Deel dit artikel
-

Hand-on Lab: iPhone5

Sinds gisteren is hij te koop in de Benelux: de nieuwe iPhone5. Lange rijen stonden vrijdag en een week geleden voor de Apple Stores. Dat moet jaloersmakend zijn voor de Nokia’s en Samsungs van deze wereld, die pas echt innovatieve smartphones op de markt brengen.

Goed, er was geen grote stormloop in Nederland, maar het beeld was overal hetzelfde: Applefans naarstig op zoek naar een iPhone5. Wie niet in de rij had gestaan voor de Apple Store in Amsterdam of al niet een week geleden al naar Duitsland was afgereisd, had pech: de Apple Premium Resellers waren nog niet beleverd en zelfs de MediaMarkt had maar een handjevol exemplaren. Telecomwinkels hadden vaak alleen een demomodel.

Wat de iPhone losmaakt bij consumenten, moet maar eens wetenschappelijk onderzocht worden. De nieuwe Lumia’s van Nokia komen met NFC en volwaardige (super)camera, de laatste Samsung Galaxy S3 is eveneens een knap staaltje technologie, en toch gaat niemand er voor in de rij staat. Apple heeft met zijn jongste smartphone dan toch weer de ultieme magic touch gecreëerd.

Het is misschien wel een bewuste salamitactiek van Apple om niet meteen alle innovaties in een keer weg te geven, want laten we eerlijk zijn: wat is er nu echt nieuw aan de nieuwe iPhone? Langer, dunner, lichter en sneller, dat is het wel zo’n beetje.

Wie de bijbehorende software iOS 6 op een ouder toestel installeert, heeft al 80 tot 90 procent van de nieuwe iPhone op zak. Zelfs de aloude iPhone 3GS laat zich nog een eind opwaarderen. En die 3GS voelt echt niet heel veel langzamer voor het alledaagse werk.

Dunner en lichter? Leuk voor de broekzak die minder gauw doorscheurt en zeer prettig in de hand, maar heeft iemand in het verleden ooit geklaagd over het gewicht van zijn iPhone?

Langer. Een tikkeltje maar. De lakmoesproef was gauw gedaan: het door Apple verstrekte testexemplaar steekt maar heel even boven het beschermhoesje uit dat we voor de iPhone4 hadden gekocht. De winst zit hem natuurlijk niet in die extra rij icoontjes die je op het scherm te zien krijgt. Geen iPhonegebruiker zit ermee dat hij eens extra moet ‘vegen’ om een nieuwe rij folders of apps te zien.

Wel handig is de bredere landschapsmodus ideaal voor het kijken van bijvoorbeeld breedbeeld YouTube-filmpjes, zij het dat uitgerekend de app van YouTube nog niet geoptimaliseerd voor iPhone5 (Apple verwijderde de eigen YouTube-app uit iOS 6, waarna Google zijn eigen app lanceerde).

Dat Apple voor de lengte, en niet voor de breedte gaat, is ook nog wel te begrijpen. Apple wil dat je de iPhone met de duim kunt blijven bedienen, en dan is een breed scherm ietwat onhandig. Toch moeten Apple gebruikers zo langzamerhand jaloers kijken naar Androidgebruikers die hoog opgeven van hun brede HTC en Samsung smartphones. Die brede schermen lijken ook voor Apple uiteindelijk onvermijdelijk, gelet op de toenemende multimediafuncties.

Extraatjes: een 8-megapixelcamera met panoramamodus. Een lens gemaakt van saffierkristal, waardoor hij minder snel krast. Een Facetime HD-camera die ook via 3G werkt. En de ondersteuning voor LTE, waar we hier in Nederland voorlopig nog niets aan hebben. Meevaller: de nieuwe Lightning-kabel (met USB aansluiting) is voor opladen zeer goed te gebruiken, voor oudere docks heb je een adapter nodig.

En ja, je wordt opgescheept met Mapplegate: oftewel de volgens Apple zelf toch wat ondermaatse kaartenapp. Maar er zijn ergere dingen in de wereld.

Want: dit is, ondanks alle op- en aanmerkingen, zonder meer de beste iPhone tot nu toe, zo luidt onze conclusie na enkele uurtjes spelen. Simpelweg omdat alles weer net even beter is. Maar echt revolutionair is dit model natuurlijk niet. Gebruikers van iPhone4S kunnen de iPhone5 gerust overslaan. Voor gebruikers van oudere modellen is het kwaliteitsverschil groot, zowel qua prestaties als beeld: heel veel sneller en ook heel veel scherper.

 

 

Deel dit bericht

10 Reacties

Bob

Wat een bizar artikel of eigenlijk moet ik zeggen opinieartikel. Door zinnen als: “En die 3GS voelt echt niet heel veel langzamer voor het alledaagse werk” vraag je je af of de schrijver de nieuwe iPohne wel echt getest heeft.

En: “Toch moeten Apple gebruikers zo langzamerhand jaloers kijken naar Androidgebruikers die hoog opgeven van hun brede HTC en Samsung smartphones. Die brede schermen lijken ook voor Apple uiteindelijk onvermijdelijk.” Ik heb zelf een SII en dat is een prima telefoon, aar je kunt met droge ogen niet zeggen dat ie met een hand lekker te bedienen is.

Er zou ook geen stormloop zijn terwijl T-Mobile zegt nog nooit zoveel voorinschrijvingen heeft gehad. Schrijver is blijkbaar geen fan en dat is prima. Maar moet dat zo doorzichtig?

Jan Libbenga

De vele bestellingen bij T-Mobile zijn simpelweg het gevolg van de geringe beschikbaarheid van de iPhone5 buiten de App Store om. Maar dat is nog altijd geen stormloop vergeleken met de lancering van de tweede iPhone in Nederland (bij T-Mobile) of de eerste iPad.

Niet iedere smartphonegebruiker wil zijn smartphone met de duim bedienen.

Tot slot: Journalisten moeten helemaal nergens fan van willen zijn. Ik ben overigens al jaren tevreden iPhone-gebruiker.

Mike

Dit is een opinie artikel en heeft mijns inziens geen journalistieke waarde. Wanneer argumenten worden aangedragen als het formaat van het scherm i.c.m. innovatie dan neem ik het niet serieus. Alsof een groter scherm innovatie is?

Ik zou liever een artikel zien dat echt diep op de voor- en nadelen ingaat. Zoals; hoe beïnvloed een groter scherm de usability en wat is het verschil in gebruikservaring? Is het ecosysteem van Apple beter dan losse devices. Enz. enz.

Ik ben zelf een iPhone gebruiker en één van de voordelen aan de iPhone vind ik de breedte van het scherm. Hier is over nagedacht in termen van usability.

In the end is dat volgens mij waar het om draait. Nooit om de specs, maar om de gebruikservaring in het algemeen. Immers, wat heb je aan Pirelli banden als je auto niet harder gaat dan 50 kmph.

roy

NFC hangt al 10 jaar boven de markt als ‘the next big thing’. Niemand lijkt te snappen dat NFC een hardware ding is dat weinig waarde heeft zolang bijvoorbeeld retailers niet massaal hun pinterminals vervangen en 1 van de 8 NFC standaards gaan ondersteunen (chipknip, chipper waren slechts 2 protocollen en geen succes, wat te denken van 8). In NL zijn we net met 450.000 terminals gemigreerd naar EMV en in de US zijn er de afgelopen 6 maanden 8 miljoen EMV terminals gekocht. Allen zonder NFC support. Kosten per terminal ca. 800 euro. Zie je de retail die stap de komende 5 jaar nogmaals maken? Wat denk je zelf?
En Android met NFC? Gehackt, toestellen gewist, data buitgemaakt. NFC is een gimmick die qua betaalverkeer in de visies snel vervangen gaat worden door software. Misschien wel door Passbook, die nieuwe Amazon standaard of de nieuwe Paypal oplossing. Oh ja, maar er zijn natuurlijk tig toepassingen voor NFC behalve betaalverkeer. Precies en die zijn op Android mega populair #ohwacht

Verder vind ik het slordig dat de journalist niet consistent met de merken omgaat. Hij heeft het over een iPhone4 en iPhone5, terwijl het merk een spatie bevat: iPhone 5. En op die iPhone 4GS moet ie zuinig zijn, want die is op Ebay nu al veel geld waard. Klaarblijkelijk stukje haastwerk, laat staan dat er echt iets getest is.

“Een 3GS voelt niet te langzaam voor het alledaagse werk.” Ben benieuwd wat de journalist dan verstaat onder ‘alledaags werk’, want e-mail met meerdere accounts of bellen-vanuit-een-groot-adresboek is op een 3GS met iOS6 wel een tijdrovende bezigheid.

Ondanks de excuses van Apple over Maps, de slordigheid van de grafix en het missen van belangrijke gebouwen moet ik zeggen dat hij wel erg goed werkt in Nederland. Van een journalist verwacht ik met zo’n titel (Hand-on) wat echte argumenten of een praktijktest. Nu blijft het bij roeptoeteren. Ik heb zelf wat tests gedaan, maar kaarten in de App laden sneller dan die in Google Maps en vind ik ook duidelijker. Bij Google mist realtime stap-voor-stap navigatie, waar Apple die wel biedt. Ik vind de Apple Maps qua navigatie efficiënter dan talloze inbouwdevices (getest: Maps op iOS6 vs. nav op BMW, Volvo en Toyota) met een detailniveau dat tenminste gelijk is. En OV info die zo gemist wordt in de Apple App? Die heb ik ook nooit in Google Maps voor NL gezien. Ja die Apple App kon beter, maar buiten de VS missen we niet heel veel tov. Google Maps.

Voor de helderheid: ik gebruik een iPhone, Lumia 800 en een Galaxy Nexus. Winkelautomatisering en Telecom is m’n werk en daarin heb ik al tenminste 7 jaar te maken met NFC discussies, pilots, etc.

Jan Libbenga

We hebben IOS 6 vorige keer al behandeld, en dus ging het in deze recensie vooral om de hardware. Overigens lijkt me je conclusie dat Apple Maps in heel Nederland goed werkt, wel heel erg snel getrokken, tenzij je hem al een week in huis hebt.

roy

Als je vorige keer iOS6 behandeld hebt, dan stel je een vraag waarmee je bevestigt dat je werk onder de maat is. Apple Maps is onderdeel van iOS6 en draait dus al een dag of 10 op iPhone 3GS en hoger. Dus los van de vraag hoelang ik m’n iPhone 5 al heb: zelfs met een 3GS had je hem al 10 dagen kunnen testen. Andere feitjes: 2.300 km in 9 dagen.

Als Emerce je hiervoor betaald heeft, dan ben je een goede verkoper of daar zit een slechte inkoper.

Jan Libbenga

Leuk geprobeerd, Roy, maar ik maakte die opmerking natuurlijk in het kader van iPhone5, waarvan ik heel even had begrepen dat je die al in huis had gehaald. En moet ik nu echt geloven dat je Apple Maps 2300 kilometer hebt getest? .

‘Ben benieuwd wat de journalist dan verstaat onder ‘alledaags werk’, want e-mail met meerdere accounts of bellen-vanuit-een-groot-adresboek is op een 3GS met iOS6 wel een tijdrovende bezigheid’

Waar beweer ik dat? Ik zeg twee dingen: Een 3GS zoals die nu is (met iOS5) is voor mail en internet en nog wat dingen snel genoeg. Een 3GS kan daarnaast eventueel worden opgewaardeerd naar iOS6, maar veel win je er niet mee.

De slotopmerking slaat echt nergens op.

Pieter

@Roy

Volgens mij heb je maar half begrepen wat NFC is. Passbook en Paypal krijgen pas waarde als gegevens contactloos kunnen worden overgebracht. Er is toch echt hardware nodig voor dit soort toepassingen. Je opmerking over vervangen door software is dus complete onzin.

Roel

Kan niet zeggen dat ik NFC al ooit tegen ben gekomen… zal zo’n optie komende tijd ook niet missen, wat een innovatie :p

En zoals al eerder genoemd door iemand hier, blijkbaar vinden veel mensen een groter scherm ‘innovatie’, terwijl Apple nagedacht heeft over het formaat van het iPhone scherm, scherm van m’n vorige Android telefoon was groter, maar merk nu niet dat ik plek tekort kom, resolutie van het ding is gewoon groot genoeg en HD, er zijn maar 2 telefoons met een grotere pixeldichtheid.

Daarnaast gaat de batterij het langste mee van alle smartphones nu op de markt, en is het de snelste smartphone die nu op de markt te krijgen is…

Ik vraag me altijd af wat mensen verwachten bij een nieuwe iPhone, altijd is het minder dan de verwachting… terwijl er weinig te verbeteren valt voor wat voor telefoon dan ook, alleen sneller, iets beter scherm (hoeft niet altijd groter te betekenen) en langere accuduur. Op al die vlakken is de nieuwe iPhone 5 een verbetering.

De enige telefoon die echt wat vernieuwend gaat worden in mijn ogen is de Lumia 920

Mark

Jan, ik geloof dat je de echte innovaties van de Apple iPhone over het hoofd ziet, lees dit artikel:
http://thenextweb.com/apple/2012/10/01/tnw-review-iphone-5-apple-creates-archetype/
En aan het eind heeft de consument altijd gelijk, de iPhone verkoopt goed omdat het gewoon het beste toestel is met de beste software en de beste apps.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond