Deel dit artikel
-

‘HbbTV volgend jaar in heel Nederland’

HbbTV wordt volgend jaar in heel Nederland gelanceerd. Dat zegt tv-fabrikant Panasonic. De tv-zenders willen dit jaar al een start maken met de uitrol van Hybrid broadcast broadband TV, een veredelde teletekst.

Volgens Rutger Corvers van Panasonic zouden kabelaars vanaf volgend jaar HbbTV willen ondersteunen. Net als bij Teletekst wordt er bij HbbTV een signaal met het beeld meegezonden, die het televisietoestel vertelt waar het via de internetaansluiting extra informatie kan ophalen. De kijker hoeft alleen maar tijdens een programma op de HbbTV-knop op de afstandsbediening te drukken, en komt dan direct op de relevante informatiepagina terecht.

De belangrijkste omroepen (NPO, RTL en SBS) en een aantal grote fabrikanten (onder meer Philips, LG, Samsung, Sharp en Sony) hebben zich verenigd in het HbbTV Forum Nederland, een initiatief van iMMovator Cross Media Network, waarin ook marktonderzoeker GfK Retail and Technology participeert.

Op dit moment is tien procent van alle nieuwe televisies direct geschikt voor HbbTV. De meeste andere nieuwe modellen kunnen met beperkte aanpassingen geschikt worden gemaakt. “Er hoeft in principe weinig te gebeuren, omdat HbbTV vooral in decocers aanwezig moet zijn”, zegt Corvers.

De uitrol van HbbTV zal volgens het HbbTV Forum naar alle waarschijnlijkheid ook gevolgen hebben voor de waardeketen in de branche. De consument krijgt meer en meer keuze welke diensten op het televisiescherm via welke leverancier op welk moment zullen worden afgenomen al dan niet gebundeld in pakketten.

Panasonic toont deze week in zijn toonzaal in Den Bosch zijn nieuwste Viera plasma en lcd-schermen, die vrijwel standaard zijn voorzien van internet en in veel gevallen ook nog van 3D. Berichten als zou de Nederlandse consument niet geinteresseerd zijn in 3D noemt het bedrijf overdreven. “Er is te veel de nadruk op gelegd, terwijl het gewoon een extra mogelijkeid is. We leveren nu zelfs een universele 3D-bril bij sommige modellen, die ook bij andere merken zouden moeten merken.”

Panasonic geeft toe dat de markt voor platte televisies moeilijk ligt. Alleen in het segment grote formaten zijn nog redelijke marges te behalen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond