Deel dit artikel
-

Hands-on: BMW i8

Met de i8 wil BMW de sportauto van de toekomst neerzetten. Een duurzame Plug-in Hybride met een hypermoderne uitstraling. Een alternatief voor een McLaren MP4-12C, een Porsche Panamera S of een Tesla Model S?

Een ‘alternatief’ is in het geval van de i8 absoluut de juiste term, de auto valt technisch gezien namelijk niet te vergelijken met genoemde modellen, maar qua functie, en dan heb ik het niet alleen over het vervoeren van passagiers op vier wielen, valt er nog wel wat te vergelijken.

Zo is de motor hybride opgezet, worden de achterwielen aangedreven door een 1,5 liter 3-cilinder TwinPower Turbo benzinemotor, wat opgeteld goed is voor zo’n 231 pk. De voorkant heeft een elektrosynchroonmotor met nog eens 131 pk. Combineer je deze twee, dan krijg je een vermogen van 362 pk in totaal en dat voel je! Binnen 4,4 seconden zit je op 100 km/u. Alleen rijden op de elektromotor kan, maar dan duurt dit slechts 11 seconden. Geen eerlijk vergelijk met bijvoorbeeld met de Tesla Model S, die dit in 3 seconden met een elektromotor doet, en ook niet met een Panamera S.

De i8 is vooral bedoeld om in combinatie te rijden, niet eerst een stuk elektrisch en dan over op de benzinemotor. Vandaar ook die halve 6-cilinder in de achterbak. Dat wil trouwens niet zeggen dat de i8 de eerste kilometers van het 500 kilometerbereik net zo rijdt als bij de laatste kilometers, je merkt dan echt wel dat er meervan de benzinemotor wordt gevraagd.

BMW-i8-Sander-van-der-Heide-kl

Nepgeluid
Wil je overigens het optimale van de twee benutten, dan is er een speciale sportmodus. Hiervoor ga je weer over op handschakeling en met behulp van een 15 kW starter/generator, direct gekoppeld aan de verbrandingsmotor, wordt de bekende ‘turbo-lag’ verdoezeld en heb je daadwerkelijk ‘best of both worlds’. Je perst er dan nog eens een maximum snelheid uit van 250 km/u in plaats van de 200 km/u in de comfort modus. De besturing is dan ook een stuk directer, sportiever, aggressiever, alsof je in een McClaren zit.

Alsof, want het vermogen ligt een stukje lager, maar het rijplezier is er niet minder om. Hij klinkt ook net zo zwaar als een 6 of 8-cilinder supercar. Dit is heel knap gedaan door het sounddesignteam van BMW, het wordt namelijk via een luidsprekersysteem weergeven en geeft je het idee dat je een zware motor aanzwengelt. Hoe knap ook, ik zou persoonlijk liever de keuze hebben dit uit te zetten: hoe stiller hoe beter (zie Tesla). Misschien een idee om dit in een volgende update als optie te implementeren.

Conceptauto
Mijn eerste reactie bij het zien van de i8 in levende lijve was alsof je een conceptauto op een autobeurs ziet: prachtig design, waarvan de helft niet meer terug is te zien in het uiteindelijke model. Dit is een conceptauto waarbij het ontwerp intact is gebleven (een ontwerp waar Nederlander Adrian van Hooydonk een grote bijdrage aan heeft geleverd). Ondanks een batterijpakket van 200 kilo, weegt de i8 nog net geen 1500 kilo, dankzij een lichte carbonconstructie. De binnenkant is eigenlijk net zo strak als de buitenkant. Dezelfde verlichte lijnen en contrasten met een minimaal dashboard, bestaande uit 2 beeldschermen, één achter het stuur en één in het midden. Echter zonder touchscreen of permanente internetverbinding.

BMW-i8-dashboard

Of het een echte sportwagen is of niet, het is in ieder geval geen praktische gezinsauto. Bij Tesla krijg je een sportwagen, zakenwagen en gezinsauto in één (eventueel zelfs met 7 zitplaatsen), de i8 heeft 2 zitplaatsen extra, maar zelfs mijn kinderen hielden het daar niet lang vol. Je zult deze plek dus eerder gebruiken voor bagage, want ook hiervoor is niet voldoende ruimte, 150 liter in de achterbak.

De zetels voorin zijn overigens ook niet voor iedereen geschikt (getuige de verschillende filmpjes op internet waarin sommige berijders niet meer uit hun i8 kunnen klimmen). Het zijn echte sportstoelen, waar je met een truukje in- en uit moet stappen, maar eenmaal op je plek, zit je lekker laag, comfortabel en met een overzicht dat je bij de Ferrari’s en McLarens juist weer mist.

Het is natuurlijk maar wat je van een auto verwacht, zou het gaan om een supercar als McLaren of juist een duurzame zakenauto als de Model S, dan valt de i8 inderdaad wat tegen. Zoek je een duurzame auto met slechts 7 procent bijtelling, die gemiddeld 1 op 25 rijdt, heerlijk en comfortabel rijdt, maar ook een krachtpatser kan zijn, het nakijken heeft en een innovatief hoogstandje onder de motorkappen vertoond, dan is de BMW i8 misschien wel de sportauto voor jou.

specificaties
Motor + batterij: 3 cilinder + 7,1 kWh
0-100 km/u: 4,4 sec
Topsnelheid: 250 km/u
Totaal vermogen: 266 kW (362 pk)
Totaal max. koppel: 250 Nm
Gewicht: 1460kg
Maten: l4,69m x b1,94m x h1,29m
Prijs (testversie): 146.175 euro

BMW-i8-Sander-van-der-Heide-kl2

Dit bericht is 58 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond