Deel dit artikel
-

Harense Smid failliet

De volgende elektronicaketen is omgerold: de Harense Smid heeft maandag het failliet aangevraagd. Het personeel is vanochtend in motel Nuland ingelicht. Voor alle circa 550 medewerkers is ontslag aangevraagd.

Er wordt gewerkt aan een doorstart en er zouden al enkele overnamekandidaten zijn. Het familiebedrijf met 43 filialen in Nederland en drie in België heeft de crisis naar eigen zeggen niet doorstaan. De winkels zijn vandaag dichtgegaan.

De Harense Smid sloot vorig jaar al een kwart van zijn filialen. Het bedrijf trok zich terug uit het noorden om zich meer op de thuisregio in het zuiden te kunnen richten. ‘Ruim een halfjaar geleden heb ik de cijfers ingezien. Toen al adviseerde ik om het bedrijf failliet te laten gaan, dat werd door de directie weggewuifd’, aldus FNV-bestuurder Ron Peters tegenover Omroep Brabant.

Het ruim honderd jaar oude bedrijf ontstond uit de plaatselijke dorpssmid en hield zich in de beginjaren bezig  met het vervaardigen van landbouwwerktuigen, het beslaan van paarden en de reparaties van potkachels. Later werden er ook wasketels, wasborden, ploegen en fietsen verkocht. In 1963 werd de smederij opgeheven en ging de Harense Smid zich toeleggen op de verkoop van fietsen, gashaarden, handwerktuigen, potten, pannen, serviezen en verlichting. Pas in 1978 werd het eerste filiaal buiten Haren geopend, in Nuenen. Gaandeweg kwam er steeds meer bruingoed bij, zoals televisies en computers. Saillant detail is dat de Harense Smid in 2004 het noodlijdende Megapool overnam.

De Harense Smid was met een eigen website, maar ook met het in 2011 overgenomen Elektrokoopjes.nl een retailer die de offline teruggang met online kanalen probeerde tegen te gaan.

Vorige maand ging ook elektronicaketen Block Electrostore failliet.

Deel dit bericht

4 Reacties

Marco Schuurman

Zonde, was een mooi familiebedrijf. Erg spijtig voor alle medewerkers in deze barre tijd. Iemand enig idee wat er met de internetlabels Elektrokoopjes en Megapool gaat gebeuren?

Erwin Boogert

Dat is nu aan de curator.

Paul Haarman

Jammer natuurlijk. De online uitrol van een bedrijf wat zo’n lange off line historie heeft is geen sinecure. Het internet blijft voor vele pure off line retailers een echte struggle die vaak uitmondt in een struggle for life. En het is ook zeker geen eenvoudige opgave. Wat dat betreft hebben pure online retailers het makkelijker. Sterkte aan de medewerkers en de eigenaren.

Leonie

Ik hoor dat dixons ook in moeilijkheden zit.
Is het veilig om nog bij hun een wasmachine te kopen?
Hoe zit het met een bestelling die betaald is en de webwinkel die failliet gaat?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond