Deel dit artikel
-

‘Grote zorgen over effecten Digital Markets Act op Nederlandse startups en scale-ups’

Er is nog veel onduidelijkheid over de effecten van de Digital Markets Act (DMA) op de Nederlandse platformeconomie. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE) in opdracht van brancheorganisaties NLdigital en Dutch Startup Association (DSA). Als de wet in de huidige vorm wordt ingevoerd, zullen met name de Nederlandse startups en scale-ups negatieve gevolgen ondervinden, vrezen de organisaties.

De Digital Markets Act is een belangrijk nieuw wetgevingsinitiatief van de Europese Commissie om de regels voor digitale diensten in Europa te verbeteren. Hoewel de wet primair bedoeld is voor grote, internationale technologiebedrijven, zal hij ook impact hebben op Nederlandse startups en scale-ups.

NLdigital en DSA vrezen dat de wet in de huidige vorm veel onzekerheid creëert en te veel ruimte laat voor ongewenste gevolgen voor startups en scale-ups. In plaats van openheid en innovatie te bevorderen, kan een rigide toepassing van de DMA innovatie juist beperken en vertragen, concurrentie doen verminderen en daarmee bedrijven, zakelijke gebruikers en consumenten schaden.

De organisaties willen dat de Europese Raad en het Europees Parlement de belangen van deze groep bedrijven beter meeneemt in het bepalen van de definitieve formulering en nuances binnen de DMA. Ook moet de Nederlandse politiek hier op aandringen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Mark de Kock

Wellicht goed om in dit stuk iets meer context te geven wat dan de pijnpunten zijn van de DMA? Nu weet de lezer zonder achtergrond kennis nog niks..

Yeni Joseph - NLdigital

@Mark – het is inderdaad een complex vraagstuk. In het onderzoek (zie link in het artikel) wordt een introductie gegeven over de DMA (wat is de DMA en waarom ligt dit er). Hopelijk geeft dat wat additionele context.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond