Deel dit artikel
-

Het ei van Columbo

Deze week werd er weer wat aandacht besteed aan breedband. We hadden het kabelcongres (oeps sorry: 'Nationaal Breedband congres'). En in deze uitgave vlogen twee onderzoeksbureaus elkaar in haren over de vraag wie er gelijk heeft in het onderzoeken van de ontwikkelingen rond breedband toegang: "Mijn onderzoek is representatiever. Nietes, het mijne is veel beter. Nietes, welles, nietes!" Sommige dingen veranderen nooit ?

Breedband? Met de huidige snelheden verkiest Job Franken de term ‘limited band’. Verder gaat er volgens hem niet zoveel veranderen; de geschiedenis herhaalt zich weer eens, maar dan anders.fffgfg

Overigens vind ik de term breedband voor snelheden tot 1,5 MB overtrokken. Naar mijn idee hebben we nu te maken met 'limited' breedband. Het echte breedband verhaal komt pas op gang bij snelheden hoger dan 1,5 MB.

Wat mij nou onder andere zo intrigeert aan het hele limited breedband gebeuren, is dat we bijna exact hetzelfde scenario volgen als enkele jaren terug rond de opkomst van narrow band internet toegang. Waren het eerst alleen de 'tech savvy' jonge mannen die de dienst uitmaakten op internet, daarna werd het profiel van de gebruiker dat van jonge welvarende mensen. Vervolgens werd het medium steeds meer gebruikt door met name jonge mensen, ook uit lagere inkomensgroepen. Mannen domineerden lang online. De percentages mannen en vrouwen zijn nog niet zo lang enigszins gelijk.

De huidige ontwikkeling rond breedband sluit niet uit dat we ook bij de toename van limited breedband internet een gelijksoortige groei zullen gaan zien. De jonge technisch geori�nteerde mannen omarmen de nieuwe mogelijkheden. Functionaliteiten als gaming, streaming audio en video en technologie�n zoals flash zijn nu eenmaal heel wat beter te verstouwen als je meer dan 128K (dubbel ISDN) tot je beschikking hebt. Natuurlijk staan de meeste aanbieders niet bekend als kampioenen zodra het over customer service gaat. Maar als je product werkt, dan is het wel lachen geblazen. Het simpele feit is dat veel van de karakteristieken van internet veel beter tot hun recht komen via breedband. Consumenten zien dat, ondanks de belazerde performance van veel aanbieders (ook hier ligt een parallel met de ontwikkeling van narrow band internet). Ik denk dan ook dat velen, net als bij narrow band, verrast zullen zijn door de snelheid waarmee de vraag naar limited breedband zich zal ontwikkelen.

Eveneens interessant is de discussie over content en infrastructuur. Kunnen we pas content gaan maken als de infrastructuur er ligt, of gaan we de infrastructuur pas maken als we ook content hebben om over dat netwerk heen te jagen? De infrastructuur gaat langzaam. Hoge investeringen zijn nodig om limited breedband te ontsluiten. Ook aan de content kant gebeurt er langzaamaan steeds meer. Het gevoel van de kip en het ei blijft echter aanwezig.

Denk hier eens over na: eieren gebruiken kippen om zich voort te planten.

Job Franken
Blended Media

Deel dit bericht

7 Reacties

Igor Beuker

Beste Job,Zoals altijd is geduld een schone zaak, maar ik heb zeer goed nieuws voor je: Neem ADSL, da's pas snel! Na 3 jaar harken met een dial-up verbinding, 2 jaar stotteren met ISDN en een dramatisch kabeljaar gloort er wwweer licht aan de horizon.nl! Een paar vrienden uit de States mailen al ruim een jaar: 'my DSL is outrageous fast". Dus 3 weken geleden liet ik mijn ADSL modem installeren op mijn thuisadres te Amsterdam. Met een ADSL Regular abonnement (64kbps upstream & 512 kbps downstream) zijn al m'n grijze haren verdwenen. Dit is Internet, zoals het daadwerkelijk al jaren had moeten zijn; supersnel! En er is zelfs een nog sneller pakket verkrijgbaar (ADSL Extra: 256kbps up & 1024kbps down). Breedband content, laat maar komen! En over de kip met z'n eieren gesproken: begin alvast maar extra mensen in te huren, want ik jaag graag nog meer boeiende breedband content naar mijn pc ;-) Een tevreden Internetter.

YmmY / Carl Mangold

Wat mij mateloos verbaast is dat die kabeljongens nog steeds niet hun beproefde distributie-recept op het internet hebben toegepast. Met kabelTV haal je met één schoteltje de content naar je netwerk, en distribueer je de handel breedbandig naar je klanten. Op het internet doen ze dat vooralsnog alleen met newsgroups en tucows: binnenhalen, mirroren en vervolgens lokaal uitzenden. Wie wordt de eerste aanbieder die de drukste sites (Microsoft, Veronica, CNET, …) èn de vaakstgebruikte interactiviteit (Yahoo, Vindex, diverse e-shops, …) lokaal aanbiedt? Breedband wordt alleen wat als er veel content breedband bekeken kan worden. En als iedereen voor elke klik een x Mbit-verbinding naar de andere kant van de wereld moet leggen zit de backbone snel vol. 

Joost Niemoller

Wat mij opvalt zijn al die onderzoeken naar toekomstig breedband gebruik in de toekomst. Zoals onlangs weer, van het bureau Forrester. Men gooit met exacte getallen, en merkt dan in de marge op; 'mits zich de nodige content ontwikkelt.'We kunnen een prachtige krant maken, technisch gezien, maar we weten nog even niet wat we met die krant moeten. Dat is feitelijk nog steeds de situatie van het internet, breedband of niet. Hetzelfde met de vraag over interactieve TV. Wat moeten we ons daarbij precies bij voorstellen? Het meest concrete tot nu toe zijn de interactieve spelletjes. Nogal mager. Naar mijn gevoel is het woord in deze nog veel te veel aan de techneuten gelaten. Cijfers als die van Forrester zijn dus helemaal niks waard! Joost Niemoller

Gilbert den Hertog

Job, Dat de introductie van breedband Internet via eenzelfde weg verloopt als de introductie van narrowband, ligt in mijn ogen puur en alleen aan het feit dat de aanbieders van breedband wederom een price skimming strategie volgen. En geef ze eens ongelijk. Trendsetters en Hardcore Techies zijn snel bereid tot het betalen van een dikke duizend gulden voor de installatie van een breedband verbinding en schrikken niet van drie tot vierhonderd gulden maandelijkse kosten. De aanbieders breiken op deze manier twee dingen: ze maximaliseren hun opbrengsten en hebben voorlopig voldoende tijd om de eigen organisatie voor te bereiden op 'het echte werk', de introductie en gedifferentieerde prijsstelling van breedband toegang voor het grote publiek. Want alle mooie verhalen ten spijt, ik krijg zojuist een brief van onze vrienden bij KPN dat de installatie van mijn analoge lijn voor ADSL pas over 2 maanden klaar zal zijn, dan heeft een monteur tijd om het koperdraadje door te trekken naar mijn etage. Ik denk dat jouw kip en het ei verhaal daarmee eigenlijk ook is opgelost. Maak nu content die aansluit bij de doelgroep trendsetters / early adopters, en zorg voor SBS6 / RTL 4 niveau content op het moment dat de aanbieders klaar zijn om hun prijzen te verlagen en de grote massa te bereiken. Je hebt daarvoor nog wel even de tijd. Wellicht dat Catherine Keill een online talk show via jullie wil hosten…of Jerry Springer over sex met kippen. Inderdaad lachen geblazen dat breedband internet! Succes! 

Eric Groennou

Breedband-, half breedband-, extended breedband- of super breedband, het zal de content er niet beter op maken. Twee keer niks is in mijn ogen nog steeds niks. Als ik met super narrow band geen customer service krijg, zal die bij meer dan 1.5Mb er ook niet zijn. Als ik voor 1 gulden per minuut de telefoon moet gebruiken en vervolgens niet adequaat te woord gestaan word, verwacht ik bij hogere snelheden alleen hoger kosten. Een gebrekkig betalingssysteem zal niet beter worden als het sneller gaat en de distributie zal niet plotseling voor aflevering binnen 3 dagen zorgen. Het lijkt er verdraaid wel op alsof iedereen excuses zoekt voor het gegeven dat men zelfs met deze snelheden niet in staat is om succesvolle (lees rendabele) content te maken. Het doet sterk denken aan de ontwikkeling van de snelheid van onze PC. Het ding is pakumbeet in 5 jaar 20 keer zo snel geworden, maar is hij ook 20 keer zo goed geworden? Lamenielachen. Qua funktionaliteit is het marginaal beter geworden en het aantal problemen is met een veelvoud toegenomen. Wie zijn omzet wel met meer dan 20 keer heeft zien toenemen, is de leverancier van de hardware. Denk hier eens over na: Infrastruktuur gebruikt Content om zich voort te planten.

Paul Thuis

Er zijn zeer fundamentele vragen die beantwoord moeten worden als het gaat om breedband-Internet. Volgens mij begint breedband trouwens pas bij 8 Mb, nl. wanneer video gespeeld kan worden in MPEG3 formaat! Ook in de VS wordt er al een hele tijd een discussie gevoerd over Internet2, en er wordt zelfs al gesproken over Internet3. Volgens sommigen (bijv. Bill Joy van SUN) zullen er zelfs minstens 6 parallelle Internetten ontstaan voor verschillende toepassingen, met verschillende snelheden en capaciteiten.Hierbij spelen volgens mij een aantal aspecten een belangrijke rol. Er zal geen verschil meer zijn tussen off-line en on-line; Internet staat 24 uur per dag aan (altijd online). Een ander aspect is real-time: de gebruiker heeft real-time effect op de business. Het laatste aspect is infrastructuurcapaciteit (breedbanddichtheid).Dit in het achterhoofd, gaat het volgens mij dan om de vraag: wat zal het effect zijn van snelle de-hele-dag-aan real-time toepassingen? Denk maar eens aan de mogelijkheid om altijd-aan real-time te kunnen shoppen, waarbij gebruik gemaakt wordt van verkooppersoneel dat onmiddellijk via videoconferencing in beeld komt als je te lang aan het zoeken bent op een website met de opmerking: "Goede morgen. Kan ik u misschien ergens mee helpen?"Aan de andere kant zal hierdoor de discussie over content, infrastructuur en advertising verschuiven naar: hoe worden commerciële mogelijkheden opgenomen in de content? Want, immers de advertenties kunnen nu eigenlijk al met software gewoon geskipt worden. Wanneer er streaming toepassingen ontstaan, dan zullen advertenties sterker verweven worden met de content.Ik denk dat er zeer interessante toepassingen gaan ontstaan wanneer we echt breedband-Internet hebben. Wat we nu aan het doen zijn is slechts voorbereidend werk. Paul Thuis 

Job Franken

Igor, we nemen ADSL!! Reactie op Paul: Ik ben het ermee eens dat we voorbereidend werk aan het doen zijn. Echter, dat betekent niet dat er geen interessante toepassingen en content gemaakt kan worden. Voorspellingen zijn dat er nog minimaal 10 jaar zowel via het vaste net als wireless, vraag zal zijn naar content en toepassingen die geschikt zijn voor snelheden tot 1,5 MB. Wel een lange tijd om voor te bereiden. Echter, ik zie dezelfde mogelijkheden ontstaan, waarbij locatie en bandbreedte geen obstakels meer zijn. In de tussentijd bereiden we lekker door toch? Job

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond