de huidige situatie is het nog zo dat wanneer wij naar een programma kijken de reclame door onze "strot" krijgen geduwd.< die reclame krijg je op het internet ook door je strot geduwd met alle banners/buttons/etc>  In de toekomstige vorm, en kijk dan maar goed naar wat de dvd ons al te bieden heeft, zal men kijken naar wat men zelf wil, programma's kunnen op elk gewenst moment bekeken en gestopt worden, alle programma's, films etc. kan men via internet in huis halen. Komt er tijdens een programma een reclame uiting dan zal de consument zelf kunnen beslissen of het interessant is en of hij wil blijven kijken,<dit kan de consument nu ook al>  ook kan de consument dan beslissen of hij meer van het product wil weten en daarvoor is weer de internetsite. Dit zal hetzelfde zijn met week-en dagbladen, een groot deel van deze bladen zal in de toekomst gaan verdwijnen,<dit riep men 5 jaar geleden ook al. En is de oplage van de papieren Telegraag in elkaar gezakt omdat je ook de gratis electronische versie lezen kan?>  vooral gespecialiseerde bladen die zich op een bepaald publiek richten zullen al hun activiteiten via internet gaan laten lopen.<waarom juist zij? Gespecialiseerde bladen verdienen juist veel aan hun abonnementen>  Ook voor deze bedrijven geldt dan weer dat niet zij uitmaken wat voor een reclame de consument krijgt maar dat de consument zelf wel zal bepalen wat zij willen zien.<ja ja, en de uitgever staat erbij en kijkt ernaar..>  De visie van de personen in het artikel is juist als je het in de huidige situatie bekijkt maar deze situatie zal zeer snel veranderen.<er hangt kennelijk iets in de lucht wat de mediawereld op zijn kop gaat zetten. Maar wat dit is is me nog niet helemaal duidelijk.>  Deze personen komen mij dan ook een beetje oubollig over. Het zal voor deze mensen raadzaam zijn iets meer te gaan kijken naar wat de klant wil, en dat klinkt misschien belerend maar ik heb het idee dat zij niet inzien dat internet meer is dan een sitje en een beetje 1op1 communicatie.<Een sitetje en een beetje 1 op 1 communcatie? Volgens mij is dat al heel wat, vooral het laatste. Ik vraag me wederom af wat het "grote geheim" is waar Martijn Kolenbrander van op de hoogte is>  Het fenomeen webvertising zal een belangrijke invloed gaan hebben op de keuzes die mensen gaan maken.<webvertising is geen fenomeen maar gewoon een branche die in de kinderschoenen staat>  Webvertising is nu nog de banner etc. maar ik beschouw een http://www.blablabla.nl uiting onderaan een advertentie in de krant of op tv ook als webvertising.<dat zou je zo kunnen beschouwen maar ik denk dat de meesten dit als een print uiting zullen blijven zien. Hoe noem je dan trouwens een print advertentie waar men verwijst naar een telefoonnummer? Het antwoord is trouwens niet echt relevant volgens mij.>  In de nabije toekomst, en dat weet iedereen, zullen tv-internet-radio-kranten-tijdschriften 1 worden,<Is dat zo? Ik ben kennelijk de uitzondering die dit niet weet>  het is du nu al raadzaam om hier mee aan de slag te gaan, zo is de ervaring en de kennis er al wanneer het echt moet gaan gebeuren.<Waarmee moet ik aan de slag?> <conclusie: gebakken lucht!> Groeten,Rob 

Emile van den Berg/ The Media Difference

Wanneer grote giga-bedrijven als Heineken, Shell, Renault en Brand Bier laten weten niet massaal hun doelgroep op Internet denken te bereiken, maak ik me ernstig zorgen over het niveau van de aanwezige marketingkennis in Nederland. Op Internet liggen mogelijkheden die in andere media niet bestaan, je moet deze mogelijkheden echter wel willen en durven ontdekken. Het kost weliswaar even wat tijd en moeite (en tijd is schaars, dat weten we allemaal), communiceren op Internet is arbeidsintensiever dan daarbuiten, maar dan betaalt het zich dubbel en dwars terug. Ik krijg echter ernstig het gevoel dat Internet té vaak wordt afgedaan als zijnde niet effectief, zodat er vooral niet te veel tijd in dit ingewikkelde medium te hoeft worden gestoken. Het blijft toch vooral eng, zo'n medium waar niet alles al jaren lang zo duidelijk is uitgekristalliseerd als bijvoorbeeld in dagbladen het geval is. Je kunt mij niet wijs maken dat er op Internet niet effectiever kan worden gecommuniceerd dan een halve pagina zwart/wit op de achterpagina van het 6e katern in een beetje zaterdagkrant. Terwijl je daar toch een hoop centjes voor moet meebrengen. Maar ja, de mooie SUMMO-cijfers maken nog steeds geen onderscheid in het bereik van een zaterdagkrant of een doordeweekse editie, een voor- of achterpagina of een sport of financieel katern. Dus wellicht werken de gedetailleerde Internetrapportages hier teveel in het nadeel van dit medium? 

Jeroen van Drie

Citaat: "Internet is erg verspreid. Op de televisie weet je dat minstens een miljoen mensen kijken op prime-time. Je bent zeker van het aantal mensen dat je kunt bereiken op zo’n avond en bij internet is dat niet het geval. Hierdoor domineert de traditionele media op het gebied van de advertenties." Ik en ik neem aan velen van de lezers met mij weten dat je op een website op de bezoeker nauwkeurig bij kunt houden hoe vaak een advertentie is getoond, hoevaak er op geklikt wordt, of de bezoeker van een .nl / .com / .uk / .watdanook provider gebruik maakt, of je ze al eerder op de site hebt gehad; je weet misschien zelfs wie het is en wat ze toen hebben gedaan (cookie), of ze wel vaker om 3 uur 's nachts surfen, en of ze op je site zijn gekomen via je kinderlink.nl advertentie. "Minstens een miljoen," is voor de smalende webmeester precies 1.001.361 bezoekers. Shell en Heineken verkopen vloeistoffen die we met regelmaat gebruiken, en het internet is (nog?) niet de plek om te tanken of een kratje te kopen. Maar voor branding is het toch uitstekend geschikt? Met welk merk zou je op thinkgeek.com adverteren, amstel of heineken? Zijn geeks nou typisch heineken of amstel drinkers? En wat zit er achter de ecologische boodschap van Shell? Op een site kan je de consumenten uiterst gedetailleerd uitleggen hoe Shell investeert. Ik proef uit dit artikel een conservatieve terughoudendheid die misschien meer spreekt van de belangen / accounts die men heeft in / bij de traditionele media dan van ongeinformeerdheid. Misschien wacht men tot de accountmanagers, consultants, etc, etc, met argumenten kunnen komen die de lieden aan de top overtuigen dat hun merknamen niet te grabbel worden gegooid? Citaat: In Nederland zijn er branches die internet alleen als communicatiemiddel gebruiken; de autoindustrie bijvoorbeeld. "We adverteren niet op internet. We bouwen eigen sites om ons achterban te informeren over ons doen en laten," laat een woordvoerder van Renault Nederland weten. Als er in NL een auto*industrie* was, dan zou het internet een uiterst belangrijk communicatie en commercie kanaal zijn, dan zouden ze denk ik toch hard proberen hun inkoopkosten te drukken zoals de Amerikaanse automakers dat gezamelijk proberen te doen, en eventueel overwegen direkt buiten de importeurs om hun auto's te gaan verkopen. Aangezien de autoindustrie in Nederland een importeursgebeuren is, is de hele ontwikkeling eng genoeg en moet wat er op de Engelse automarkt gebeurt menig citroendealer helemaal met de mond vol tanden doen staan!

Maurice Beerthuyzen

Even in reactie op het schrijven van Jeroen van Drie: Juist vloeistoffen als benzine en bier zijn geschikt voor verkoop via internet. Mogelijk niet als B2C, maar zeker wel als B2B- verkoop. Kleding wil je passen en voelen. Een auto wil je rijden. Parfum ruiken. Maar Heineken bier zal altijd hetzelfde smaken, benzine zal ook van dezelfde kwaliteit zijn. De consument weet dus wat hij koopt. Er kan dus juist op het gebied van efficiency winst geboekt worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond