Deel dit artikel
-

Grote merken falen op Facebook met social shopping

Marketeers zien het wel zitten, maar de consument heeft er geen trek in: shoppen op Facebook. Grote merken hebben na grondige experimenten hun sociale winkels al weer gesloten.

Zelfs als een merk of winkel op Facebook een miljoenenbereik heeft, blijkt het toch niet rendabel om op de profielensite een webwinkel te exploiteren. Persbureau Bloomberg keek naar een aantal Amerikaanse bedrijven en concludeert, dat zij f-commerce al met de stille trom hebben verlaten.

Drie grote bedrijven op Facebook sloten onlangs de deuren. Gamestop (3,5 miljoen volgers), J.C.Penney (2,5 miljoen fans) en Nordstrom (1,3 miljoen vrienden) weten geen dollar winst te maken met social shopping.

Socialmediaexperts schetsen graag de situatie dat Facebook dé nieuwe webplek wordt voor internethandel. De 850 miljoen vrienden gaan via de profielensite aan elkaar vertellen wat ze hebben gekocht en verspreiden zo het koopvirus, klinkt het verhaal. De praktijk blijkt echter weerbarstiger. Het bouwen van een merk en het verlenen van webcare gaat prima, maar handel niet.

Het beeld dat Bloomberg schetst sluit aan bij een recent Duits onderzoek naar online consumentengedrag.

Duizend consumenten werd gevraagd naar hun winkelgedrag op Facebook. Van de ondervraagden zegt twee procent, dat ze ooit wel eens iets kochten via Facebook. Achtentachtig procent denkt er niet eens aan om zijn portemonnee te trekken wanneer hij aan het struinen is door privé kiekjes, roddels en sympathieke updates uit de kennissenkring. Een klein hoopgevend getal: vijftien procent van de ondervraagden heeft wel interesse in F-commerce, als hij het zou tegenkomen.

Deel dit bericht

12 Reacties

KoalaBear

Ik zie Social network sites ook idd meer als naamsbekendheid en betrokkenheid dan de plaats waar je ALLES moet gaan doen.

Je eigen site moet nog steeds de plek zijn om te verkopen en social moet ondersteunend / informerend daarin in (kunnen) zijn.

Spindle & Loud

Inderdaad @Koalabear. Het “sociale” contact is dan verdwenen en wordt het een zakelijke verkooppunt.
Natuurlijk is het niet erg je eigen website te promoten via Social Media sites, maar direct selling word te commercieel.

Humphry Stuffertz Automo

Was te verwachten consumenten zijn traditioneler dan de handelaren. Ik heb t trouwens ook altijd lastig gevonden om in de kroeg een fiets te kopen 🙂

Remy Bleijendaal

Prachtig verwoord Humphry!! haha!

Koen

Mensen volgen de merken vooral met het oog op acties, coupons en koopjes (ook al lijkt me de grootste rek ook daar al een beetje uit), veeleer dan de rechtstreekse online aankoop (daar hebben ze hun eigen sites voor).
Het promoten van Facebook credits zal daar, vrees ik, ook geen extra boost in geven, omdat noch klant, noch verkoper graag met ‘funnymoney’ werkt.

Christiane Peschen

Het is een kwestie van voldoende meerwaarde te leveren voor klanten. Met interessante inhoud, acties en coupons kan je mensen binden aan je merk. Facebook is dus een brandingtool hiervoor. Maar de aankoop zal (voorlopig) naar mijn gevoel nog altijd in de webshop zelf of in de echte winkel plaats vinden.

Daniel Janus

Kort-door-de-bocht-conclusie dat f-commerce niet werkt. Kan het zijn dat social shopping niet gelijk staat aan e-commerce? Je kan geen copy-paste toepassen van je webshop in facebook. In essentie heeft het een heel ander doel.

In de kroeg praat ik wel over die fiets die ik net gekocht heb. En overtuig ik anderen om die fiets ook te kopen bij die fietsenwinkel, want er staat een heel kundige fietsenmaker in die winkel. Alleen moet de fietsenwinkel ervoor zorgen dat bij de uitgang van de kroeg de fiets gekocht kan worden. Voor de volledige experience ga je naar de winkel, het verzilveren van een peer-to-peer aanbeveling zou volgens mij binnen Facebook moeten lukken.

Commodity producten zullen het lastig krijgen, ik zie geen albert.nl op Facebook verschijnen. Maar producten met een hoog emotioneel karakter zijn aangewezen producten om via dit kanaal te verkopen.

Eens, we zijn het nog niet gewend en dan zie je de eerste initiatieven floppen. Maar, dat zag je ook bij de eerste webshops. Toen Wehkamp in 2003 130 miljoen euro omzette met 30 miljoen bezoeken per jaar werd dit ook afgedaan als een onrendabel kanaal…

Ze durven wel!

Koen

@Daniel, niemand trekt hier de waarde van facebook als een aanbevelings/leadgen-tool in twijfel, en ik ben ervan overtuigd dat, naast branding, dergelijk gebruik van facebook en andere sociale netwerken nog verder zal worden uitgebouwd, ook op het vlak van het gebruik van social media als customer service-kanaal (waar het heel wat mogelijkheden biedt). De vraag is natuurlijk of je deze processen ook onder de noemer f-commerce moet plaatsen (dan is zowat alle online marketing e-commerce).
Facebook is bovendien nooit echt als een shopping/e-commerce-kanaal in de markt gezet. En mensen/consumenten maken nogal een vrij duidelijk onderscheid in wat ze waarvoor gebruiken (een klein voorbeeld uit eigen ervaring: software voor fotobewerking kent relatief weinig succes in fotowinkels, terwijl digitale camera’s nauwelijks bewegen in computerspeciaalzaken, terwijl beide toch aan de 2 kanten van dezelfde medaille staan).

Coen Koppen

Ik vind het ook redelijk kort door de bocht. Het blijkt inderdaad dat voor sommige bedrijven Facebook niet heeft gewerkt als shopping kanaal, voor sommigen ook wel. Een aantal grote sportteams in Amerika hebben er bijv. wel succes mee gehad.

Daarnaast moeten mensen zich niet doodstaren op Facebook. Het lijkt mij dat sociale netwerken in het algemeen wel essentieel kunnen zijn in het genereren van verkeer naar jouw webshop.

Pinterest geeft denk ik een duidelijker meerwaarde bij e-commerce. De gebruikers zijn al in struin-mode en kunnen gemakkelijk tegen jouw producten aanlopen en ze vervolgens verspreiden. Het werkt niet als webshop, want je kunt (nog) niets kopen op Pinterest, maar het werkt wel uitstekend als etalage. Waarna mensen jouw winkel binnenlopen voor een eventuele aankoop.

francis

ik denk ook dat fb puur een manier is om je merk te verstreken maar voor de verkoop niet. Heb natuurlijk geen cijfers maar de meeste mensen gaan op fb op foto;s en leuke updates na te gaan en niet om iets te kopen.

jeroen

http://www.haalmeeruitsocialmedia.nl/
fb an sich is niet het platform voor verkoop. Je klant kennen door gebruik te maken van de fb profielen en vervolgens gericht te kunnen ´targeten´ (via mobile apps / e-store / offline winkel) is krachtig en kan omdat iedereen alles vastlegt op fb: best CRM out there!

Dylan

Ik denk dat je aankopen echt alleen doet in een echte shop. Facebook wordt meer gezien als communicatie middel of ‘hangplek’. Natuurlijk kan je business krijgen vanuit Facebook dmv naamsbekendheid e.d., maar harde verkopen moet je denk ik altijd ondersteunen door middel van een webshop.

Kijk naar artiesten, die maken ook een mooie FB page. Hun album haal je echter tegenwoordig van Spotify of iTunes..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond