Deel dit artikel
-

Het Net voert tarievensysteem in

Internetaanbieder Het Net , onderdeel van Planet Media Group, lanceert een tarievensysteem voor klanten die overstappen op inbelnummers uit de 0676-reeks. Hiermee komt een einde aan "gratis internet", waarmee Het Net de afgelopen jaren ruim 600.000 klanten heeft aangetrokken.

Via een omvangrijke reclamecampagne worden klanten van Het Net vanaf vandaag op de mogelijkheid gewezen om vrijwillig over te stappen op 0676-inbelnummers. Klanten die dit doen, ontvangen geen factuur meer van KPN Telecom voor de gemaakte telefoontikken. In plaats daarvan biedt Het Net twee afrekensystemen.

Standaard Surfen biedt tien procent korting op de gemaakte telefoontikken. Wie vaker internet kan kiezen voor Regelmatig Surfen. Hierbij rekent Het Net een basisabonnement van 3,95 euro per maand en twintig procent korting op gemaakte telefoontikken.

De stap volgt op het recente besluit van KPN om de kickback fee, het bedrag dat aan internetaanbieders voor de gemaakte telefoonkosten wordt betaald, met dertig procent te verlagen. Hiermee zagen alle aanbieders van "gratis internet", dus zonder een maandelijks abonnement, hun inkomsten dalen. Het overschakelen op 0676-nummers biedt in deze gevallen uitkomst, omdat het ISP's de vrijheid geeft een eigen betaalrelatie met de internetgebruiker aan te gaan. De nummerreeks is door KPN in het leven geroepen om op termijn het internetverkeer te scheiden van het reguliere telefoonnet.

Volgens Eric-Jan Doorenbosch, directeur marketing en sales bij Planet Media Group, zijn de meeste klanten van Het Net beter af met deze structuur. Zelfs de klanten die een voordeelnummer bij KPN hadden opgegeven, een regeling die met 06760-nummers vervalt, zijn beter uit. "De helft van onze gebruikers heeft zijn voordeelnummers niet ingesteld. Die mensen kunnen wij helpen, waardoor zij minder kwijt zijn. Wij stellen met Standaard Surfen automatisch een voordeelnummer voor hen in.". Daarnaast zijn ook doorsnee gebruikers goedkoper uit, meent Doorenbosch. "Als je gemiddeld surft, dat is al snel vier, vijf keer per week , ben je minder kwijt dan in de oude situatie."

Het Net streeft met de tarievenstructuur naar "een gezonde bedrijfsvoering". Hoe dit zich vertaald in een concrete omzetverwachting, kon Doorenbosch niet zeggen. Wel verwacht hij dat Het Net volgend jaar in de zwarte cijfers zal komen.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jan Sellis

het is duidelijk te zien dat het net weer eens achter loopt. Wanadoo heeft nu hometime. En wish click and dial. Dit is een stuk goedkoper dan dit abo van het net. nee, heb eens lef en kom dan ook met echt iets nieuws!

Sander

Naar mijn menig is het aanbod van Het Net juist zeer scherp. Weinig of geen andere ISPs zullen dit kunnen evenaren. Het door Jan genoemde Wanadoo Hometime kost DFL 66 per maand en dan heb je geen tikken in dal, nacht of weekend. In piek betaal je lokaal tarief (en dus 10 of 20% meer dan bij Het Net). Aangezien bellen tijdens dal DFL 0,0331 per minuut kost en DFL 0,022 in weekend of nacht (KPN BelBasis tarief), moet je dus 37 uur dal of 55 uur WNT per maand inbellen om Het Net's gratis standaard pakket te evenaren. En dat is lang; alleen de top paar procent van de markt die tegen ADSL aan zit haalt dit soort hoeveelheden. Overigens is Regelmatig pas goedkoper dan Standaard als je 65 uur per maand inbelt… (bij WNT tarief, aantal minuten * DFL 0,022 * 10% = Euro 3,95). Hoeveel mensen zullen daar intrappen?

Jan Sellis

1 Deze 10% korting is een kleine compensatie voor de voordeelnummers die niet meer gebruikt kunnen worden. 2 de meeste mensen hebben nog een baan en kunnen dus pas na 18.00 online en in weekend. Punten voor wanadoo dus.

Jeepster

Precies, de meeste mensen die een graties provider hadden, belden in op een voordeelnummer, dus die schoieten nix met deze aanbieding op. En voor mensen die regelmatig overdag internetten: vergeleken met Wish Click & Dial is deze aanbieding van het Net helemaal nix..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond