Deel dit artikel
-

Hands-On: Samsung Gear VR Consumer Edition

De derde versie van deze VR-bril (een samenwerking tussen Oculus en Samsung) is omgedoopt tot een consumentenversie. Deze is de helft goedkoper en tevens lichter dan de tweede versie, de Innovator Edition, maar daar lever je dan wel meer op in dan alleen de prijs en het gewicht.

De eerste versie, ook genaamd Gear VR Innovator Edition, werd in december 2014 gelanceerd en was voornamelijk gericht op ontwikkelaars en early adopters. Deze VR-bril was alleen in combinatie met een Samsung Galaxy Note 4 te gebruiken.

De tweede versie volgde al snel, in maart 2015. Deze kostte ook de helft van zijn voorganger, in dit geval 200 euro. Gemaakt voor de Galaxy S6 en S6 Edge, die weliswaar een kleiner display dan de Note 4 bezitten, maar met een hogere pixeldichtheid. Gevolg is een kleinere kijkhoek (96 graden), maar een beter VR-beeld waarbij je minder goed de pixels van elkaar kan onderscheiden. In deze versie zat ook een ventilator als middel tegen het lensfogging-probleem, waarbij wasem op de kijkglazen ontstaat.

Deze twee versies werden al enthousiast door mij onthaald. De beeldkwaliteit is vergelijkbaar of zelfs beter dan de Oculus Rift en het gemak groot voor de consument die al in het bezit is van een toestel wat compatibel is. Bij deze laatste versie, de Gear VR Consumer Edition, is die compatibiliteit zelfs iets verhoogd naar vier toestellen: Galaxy S6, Galaxy S6 Edge, Galaxy S6 Edge+ en Galaxy Note 5.

Samsung Gear VR-6580647

Om deze toestellen op de juiste plek in de bril te laten vallen, zul je van te voren de houder moeten instellen op het model. Daarna is het een kwestie van de smartphone in de micro USB-aansluiting schuiven en zodra je de bovenkant van de smartphone tegen de bril duwt, vergrendelt deze. De meegeleverde plastic kap kun je ter visuele afscherming ervoor plaatsen, maar de functie waarbij je het camerabeeld van je smartphone gebruikt om ‘door de bril heen’ naar je omgeving te kijken, werkt dan niet meer.

De prijs is wederom gehalveerd, naar 99 euro. Maar zoals gezegd, lever je er wel wat op in. Allereerst wordt de bril niet meer met een stevige draagcase geleverd. Gezien de plastic constructie en de mogelijkheid van stof en eventuele krassen op de lenzen, is het slim om de verpakkingsdoos te bewaren en een vervangende case te zoeken.

De gamepad die bij de eerste versie nog voor 49 euro extra werd meegeleverd, is nu zelfs geen optie meer en is bij Samsung ook niet meer los verkrijgbaar. Hier zul je voor moeten uitwijken naar een Bluetooth-gamepad van een andere fabrikant.

De ventilator van versie twee heeft het niet gehaald in versie drie. Het materiaal wat tegen je gezicht aan zit, is namelijk aangepast en ademt beter dan de voorgaande versies. Ik heb dan ook geen lensfogging meer waargenomen.

Samsung Gear VR-6580651

De plastic constructie die over het midden van je hoofd heen liep, is vervangen door eenzelfde rekband als degene die om je hoofd heengaat. Het zit iets minder lekker, maar het geheel weegt nu nog slechts 318 gram en dat verschil is merkbaar. Ik heb de bril meerdere malen maximaal 2 uur opgehad en geen last gehad van plekken waar de druk te hoog of irritant was en de bril ook moest worden verplaatst.

De lenzen zijn van redelijke kwaliteit en prima bruikbaar als ze midden voor je ogen staan. De afstand tot je pupillen zijn te verstellen, maar tussen je pupillen niet, wat een probleem kan opleveren als je ogen verder uit elkaar of juist dichterbij elkaar staan dan gemiddeld. Dan gaan de beelden wat dubbelingen vertonen in de randen en is de kleurschifting helaas goed waarneembaar.

Ook de touchpad is aangepast. Deze ligt nu als een soort kruis verzonken in de bril, waar bij het midden van het kruis een cirkelreliëf heeft gekregen. Waarom afgeweken is van de vorige touchpad is mij een raadsel, deze werkte namelijk prima en intuïtief.

Samsung Gear VR-6580652

De toevoeging van de micro-USB-poort aan de onderzijde is de meeste welkome aanpassing. Het stroomverbruik tijdens het kijken van een film is dermate hoog, dat ik zonder bijladen het eind van een film in de virtuele bioscoop van Netflix niet haalde. Een tweede bijkomstigheid is de ondersteuning van USB OTG (On The Go), waarbij ik een PlayStation 3 -controller met een verloopje op de Gear VR kon aansluiten en bij enkele spellen kon gebruiken.

Conclusie
De lichtere constructie, de halvering van de prijs, de toevoeging van de USB-laadaansluiting en de afwezigheid van lensfogging, maken de Gear VR tot een ‘must buy’ als je al in het bezit bent van één van de vier bovengenoemde telefoontoestellen. Maar zelfs als je deze niet hebt, is de aanschaf van zo’n toestel plus de Gear VR misschien nog wel een betere investering dan een Oculus Rift die in maart beschikbaar komt.

Met dank aan Coolblue voor het beschikbaar stellen van een testexemplaar.

Samsung Gear VR-6580659

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond