Deel dit artikel
-

“Grote toekomst voor koeriers b-to-c markt”

Er is een grote toekomst voor vervoersbedrijven in de business-to-consumer markt. Dan moet er wel beter geluisterd worden naar de wensen van de klant. Dat stelt koeriersbedrijf Interline Logistics, dat sinds kort voor een aantal e-tailers bij consumenten aan huis bezorgt. Het levert in tijdsblokken en onder rembours via mobiele pinbetaling.

"Ik kan me volledig vinden in het pleidooi van Thuiswinkel.org voor meer service bij het op afstand bestellen door de consument", stelt Mark van der Beek van Interline Logistics. "We moeten veel beter luisteren naar de wensen van de klant, dus zowel de verkopende partij als de consument."

Van der Beek denkt daarbij behalve aan het afleveren in tijdsblokken en het betalen onder rembours via mobiele pin, ook aan het meerdere malen aanbieden van bestelde producten en het aansluiten of installeren van bijvoorbeeld gekochte elektronica. Op termijn wil hij tachtig procent van zijn omzet halen uit de b-to-c markt. Momenteel behaalt Interline, dat al vijftien jaar actief is met koerieren, het merendeel van zijn inkomsten uit b-to-b bezorging.

Sinds enkele weken is de koeriersdienst van Interline Logistics operationeel. Die probeert zich met prijs en service te onderscheiden van de concurrentie, naast TPG Post onder meer UPS en de Nederlandse Pakketdienst. Van der Beek claimt de enige te zijn die zonder extra kosten in tijdsblokken levert (waaronder 18.00-21.00 uur). Ook zegt hij goedkoper te zijn dan TPG, dat bij levering onder rembours een percentage van de waarde van het product vraagt, waar Interline met vaste toeslagen werkt.

Interline wil naar eigen zeggen met kleinere partijen beginnen "om aanloopproblemen te voorkomen". Het is inmiddels in zee gegaan met de kleine e-tailers Computer Pirates , Beste Keus.nl en PCA Shop. Het zou met deze partijen op circa 10.000 verzendingen per jaar uitkomen. Interline streeft uiteindelijk naar 60.000 verzendingen per jaar.

Deel dit bericht

5 Reacties

harrie

En weer rijst de vraag: waarom willen die koeriers het zo graag meerdere malen aanbieden? Net wat besteld op internet, prachtige track&trace waar je afleest dat ze al 2 keer voor de dichte deur hebben gestaan. Pas daarna bellen ze om een afspraak te maken wanneer het wel schikt. Dit kost toch geld als bedrijf zijnde? Waarom niet meteen bellen?

Mark van der Beek

Antwoord aan Harry en vele anderen: reeds bij de bestelling wordt door de e-tailer aan de consument gevraagd op welk dagdeel de zending aangeboden mag worden. Dus er wordt op afspraak geleverd. De 2e bestelling is hooguit voor die gevallen waar iemand wegens goede redenen niet thuis kan zijn op het vooraf afgesproken moment. Wij willen juist minder kilometers maken per aflevering, het is al druk genoeg op de weg.

Annelies van der Ham

Uit TNO marktonderzoek blijkt dat op dit moment hoge klantservice van e-shops niet samengaat met de op kostenreductie sturende logistiek dienstverleners. Dat heeft Interline ook geconstateerd en wat dat betreft stapt Interline in een gat op de markt. Interessant is de vraag: hoe is het kostentechnisch haalbaar om goederen af te leveren wanneer klanten (te) vaak niet thuis zijn en de retourstromen relatief hoog zijn? Dit betekent dus veel extra transport; voor de logistiek dienstverlener is dat niet erg, maar voor verladers wordt dit op termijn wel te duur. Daarom zie je veel e-shops failliet gaan. Overigens kan je inderdaad een deel van deze problemen opvangen door af te spreken met de ontvanger wanneer het pakje wordt geleverd; is dit ook haalbaar bij grote volumes/veel klanten of doet Interline deze afstemming geautomatiseerd? Verder is klantdichtheid belangrijk om veel orders per rit af te kunnen leveren. Hoe gaat Interline dit aanpakken, gezien het feit dat zij klein willen beginnen? Is dit niet heel inefficient waardoor het transport per order hoog wordt? Kortom, ik ben benieuwd of dit initiatief standhoudt; wij hebben afgelopen jaren diverse spelers met goede/creatieve ideeen het uiteindelijk niet zien redden helaas (Maxfoodmarket, Boodschappenlijn, ecomfactory, ALS, Kozmo, en Albert schijnt ook geen winst te maken).

Roy Blous

Het is inderdaad voor veel bedrijven een groot probleem om hun producten goed te laten leveren aan particulieren. Er zijn een hele boel distributie bedrijven die heel goed b-to-b kunnen leveren tegen scherpe tarieven, maar vraag deze bedrijven om de b-to-c te leveren dan zegt men al vlug nee en vooral als het gevoelige producten zijn zoals wijn. Er zijn ook bedrijven die zeggen oke ik wil de producten wel naar de particulier brengen, maar de verlader komt er dan later achter dat er heel veel manco en/of breuk onstaat ! Dit lijkt allemaal een heel groot probleem maar dit laatste is goed te voorkomen. Waar de verlader op zou moeten letten is dat het niet in een systeem terecht komt van overslag punten (zoals TPG – UPS enz.). Hier is de wisseling van personeel groot en alle producten gaan over rollerbanden, en dit zorgt voor de schades en verliezen. Dus wil men het goed doen dan moet men op zoek naar een distributeur die niet overlaad, dit heeft dan wel als nadeel dat deze iets duurder zijn als de hierboven genoemde systemen. Er zijn binnen Nederland bedrijven die dit op een hoog niveau kunnen. Kijk naar bedrijven die op grote schaal fijnmazige wijn distributie (zowel b-to-b als b-to-c) doen binnen nederland zij zouden ook andere producten goed naar particulieren moeten kunnen verzorgen. Goedkoop is vaak duurkoop !

hendrik

Dit lijkt een van de vele initiatieven die uiteindelijk op niets uitlopen. Het oorspronkelijke artikel is van februari j.l.. We leven nu in juli 2003 en de website interlinekoeriers.nl is nog steeds "under construction". Het lijkt erop dat de organisatie niet verder is gekomen dan de aankondigingsfase van haar dienstverlening.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond