Deel dit artikel
-

Het nieuwe winkelsmoel van KPN

KPN gaat volgend jaar 79 Primafoon winkels ombouwen tot de nieuwe formule. De telecomwinkels van KPN in Arnhem Kronenburg, Maastricht, Helmond, Assen en Rotterdam Alexandrium hebben al een complete gedaanteverwisseling ondergaan. KPN hoopt een jonger publiek aan te kunnen trekken.

De Primafoon winkel krijgt voor het eerst sinds 1999 een nieuwe formule, zo laat het telecombedrijf vandaag weten. In deze nieuwe winkels met alleen het KPN logo laat het telecombedrijf zijn klanten actief ervaren wat de mogelijkheden van de huidige communicatiemiddelen zijn. Service en beleving rond internet, mobiel bellen en televisie staan centraal in de KPN winkel. De nadruk komt minder, zoals in het verleden, op vaste telefonie te liggen.

Bijna alles kan worden uitgeprobeerd en op verschillende aanraakschermen kunnen klanten het totale aanbod aan producten en diensten bekijken. Kiezen wordt zo heel eenvoudig, en de verdere afhandeling verloopt razendsnel, belooft KPN. Overigens kunnen alle producten ook online worden besteld.

De eerste winkels gingen eind november open. In 2008 zijn al twintig Primafoons omgebouwd tot KPN winkel. In 2009 worden de overige 79 winkels vertimmerd. "Daar zijn we in verband met de feestdagen even mee gestopt," zegt Simone Boitelle van KPN. "Het ombouwen van een winkel kost acht werkdagen. Dat willen we vanaf februari zoveel mogelijk spreiden."

De nieuwe winkelformule sluit aan bij de vereenvoudigingsoperatie van KPN, waarbij minder merken worden gepresenteerd. Hi en Telfort behouden nog wel hun eigen winkelketen. "Met Hi willen we ons echt concentreren op de trendy jongeren die op zoek gaan naar speciale toestellen, maar ook met de KPN winkels hopen we een iets jonger publiek aan te trekken," zegt Boitelle.

In de KPN winkels zullen hoofdzakelijk diensten worden aangeboden. Het bedrijf wil met zijn winkels geen Dixons worden, waar een groot aantal producten te koop zijn. "Geen iPods bijvoorbeeld, maar als KPN de iPhone zou voeren, dan die wel," zegt Boitelle. Hoeveel meer omzet KPN met de nieuwe formule hoopt te realiseren, wil Boitelle niet kwijt.

De Primafoon formule dateert al van 1984 en ontwikkelde zich tot een franchisformule die uiteindelijk, na de nodige strubbelingen, in 2002 werd overgenomen door de Retail Development Compagny (RDC) onder de naam Tell Me. De omzet bedroeg toen 1 miljoen euro. KPN ging verder met de eigen winkels. Met de komst van de nieuwe directeur Retail Albert Balvers in 2008 werd de bezem door winkelbestand gehaald. Naast 576 en Klick sneuvelden bij die sanering ook een deel van de Kral-winkels die KPN had overgenomen. Balvers streefde in 2007 nog naar 130 KPN winkels.  

Deel dit bericht

2 Reacties

Hendrik

Ecommerce / internet nieuws relevantie van dit bericht?

Hubert Slurrrekie

@ Hendrik: KPN is een beetje Telco/ISP/Triple play aanbieder en dus is het de moeite waard te weten waar/hoe zij deze diensten en producten positioneert en afzet???

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond