Deel dit artikel
-

Grote uitgeverijen steunen advertentiemarktplaats

Het bedrijf Twofoldmedia is een marktplaats voor advertentieruimte gestart, waaraan grote uitgeverijen als de Telegraaf en Wegener meedoen. Adverteerders kunnen hun uitingen in de database van Twofold laten opnemen en aangeven hoeveel ze per lead willen betalen. Wanneer een publicatie witruimte heeft kan deze vervolgens zoeken naar een passende advertentie.

Het idee voor Twofoldmedia ontstond ongeveer twee jaar geleden bij D. van Steijn, CEO van Centurion Press. "Het plaatsen van stoppers kan veel beter geregeld worden, was het achterliggende idee", zegt Piet Hein van Aalst, die aangetrokken werd om Twofoldmedia verder op te bouwen. Van Aalst heeft een achtergrond binnen crm en e-commerce, en werkte ook als directeur client services bij reclamebureau Grey. Kapitaal werd verstrekt door Rethinq en Evans, Van Stijn, Smith Holding.

Twofoldmedia biedt via de site adverteerders de mogelijkheid om een advertentie op te laten nemen in een database, voorzien van allerlei kenmerken en wensen. Adverteerders betalen een inschrijfbedrag van vijfduizend gulden en krijgen daarvoor de PDF-software die nodig is om advertenties op te laten nemen in de database. Deze software heeft Twofoldmedia betrokken van het Belgische Enfocus. Octrooi is inmiddels aangevraagd op de werkwijze om – via deze software, de database en het bijbehorende bedrijfsmodel – advertenties te verkopen. "De bedoeling is dat het pdf-formaat de standaard wordt volgens welke advertenties aangeleverd gaan worden in Nederland", zegt Van Aalst. In België is dat volgens hem al het geval.

De advertenties die in eerste instantie opgenomen kunnen worden zijn direct-response advertenties. Adverteerders geven aan hoeveel ze willen betalen per lead. "Dit zal tussen de vijf euro voor charitatieve instellingen en vijftig euro voor zakelijke dienstverleners zijn", zegt Van Aalst. Een onafhankelijk bureau houdt bij hoeveel respons er op een advertentie komt. Nadat de advertentie geplaatst is wordt nog een periode van tien dagen aangehouden voor het bepalen van de respons, vervolgens krijgt Twofoldmedia aan de hand van de door het onafhankelijke bureau bepaalde respons een commissie. Deze bedraagt tien procent voor zowel adverteerder als uitgever.

Hoeveel omzet dit de uitgeverijen die meedoen extra gaat opleveren kon Van Aalst niet zeggen. De drempel van vijfduizend gulden zorgt ervoor dat alleen "serieuze adverteerders" zullen meedoen, zegt hij. Met de vergoeding en de commissie worden de kosten niet te hoog, zegt Van Aalst. "Adverteerders krijgen voor dat bedrag de beschikking over de pdf-software en krijgen vervolgens een rapportage, waarmee ze inzicht krijgen in het effect van hun advertenties." De partijen die zich aan het initiatief hebben verbonden zijn in elk geval Parool Weekmedia, Wegener, de Telegraaf en enkele regionale uitgeverijen. "In totaal hebben we een bereik van meer dan drie miljoen huidhoudens", aldus Van Aalst. Gesprekken met andere uitgeverijen, waaronder Telegraaf Tijdschriften Groep, PCM en VNU, zijn nog gaande.

Met het model van Twofoldmedia wordt volgens Van Aalst de discussie over advertentietarieven in een stroomversnelling gebracht. Het huidige model van vergoeding per milimeter staat al onder druk van een systeem van tarief differentiatie, wat moet zorgen voor meer transparantie en flexibiliteit. "Wanneer we datamining op de leads gaan toepassen krijgen we meer inzicht in het effect van advertenties. Op basis van deze gegevens kan een adverteerder zien welke posities voor hem het meest effectief zijn." Van Aalst verwacht dat het model van Twofoldmedia "wellicht in de toekomst ook gebruikt wordt voor gewone advertenties".

Deel dit bericht

7 Reacties

Joris Vesterwinkel

Een leuk en goed initiatief. Affiliate marketing goes offline!

Ton in 't Veld

Het is te hopen dat Twofoldmedia – in tegenstelling tot Emerce – wel weet dat de tijdschriften van VNU al sinds 1 oktober vorig jaar verschijnen onder de vlag van Sanoma. Praten met VNU zal dus niet zoveel bijdragen aan het succes van zijn initiatief.Verder: ik kan me voorstellen dat uitgevers wel geinteresseerd zijn in dit idee (je weet maar nooit!), maar ik ben benieuwd welke adverteerder zich voor 5.000 gulden(of is het toch euro?) in een ongewis avontuur stort.

John

Klinkt leuk inderdaad, maar is het succes van affiliate marketing online niet geboren uit het feit dat er ontzettend veel onverkochte en dus blanco ruimte is/was online? Als het aanbod zo enorm is als bij online kan/kon middels affiliate marketing met opbrengsten uit lage conversie nog 'iets' gehaald worden. Ik denk niet dat als de grote uitgevers bijvoorbeeld als doelstelling hebben om 20 advertentiepagina's te verkopen per titel, ze er bij het verkopen van slechts 8 pagina's de drukker wel opdracht geven er 20 te drukken en zodoende 12 te laten invullen door twofold (die verhouding gaat wel redelijk op voor online). Het initiatief valt of staat dan met het creeren van massa middels niet verkochte maar wel gedrukte advertentieplekken. Of die massa genoeg is om dit initiatief rendabel te maken zal de tijd leren. Tevens treedt voor de betrokken uitgevers natuurlijk een risico op voor kanibalisatie, als grote verzekeraar zou ik even wachten met reserveren en mijn gulden op lege ruimte inzetten, immers daar betaal ik alleen op performance. Of de baten genoeg zijn om dat risico voor de uitgevers af te dekken lijkt me krap, maar ook dat zal de tijd leren. Wel leuk om eens iets uit de online wereld nu ook offline als businessmodel te zien opduiken. In ieder geval veel succes!

Piet

Op dit moment worden leeggevallen plekken doorgaans gevuld met ruim van tevoren aangeleverde non profit advertenties (de zogenoemde stoppertjes). En je kunt dus gerust zeggen dat Piet Hein van Aalst deze sociaal maatschappelijke boodschappers een flinke schop onder hun reet geeft, om plaats te maken voor commerciële blah blah. De reclamewereld laat zich hiermee weer eens van haar 'beste' kant zien…

Frank van Oirschot

Even enkele aanvullingen en correcties om misverstanden te voorkomen; - Twofold Media is voor uitgevers een aanvullende inkomstenbron. Naast extra inkomsten zien zij de toegevoegde waarde in de verwachting dat bestaande en nieuwe adverteerder experimenten zullen doen die ze tegen normale marktcondities niet zouden doen. Verwachting van hen is dat Twofold een bijdrage zal leveren aan het vergroten van de markt en bij zal dragen aan een betere matching van vraag en aanbod. Uitgevers zullen slechts voor een bescheiden percentage van hun omzet via Twofold media realiseren.- Risico van kanibalisme is zeer gering voor uitgevers. Door het initiatief voor plaatsing van een advertentie te verleggen van de adverteerder/mediabureau naar de uitgever kan deze kanibalisme voorkomen door de categorie reguliere adverteerders niet te selecteren/plaatsen. De verwachten groei van de totale markt maakt dat Twofold geen bedrijging is voor uitgevers maar juist een bijdrage levert aan hun groei.- Kosten voor het abbonnement zijn voor adverteerders slechts een fractie van hun mediabudget. Serieuze adverteerders vinden Dfl. 5.000,- voor software, toegang tot het systeem en marktinformatie geen issue.- Met name voor charitatieve instellingen (non profit advertenties)is twofold interessant. Voor hen openbaren zich nieuwe mogelijkheden en het systeem van Twofold maakt snel en effectief werken mogelijk. Verschillende charitatieve instellingen hebben zich reeds gemeld. Er is dus geen sprake van een negatief effect hier.

Piet

Frank, ik snap je laatste puntje niet.Situatie 1: Leeggevallen plekken worden met gesloten beurs opgevuld met non-profit advertenties. Situatie 2: Zowel for-profit als non-profit organisaties komen in aanmerking voor het plaatsen van een advertentie op leeggevallen plekken, de marktwerking bepaalt wie er 'wint'. Wat is hieraan nu met name voor charitatieve instellingen interessant?

Frank Braton

Nu ben ik op zich optimistisch van aard maar tegelijkertijd wel realist. Als ik in een artikel veel werkwoorden in de toekomstige tijd zie staan beginnen de spieren in mijn gezicht zich spontaan in de lachstand te bewegen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond