Deel dit artikel
-

Heel Vara moet ‘crossmediaal’ worden

Het moet over en uit zijn met de website als sluitstuk van een creatief proces voor tv of radio. Van begin af aan moeten programmamakers ‘crossmediaal’ gaan handelen. Dat beoogt de nieuwe Vara-chef Nieuwe Media Edwin Valent, die onder meer innovatie van Talpa naar de publieke omroep brengt.

‘Sterven in schoonheid’, dat is het beste etiket dat je kunt plakken op de digitale vernieuwingen bij Talpa, waar Edwin Valent met zo veel enthousiasme nog over spreekt. Want na krap 2,5 jaar was het afgelopen, ook met het succes van Tien.tv, de site die de ‘grote concurrentie’ als RTL en SBS versloeg.

Valent brengt ook ervaring mee als presentator en producer bij onder meer MTV/TMF, VPRO, Kink FM en RTL en ook uitgever Kluwer, voor perioden van enkele maanden tot enkele jaren.

Voor het Immovator Zomercafé vertelde Valent dat hij het roer probeert om te gooien bij de Vara: ‘De omroep heeft heel goed scorende programma’s als De Wereld Draait Door, Mooi Weer De Leeuw en Pauw & Witteman, maar dat succes zie je niet terug met de websites en het bezoek. Dat komt omdat de makers nog heel erg in het tv-denken zitten. Ze beginnen met het tv-format en plakken daar wat aan vast, een website of een themakanaal. De digitale mediamix wil ik veel groter maken."

Daartoe moet de hele Vara-organisatie ‘crossmediaal’ worden, dat wil zeggen het overgrote deel van de 350 man tellende omroepclub. Een groot aantal van hen kreeg bijscholing in toepassingen van nieuwe technologie, veelal aan de hand van de praktijk bij bijvoorbeeld de BBC. Dat sorteert effect volgens Valent: "Als je in het begin de groep vraagt wat widgets of gadgets zijn dan krijg je hooguit als antwoord: dat zijn die dingen die ik in de la heb liggen. Na afloop vertellen ze over widgets en gadgets alsof ze het zelf verzonnen hebben. De sleutel voor de Vara om Nederland crossmediaal toe te spreken is dat iedereen weet wat het is."

Valent hoopt dat dit uiteindelijk ook zal leiden tot ‘platformonafhankelijk denken’. Daartoe moet de techniek de ‘digitale gereedschapskist’ aanbieden, met toepassingen zoals podcasts, widgets, themauitzending en web 2.0 achtige interactie.

Die mooie voornemens sorteren ruw effect volgens Valent: "Vanuit alle hoeken komen ze, van de uitgeverij tot aan de radioprogramma’s, met voorstellen en wensen. Nu zijn we op het punt dat we nauwkeurig moeten nagaan wat er echt bij past en meerwaarde biedt. Het voordeel is nu dat er ook echt crossmediale formats uitkomen."

Wel is de organisatie nog in afdelingen tv, radio, uitgeverij, internet etc. gescheiden. Maar er is een belangrijke stap gezet met het bij elkaar plaatsen van redacteuren voor verschillende platforms zodat er direct meer samenwerking ontstaat.

Door technologische mogelijkheden gedreven vernieuwing is één, de consumptie ervan is een ander verhaal: "We zijn nu echt aan het kijken aan het consumptiepatroon. De Vara bereikt een hele brede doelgroep> Hoe neemt die op verschillende manieren die content tot zich? Welke mensen wil je op welke manier bereiken?"

Het voorbeeld is het publiek van Pauw & Witteman. "Als je ’s avonds in voetbalkantine blijft hangen of je wilt eens vroeg naar bed, dan mis je het net. Dan kun je op Uitzendinggemist kijken. Dat blijft erg in het multimediale hangen. Vandaar dat we nu de vodcast van vijf minuten met de hoogtepunten hebben" (Zie hier)

Er zijn nu 30.000 abonnees op de vodcast, terwijl ook het webbezoek is verdubbeld ondanks de late lancering van de vodcast. Er komt een nieuwe site voor P&W. Ook voor De Wereld Draait Door en radioprogramma Vroege Vogels komen er dergelijke samenvattingen beschikbaar.

Nieuwe dingen

Innovatie in de praktijk betekent bijvoorbeeld de komst van karaoke op de site van Kinderen voor Kinderen. In een Flash-programma kunnen bezoekertjes hun favoriete nummer inzingen en laten publiceren. Dit maakt onderdeel uit van met verspreiden over verschillende media van het succesvolle tv-programma. Zo komen er ook evenementen zoals een Kinderen voor Kinderen bijeenkomst in Amsterdam Arena.

Valent: "Het bijzondere is de tweeweg variant: je kunt downloaden, alleen of met een groepje opnemen en vervolgens weer inzenden. Het programma detecteert automatisch de webcam en de microfoon. Je krijgt direct de vraag naar wie je de productie wilt doorsturen, waarmee we het viraal maken."

Een tweede project, al vóór Valents komst ingezet (Vara.nl is al genomineerd voor beste omroepsite), is Humor TV. Dat is behalve het best bekeken themakanaal nu ook een goedlopende website met een kleine 150.000 bezoekers volgens Valent.

"Je kon er niets mee doen, bijvoorbeeld niet Theo Maassen op je Hyves zetten. We bieden nu de mogelijkheid om het op te pakken er wat mee te doen. Geen rocket science. Maar de verschillende mogelijkheden versterken elkaar, dat is na één maand al goed te merken."

Allerminst van de grote aantallen moet onderzoeksjournalistiek het heden ten dage hebben. Het bezoek van Onjo.nl loopt eerder in de honderden dan in de duizenden. De site is vernieuwend daar Vpro, KRO en Vara er hun onderzoeksprogramma’s Argos, Jansen & Jansen, Reporter en Zembla gezamenlijk mee ondersteunen en presenteren. Eind dit jaar volgt een campagne om Onjo.nl bekender te maken.

De Vara experimenteert met widgets om na te gaan of de widget voor de Vara als omroep harder nodig is ook of widgets per programma. Ook moeten er aanvullende items van tv-programma’s online komen, in de ‘making of’ sfeer met evnetueel napraten met presentatoren op internet.

Nog geen CRM

Wil de Vara naar CRM, verzameling van informatie over kijkgewoonten? "We hebben een database met meer dan 400.000 geregistreerde gebruikers. Maar we willen veel gedifferentieerder kennis benutten. Kassa is een goed voorbeeld. Mensen worden graag per nieuwsbrief bediend. Maar jongeren bereiken we wellicht beter via MSN."

Valents antwoord gaat niet over informatie per individu maar naar doelgroepen. Of er ook echt datamining komt, net als SBS, weet de omroep nog niet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond