Deel dit artikel
-

Hoe Mollie nieuw salesteam remote bouwde

Noodgedwongen, vanwege het coronavirus, moest Stefanie Richheimer van Mollie haar nieuwe salesteam helemaal remote werven en inwerken. “Dat ging sneller en effectiever, maar in de toekomst zie ik wel een mix van remote en in real life voor me.”

Dat zegt het hoofd Sales voor West-Europa in een reportage die voor Emerce Recruitment werd geproduceerd. Vanochtend waren de live sessies en vanaf vanmiddag staan de andere interviews en reportages live.

Richheimer doorliep een bevreemdende maar ook leerzame ervaring sinds ze in maart 2020 bij Mollie begon. Haar eerste werkdag was namelijk op de allereerste dag van de lockdown in Nederland. Het eerste bezoek een kantoor was kort: om haar laptop te halen. Daarna kon ze naar huis om een nieuw team te vormen. In de maanden daarna nam ze een recruiter, een hiring manager en een compleet salesteam remote aan.

Vanuit Mollies nieuwe kantoor aan de Keizersgracht zegt ze: “We konden heel snel handelen. Er waren heel veel kandidaten. Omdat zij thuis zaten, konden we snel en flexibeler gesprekken inplannen. Daar ben ik goed op in gesprongen. Normaalgesproken komen mensen naar kantoor. Dan had het proces veel langer geduurd.”

“Omdat er meer kandidaten reageerden, duurde het langer om de juiste selectie te maken. Zoiets hoort ook veel tijd in beslag te nemen. We zijn niet afgeweken van de stappen die we anders ook zouden nemen om een kandidaat aan te stellen. Misschien werk je zelfs nauwkeuriger omdat je op afstand zit.”

Een van de echt negatieve effecten van het coronavirus op bedrijven is het feit dat collega’s elkaar minder fysiek zien en niet een kantoor als ‘cultuurruimte’ bemannen. Dat komt bij Emerce Recruitment tijdens diverse presentaties naar voren.

Richheimer hoopt dat er op termijn een gezonde mix ontstaat van thuis en op kantoor werken. Dan zijn toevallige ontmoetingen en het uitwisselingen van ervaringen weer mogelijk. En om de cultuur van een bedrijf te leren kennen, wijst ze op de mogelijkheden die socialmedia en podcasts bieden. Bedrijven die daar actief mee zijn, creëren als het ware ook digitale uithangborden van het werk en de cultuur van de organisatie.

In de reportage op het nieuwe hoofdkantoor van Mollie komen ook nog recruiter Erika Liston en nieuwe salesmedewerker Wisse de Kempenaer aan het woord.

Emerce Recruitment is een collectie speciaal voor gelegenheid geproduceerde online video’s. Collecties zijn een reeks video’s rondom een bepaald thema. Vandaag was dat bijvoorbeeld Recruitment. Een deel van de video’s wordt live geproduceerd en een deel is van tevoren opgenomen en komt op Netflix-achtige wijze online beschikbaar om later te bekijken.

Op dezelfde wijze worden binnenkort Emerce Fashion en Emerce B2B Digital geproduceerd en later dit najaar ook Emerce eDay.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond