Deel dit artikel
-

HEMA test mobiele, ambulante kassa’s

Klanten van de HEMA hoeven niet meer per se naar de balie om hun aankopen bij de kassa te betalen. De winkelketen experimenteert met ambulante kassa’s: software op Android-telefoons van personeel dat door de winkel loopt.

Hiertoe werkt het bedrijf samen met ING en CCV. De eerste fase van de proef draait in september bij drie winkels. Bij gebleken succes wordt het breder uitgerold.

CCV ontwikkelde de SoftPOS-oplossing in nauwe samenwerking met ING, Cow Hills en ZEBRA. ING zorgt voor de transactieverwerking van de betalingen aan de winkeliers. Softwarebedrijf Cow Hills verzorgt daarbij een mobiele kassa, waarbij de oplossing draait op de door veel winkeliers gebruikte mobiele ZEBRA-apparaten.

Retailers toveren hiermee telefoons en tablets van hun personeel om in betaalterminals. Komt een klant bijvoorbeeld een pakket bij HEMA ophalen waarvoor moet worden bijbetaald, dan kan hij direct afrekenen bij de medewerker die hem het pakket heeft overhandigd. Aansluiten in de kassarij is niet meer nodig. Rijen voor de kassa’s in piekperioden zullen minder voorkomen omdat klanten overal in de winkel bij meer medewerkers hun aankoop kunnen betalen.

De nieuwe hardware heeft met name impact op de werkwijze van het winkelpersoneel dat zich anders in de winkels moet gaan opstellen.

Mobiele kassa’s zijn geen noviteit meer. Ze bestaan al jaren, maar zijn voornamelijk zichtbaar bij ambulante ondernemers of kleine tijdelijke winkels. Bedrijven als Zettle en SumUp zijn typische verschijningen, maar ook grotere leveranciers als Adyen en CM.com hebben eigen hardware op dit punt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond