Deel dit artikel
-

Het onmetelijke voordeel van relief

“In Nederland maken we al te vaak mee dat ijzersterke concepten verworden tot vehikels in de categorie 'net niet'.”

Laten we beginnen met het slot. Het is hier geweldig!
Ergens in mijn genen zit een fout, want deze Belg vindt het extreem fijn om in Nederland te zijn. En neen, rond de conceptie is er geen sprake geweest van genetische manipulatie. Ik mis slechts mijn smaakpapillen.
Ter zake. Onlangs vroeg een Nederlandse journalist me waarom men in Vlaanderen toch wat meer de kantjes van de creativiteit opzoekt. Of het nou om tv, muziek, film of mode gaat, zijn vaststelling was duidelijk en terecht. In Nederland maken we al te vaak mee dat ijzersterke concepten verworden tot vehikels in de categorie ‘net niet’. Een categorie die bij de meeste business awards ontbreekt.
De verklaring ligt voor de hand. Nederland heeft een chronisch gebrek aan reliëf. U leest het, we ontberen heuvels. Van een heuvel kan je namelijk afrollen. Vanaf een heuvel rij je plots 180 zonder het gaspedaal te beroeren. Dat gevoel van ultieme individuele vrijheid, te vertalen als ‘ik heb even schijt aan de rest’, ontbreekt. Nederlanders houden elkaar te veel in het oog. Alles is te geregisseerd en door oeverloos overleg wordt elk inspirationeel idee gefnuikt tot een eenheidsworst van de slager om de hoek. Dit fenomeen zie je in bijna alle disciplines terugkomen.
Daarom een advies aan het individu. De polder is reeds ontgonnen. Bouw een berg en stort je naar beneden, want nergens tiert de creativiteit zo weelderig als hier en indien we straks geen legioen gefrustreerde creatieve denkers willen, kunnen we maar beter handelen. Zonder overleg.

Joris van Heukelom is bij MTV Networks verantwoordelijk voor de content en marketing van TMF en MTV en schrijft op deze plek, afwisselend met Yves Kummer van reclamebureau John Doe, columns over media, merken en marketing.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond