Preview Tesla Model X
Met de Tesla Model 3 op komst zou je bijna vergeten dat de eerste exemplaren van de Model X net worden uitgeleverd en Nederland binnenkort ook aan de beurt is. Onlangs mochten wij dan al in de Teslafabriek in Tilburg het eerste exemplaar van binnen en van buiten bewonderen. De eerste bevindingen.
Of je de buitenkant nu mooi vindt of niet, uiteindelijk breng je de meeste tijd door binnenin een auto en dat gedeelte wilde ik dan ook graag nader bekijken. Het onderstel mag dan wel hetzelfde zijn als de Model S, de achterkant en indeling is toch echt heel anders dan zijn voorganger.
Aan alles kun je merken dat de Model X een gezinswagen is. Veiligheid en praktisch nut staan in het ontwerp voorop en dat begint al bij het openen van alle deuren. Die via een afstandsbediening te openen zijn. De voordeuren zwaaien naar buiten, waardoor je (zonder iets aan te raken) in kan stappen. Druk op het rempedaal en de deur schiet weer dicht, zo verrek je echt geen spier.
Achter hetzelfde verhaal, maar hier klappen de zogenaamde Falcon Wing-deuren naar boven toe. De ruimte om in te stappen is hier meer dan je zou verwachten. Nergens stoot je als volwassene je hoofd en de ruimte op de achterstoelen, zelfs de achterste twee, is ruim voldoende. Er zit dan ook geen bank achterin, maar onafhankelijk van elkaar bewegende stoelen op één steun, die elektrisch te bedienen zijn.
De model X heeft als eerste SUV een 5-sterrenwaardering gescoord in de crashtest en de grote neus van de auto (met voornamelijk opbergruimte onder klep) zorgt voor een extra lange kreukelzone. De lucht binnenin de auto wordt gefilterd met een HEPA-filter en mocht er een chemische wapen in de buurt van de auto ontploffen, serieus, dan gaat het Bioweapon Defense System in zijn werking. De auto wordt hermetisch afgesloten, de luchtdruk intern wordt opgebouwd en zuurstof in de ruimte gepompt.
Van buiten oogt de Model X hier wat donker, binnenin valt dat gelukkig mee door het extra lange panorama-raam aan de voorkant. Verder toch veel herkenningspunten van de Model S. Ik ben dan ook erg benieuwd binnenkort naar de rijprestaties. Zelfs de zogenoemde Ludricous-modus is aanwezig en het topmodel de P90D zou dan ook binnen 3,4 seconden op 100 km/u uit moeten komen tegenover 3,0 seconden van de Model S P90D. Nog steeds genoeg om je stevig in je stoel te drukken bij een sprintje.
Zodra we de X hebben mogen testen, volgen op GEAR onze bevindingen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Rolf Touwen
Wat is dit een mooie en fantastische/fantasierijke auto. Komt al aardig in de buurt van de “Vliegende Vis” van Fontys.
Rolf Touwen
Is een testrit in Tilburg al mogelijk op korte termijn?