Deel dit artikel
-

Hazlitt (Yahoo): “WK goede promotie voor internet”

Het WK-voetbal was goede promotie voor het internet. Dit zei Fru Hazlitt, directeur marketing en sales bij Yahoo Europe op de Emerce Industry Day 2002. Niet alleen brak het aantal bezoekers aan de site alle records, ook werd ermee onderstreept dat het het web een uitstekende nieuwsbron is op het moment dat andere media niet binnen handbereik zijn. Na afloop van de sessie van Hazlitt scoorde een medewerker van KLM een reis naar de WK-finale in Japan, uitgeloofd door Yahoo onder de aanwezigen.

Hazlitt sprak over de betrokkenheid van Yahoo bij het WK-voetbal. De portal bouwde de site van het WK-voetbal , deed de exploitatie ervan en zorgde ook voor de live uitzendingen via internet. Het laatste betekent dat tegen betaling van 19 dollar iemand per wedstrijd een samenvatting van de wedstrijd kan bekijken van vier minuten. Hoeveel mensen zich hadden aangemeld voor de dienst vertelde Hazlitt niet, als beursgenoteerd bedrijf houdt Yahoo dergelijke cijfers voor zich, tot het einde van het kwartaal.

Om die reden gaf Hazlitt ook geen inzicht in de opbrengst van de WK-activiteiten van haar bedrijf. "We zijn erin gestapt met het idee dat we tenminste break-even zouden draaien." Moderator Monique van Dusseldorp vertelde dat het bedrijf tussen de 20 en 40 miljoen dollar heeft betaald voor het bouwen van de site en het uitzenden van de wedstrijden. Hazlitt stelde dat er twee verschillende overeenkomsten zijn gesloten, het verwerven van de rechten voor uitzending kwamen pas in een laat stadium rond. Yahoo had te weinig tijd om de drempels op te ruimen die er waren voor deze dienst, zoals de "moeite die mensen in Europa hebben met het betalen via een creditcard".

"De reden dat FiFa met ons wilde werken was dat we via onze site Yahoo Sports voor veel verkeer naar de WK-site zouden kunnen zorgen." Volgens Hazlitt is deze site de meest bezochte sportsite ter wereld. In reactie op een vraag uit de zaal over adverteerders waarmee Yahoo niet mag samenwerken omdat FiFA exclusieve contracten heeft met andere adverteerders, antwoordde Hazlitt dat het succes van de WK-site weer zorgde voor meer bezoekers aan de Yahoo Sports site. Daarmee zou de aantrekkingskracht van die site voor andere adverteerders ook weer zijn toegenomen en zal Yahoo daar naar verwachting een hogere omzet behalen.

De WK-site richt zich niet alleen op mannen, vertelt Hazlitt. "We hebben in onze opzet rekening gehouden met de opkomende doelgroep van vrouwen." Beide doelgroepen zijn tussen de 16 en 34 jaar, zijn actieve mensen en goed opgeleid. Om deze doelgroep te bereiken is veel online reclame ingezet, Hazlitt sprak over "tussen de 20 en 70 miljoen impressies", afhankelijk van het land. Impressies zijn het aantal vertoningen van een banner op websites. Verder verstuurde Yahoo e-mailreclame naar een groep van enkele honderdduizenden mensen waarvan ze wisten dat deze sterk ge interesseerd zijn in voetbal. Verder zette het bedrijf ook printadvertenties en televisiecommercials in. "En bij de cornervlag staan nu borden met ons logo, die zijn moeilijk over het hoofd te zien."

Aan het einde van de sessie van Hazlitt, was er een tweegesprek met Paul Molenaar, directeur van Ilse Media Groep. Hij ging met name in op de vraag rond betalen voor content. Ilse Media Groep wil voor zoveel mogelijk diensten geld gaan vragen. "Betaalde content is de enige manier om verder te gaan", aldus Molenaar. "Wanneer het niet al te aanstootgevend is om ervoor te betalen en het zijn zaken die dicht bij het hart liggen, willen mensen er wel voor betalen." Molenaar vertelde dat Ilse momenteel werkt aan een advertentiemodel waarbij banners aan individuele internetters worden geserveerd op basis van de zoekterm die deze internetter in de dagen daarvoor heeft ingetypt bij Ilse.

Of er in Nederland ruimte is voor een WK-model zoals Yahoo dat heeft opgezet wordt betwijfeld, zowel door Molenaar als door Hazlitt. Er zijn weinig evenementen die een dergelijke opzet mogelijk maken. Hazlitt: "Je hebt een groot bereik nodig, eigenlijk over de gehele wereld, om dergelijke events online te kunnen brengen."

Goed WK-nieuws was er na afloop van de sessie voor Ward Meijer, field manager bij KLM.com. Hij won een prijsvraag van Yahoo waarbij onder de aanwezigen in de zaal een reis naar een halve finale en de hele finale werd verloot. Aanwezigen dienden een visitekaartje in te leveren en drie van hen werden uit de hoge hoed getoverd en op het podium geroepen. Meijer wist bij benadering het best hoeveel doelpunten er tot op heden gescoord zijn tijdens het huidige WK.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond