Deel dit artikel
-

Heineken is virtuele tocht naar Turijn gestart

In de aanloop naar de Olympische Winterspelen van 10 tot 26 februari organiseert Heineken een online race van Amsterdam naar Turijn, waar de spelen plaatsvinden. De bierbrouwer wil met de virtuele actie aandacht vestigen op het Holland Heineken House, ontmoetingsplek voor Nederlandse sporters, fans en pers. Heineken wil het Holland Heineken House deze spelen een prominentere plek op internet geven.

Tijdens de spelen doet Heineken via een nieuwslog verslag vanuit het Holland Heineken House. “Op televisie wordt vooral verslag gedaan van de huldigingen in het Holland Heineken House, maar er gebeurt veel meer. Daar willen we de mensen in Nederland van op de hoogte stellen,” vertelt Rogier Vijverberg van bureau Qi, dat samen met Heineken de online race en het nieuwslog bedacht. “Omdat de spelen maar een hele korte looptijd hebben, willen we nu al de aandacht vestigen op het Holland Heineken House en het virtuele equivalent daarvan.”

Vorige week ging de virtuele race van 1500 kilometer in stilte van start op de website van Heineken. Snelle deelnemers kunnen de tocht in minder dan drie dagen afleggen en maken kans op een prijs, bijvoorbeeld een reis naar de spelen. Om kilometers af te leggen moet een deelnemer opdrachten beantwoorden die hij binnenkrijgt via e-mails; wie opdrachten fout oplost krijgt straftijd of moet een omweg maken. Als een deelnemer inlogt op de actiesite ziet hij foto’s van de plek waar hij zich op dat moment in de virtuele tocht bevindt. Heineken stuurde daarvoor een fotograaf op pad die op de route tussen Amsterdam en Turijn zo’n 5000 foto’s maakte. 

De bierbrouwer wil bezoekers naar de site trekken via onder meer tv-commercials en zogenaamde gouden plakken die de bierbrouwer in kratten bier heeft gestopt; op de plakken staat een code die bierdrinkers kunnen invullen op de actiesite. Enkele codes zijn gekoppeld aan prijzen. “We hopen daarnaast ook op aandacht van webloggers,” vertelt Vijverberg. “Je ziet dat als één of meerdere bloggers over de actie schrijven, de aandacht in de blogwereld zich vaak als een kring in het water uitbreidt.”

Tijdens de spelen in Barcelona in 1992 werd voor het eerst een Holland Heineken House opgezet. NOC*NSF wilde hiermee een ontmoetingsplek creëren voor Nederlandse sporters, vrienden, supporters, familieleden en media. Heineken zorgde onder meer voor sponsoring van het huis.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond