Deel dit artikel
-

Grote merken vaak kleintjes in Apples App Store

’s Werelds grootste merken, van de Interbrandlijst, zijn in het mobiele domein vaak nog maar een schaduw van wat zijn de fysieke wereld zijn.

Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Distimo, de internationale mobiele analyticsspecialist. De specialisten uit Utrecht pakten de lijst van Interbrand met ’s werelds grootste merken erbij en keken hoe die in het mobiele domein scoren.

Zo blijkt dat nummer 1-merk Coca-Cola nog aardig wat werk heeft te verrichten op mobiel. Mobiele investeringen zijn dan wel bijna mainstream binnen het concern, maar de consument onderkent dat nog niet. Gekeken naar het aantal downloads en de positie op alle internationale ranglijsten in iTunes scoort Coca-Cola slechts ‘redelijk’:

Het topmerk op de Interbrandlijst dat internationaal gewogen het best scoort in iTunes is Adidas. GE is het bedrijf dat zowel bij Interbrand én bij iTunes het best scoort:

Onder de promotionele mobiele applicaties scoort die van IKEA het best. ‘Andere merken, zoals Fords Mustang Customizer, My L’Oréal Colorist, ZARA for iPhone en H&M scoren met promotionele apps aanzienlijk slechter’, aldus Distimo’s analist. ‘De IKEA-app genereerde in Amerika tien procent van het aantal downloads dat nummer één, Google/YouTube, in de Verenigde Staten realiseerde.’

Opvallend is ook dat promotionele apps van merken als Gap, Johnson & Johnson, Harley-Davidson en Pampers in Amerika goed scoren, maar daarbuiten amper.

‘Twaalf van de honderd merken hebben helemaal geen app in de App Store. Dat ligt voor de hand bij merken als Nokia, Nintendo en BlackBerry. Dat zijn directe concurrenten van Apple. Maar voor anderen is dat minder duidelijk. Denk aan: Gillette, KFC, Corona en Jack Daniels.’

Foto: Moyan Brenn (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond