Deel dit artikel
-

Hoe het ‘real world metaverse’ alvast vorm krijgt

Niet jezelf afsluiten van de buitenwereld en de metaverse instappen, maar juist de deur uitgaan om de realiteit met digitale aanvullingen te beleven. Mede door nieuwe ontwikkelingen in locatiegebaseerde augmented reality komt dit een stap dichterbij. Grote spelers als Snap en Niantic zetten er vol op in en ook Google doet een duit in het zakje. En dat brengt nieuwe businessmodellen met zich mee.

Sinds Mark Zuckerberg met de nieuwe bedrijfsnaam Meta op de proppen kwam, is de aandacht voor de metaverse geëxplodeerd. En zoals dat gaat bij acties, zijn er ook reacties. Snap Inc-baas Evan Spiegel greep de recente Partner Summit van zijn bedrijf aan om uit te leggen waarom Snap zich concentreert op digitale ervaringen die zich afspelen in de echte wereld in plaats van in de volledig virtuele metaverse. Een fundamentele big bet op de echte wereld, aldus de CEO. Dit omdat mensen het echt leuk vinden om samen tijd door te brengen in de realiteit. Computergebruik kan dat volgens hem zeker aanvullen, leuker maken en bijdragen aan gedeelde ervaringen. In de media liet hij zich daarna ook ontvallen dat metaverse-pitches toch gaan om praten over iets dat nog niet bestaat. Augmented reality daarentegen, zo stelt de topman, is al realiteit. Via Snap zijn er momenteel zo’n 250 miljoen mensen dagelijks mee bezig en Statista voorspelt dat in 2023 2,4 miljard mensen mobiele AR zullen gebruiken.

Voor de toekomst hintte Spiegel wel op de noodzaak om brillen/headsets in te zetten om de beperkingen van het kleine telefoonscherm het hoofd te bieden en echt meeslepende en interactieve AR-ervaringen te realiseren. Het verbaast dan ook niet dat Snap al een tijdje zijn AR-bril Spectacles in ontwikkeling heeft. Met de reden dat de manier waarop je met elkaar omgaat verandert als je rond kunt lopen en je je handen kunt gebruiken.

De kern van die evolutie is een update, genaamd Lens Cloud, waarmee ontwikkelaars voor zowel Snapchat als Spectacles AR-ervaringen kunnen bouwen die stevig in de echte wereld zijn geplaatst. Met één set gereedschappen kunnen lenzen op elke locatie over de hele wereld worden verankerd. Zo heeft LEGO het gebruikt om virtuele reuzenraderen, achtbanen en glijbanen te bouwen in het centrum van Londen.

Eerder dit jaar liet Snap al een select gezelschap ontwikkelaars toe tot zijn Landmarker-functionaliteit. Wat onder andere een historische trip van Union Square in San Francisco, een Charlie Parker-jazzervaring bij een standbeeld in Kansas City en een AR-optreden van Dua Lipa en Megan Thee Stallion op de Paul Smith-muur in Los Angeles opleverde.

Voorbeelden die vooral in de educatieve en kunsthoek zitten, maar inmiddels worden ook zakelijke toepassingen concreter. Zo weet de Snap-app in Londen al precies waar een gebruiker is als deze zijn telefoon op een gebouw richt en kan daar informatie getoond worden. Wat eindeloze mogelijkheden biedt, klinkt het al vanuit ontwikkelaars. Yelp-achtige informatie die getoond wordt op de gevel lijkt een logisch begin. Volgens kenners lijkt het 3D-mesh afkomstig te zijn van satellietgegevens, dus dit zal zeker naar andere regio’s komen (momenteel alleen beschikbaar in Londen)

Permanentie
Snap is niet de enige grote techspeler die de stad van een digitale laag wil voorzien. Ook Google mengt zich in dit domein via de Live View in Maps. Deze toepassing helpt om met behulp van AR de weg te vinden – ook wel AR Wayfinder genaamd – middels pijlen en aanwijzingen die realtime in een digitale laag over de wereld worden gelegd. Wat volgens het techbedrijf vooral handig is bij het navigeren door lastige binnengebieden, zoals luchthavens, winkelcentra en treinstations. De technologie hierachter is vrijgegeven middels de ARCore Geospatial API om voor meer tractie te zorgen. Lime, het bedrijf voor gedeelde elektrische voertuigen, test de API om rijders te helpen hun e-bikes en e-scooters verantwoord en uit de buurt van voetgangers te parkeren. Telstra en Accenture gebruiken het om sportfans en concertbezoekers te helpen bij het vinden van hun stoelen, concessietribunes en toiletten in het Marvel Stadium in Melbourne. En DOCOMO en Curiosity bouwen een nieuwe game waarmee je bij iconische bezienswaardigheden in Tokio, zoals de Tokyo Tower, virtuele draken kunt afweren met robothulpjes.

Ook Niantic, bekend van het spel Pokémon GO, zet vol in op locatiegebaseerde AR. CEO en oprichter John Hanke noemde de online metaverse een ‘dystopische nachtmerrie’ en riep op om een “betere realiteit te bouwen”. Hij was het ook die de term ‘real world metaverse’ introduceerde. In de afgelopen decennia hebben de grote voordelen van digitalisering – zoals ons verbinden met informatie, vrienden en familie – volgens hem een enorme tol geëist, waardoor we steeds meer worden afgesneden van de ervaringen waar we het meest van genieten. “Het is maar al te gemakkelijk om je te laten meeslepen in een routine van Zoom-gesprekken, online winkelen, gamen en scrollen door onze sociale feeds. Het moedigt gedrag jegens elkaar aan dat we persoonlijk nooit zouden tolereren, en verdeelt onze samenleving door mensen algoritmisch in bubbels te duwen die de meest extreme opvattingen versterken.”

Onlangs kondigde het bedrijf zijn Lightship VPS (visual positioning system) aan, een systeem dat is ontworpen om nauwkeurige lokalisatie van AR-apparaten op grote schaal mogelijk te maken, en locatiegebaseerde AR-inhoud permanent en voor meerdere gebruikers beschikbaar te stellen. Wat in lijn is met ontwikkelingen bij Snap, dat tijdens zijn Partner Summit aankondigde dat content desgewenst blijvend aan locaties gekoppeld kan worden en kan worden uitgebreid, plus dat meerdere gebruikers tegelijk interactie kunnen aangaan met een AR-ervaring. Wat mogelijkheden biedt voor onder andere multi-player gaming.

Zonder afleiding
Het betekent dat miljoenen gebruikers digitale objecten in de fysieke wereld kunnen creëren, veranderen en ermee kunnen omgaan, en dat de ervaring consistent is en door iedereen wordt gedeeld. “In de wereld van software noemen we dat een ‘gedeelde staat’ – we zien allemaal hetzelfde, dezelfde aanpassingen aan de wereld”, verklaarde Hanke eerder. “Als je iets verandert, wordt dat weerspiegeld in wat ik zie, en vice versa, voor de miljoenen deelnemers die het systeem gebruiken.”

Dat alles precies aan de fysieke wereld koppelen, is een nog groter project, meent de Niantic-CEO. Het vereist een nieuw soort kaart, een Google Maps-maar-dan-anders, omdat deze kaart is gemaakt voor computers, niet voor mensen. Het vereist een ongekend detailniveau, zodat een telefoon of headset zijn locatie en oriëntatie overal ter wereld zeer nauwkeurig kan herkennen.

Dit is mogelijk door een onderliggende kaart aan te bieden waarop ontwikkelaars AR-apps kunnen bouwen die zijn gekoppeld aan echte locaties. Leuk detail: om die 3D-kaart te maken, heeft Niantic zijn gemeenschap van Ingress- en Pokémon GO-spelers gemobiliseerd om meer dan zeventien miljoen real-world videofragmenten te verzamelen, ook wel scans genoemd.

Het systeem is ingebouwd in Niantics Lightship ARDK, een set tools (inclusief VPS) die ontwikkelaars kunnen gebruiken om AR-apps te bouwen. Voorlopig kan VPS worden toegevoegd aan apps die gebruikers op hun telefoon downloaden, maar Niantic zegt ook van plan te zijn een versie van VPS te maken die dus werkt vanuit de webbrowser van een smartphone. Wat vergemakkelijkt wordt door de nog niet zo lang geleden gedane overname van het leidende WebAR-platform 8th Wall.

Door AR in het web in te bouwen, kunnen ontwikkelaars AR-ervaringen inzetten die voor gebruikers gemakkelijk te delen zijn en waarvoor ze niet de moeite hoeven doen om naar een appstore te gaan om een speciale app te downloaden.

VPS is nu beschikbaar op dertigduizend locaties in zes steden (San Francisco, Seattle, New York, Los Angeles, Londen en Tokio), waaronder parken, monumenten en lokale bedrijven.

Volgens Hanke zullen games en entertainment de belangrijkste drivers zijn voor het nieuwe platform, maar hij ziet ook kansen voor opleiden, begeleiden, uitleggen en helpen, van assemblagelijnen en bouwplaatsen tot het meest complexe kenniswerk. En dat alles zonder ons af te leiden van waar we goed in zijn: de realiteit.

Dagdagelijkse problemen
Een korte rondgang langs AR-gerichte bureaus in Nederland onderstreept de potentie van de stappen in locatiebepaling, permanentie van experiences en ze met meerdere mensen tegelijk te kunnen ervaren. Jan Verwoerd (360Fabriek) ziet kansen voor wayfinding en realtime positioning. “Daarnaast kun je denken aan AR treasure hunts, en informatie zoeken en bekijken over cultureel erfgoed in een stad die je niet kent.”

Maar b2b liggen er kansen, voegt hij toe. Zoals het eenvoudiger kunnen vinden van bepaalde kleine onderdelen in een processing plant. Momenteel is dat nog een behoorlijke uitdaging, maar met inzet van AR is dit eenvoudiger te maken, wat het risico op fouten minimaliseert.

GoSpooky’s Tim van der Wiel haalt ook educatie aan, bijvoorbeeld een AR-citytour door het Amsterdam van vroeger, maar ook de mogelijkheid tot digitale interactie of direct shoppen via een winkelpui.

Een wandeling door New York waarin voorstellen van de gemeenteraad over de bouw van de stad in AR op locatie gevisualiseerd worden, laat volgens Bas Gezelle (PLAYAR) zien hoe de technologie nuttig ingezet kan worden. De echte wereld is op zich al zoveel waard, stelt hij, en kan nog waardevoller worden dankzij extra entertainment, informatie en educatie. “De context van zo’n plek maakt de virtuele content nog sterker. De kracht van een fysieke locatie is daarom niet te onderschatten.” Plus: “Hoe tof is het als je met virtuele LEGO boven op de bestaande stad alles kan bouwen wat je wilt”, zegt hij over de pilot van Snap en LEGO. “Zeker voor de fun, maar misschien ook wel om eens te kijken hoe je virtueel de dagdagelijkse problemen van een stad zou kunnen fiksen.”

Het afzetten tegen de volledig online metaverse is vanuit pr-momenten gedacht natuurlijk interessant, maar wordt door de leiders van Snap en Niantic vooral aangegrepen om een gefundeerde strategie over te brengen. En roept ook de vraag op of dit alles nu volledig losstaat van de metaverse. Geenszins, stellen verschillende opiniemakers. Het lijkt er meer op dat het begrip metaverse te summier wordt benaderd en meer omvat dan in de push van volledig virtuele werelden wordt gesteld. Tom Emrich, oprichter van eerdergenoemde 8th Wall, noemt de metaverse vooral een ‘aha-ervaring’ die duidelijk maakt wat de tech-stack is voor de volgende iteratie van het internet. Deze stack bestaat uit een groot aantal opkomende technologieën die allemaal dermate volwassen zijn geworden dat ze goed begrepen en geadopteerd kunnen worden, en waar mogelijkheid tot convergentie en interoperabiliteit duidelijker zichtbaar zijn. Concreter gesteld gaat het volgens hem om AI/ML, VR/AR/3D en blockchain/web3.

Waarom er juist nu momentum voor is, komt door de ‘great virtual awakening’ die voortkomt uit de wereldwijde pandemie en de noodzakelijke digitale transformatie van zowel bedrijven als individuen. De vele tijd die we online zijn gaan besteden om te werken en te leven heeft nog meer gewenning aan technologie gebracht, maar dat zorgde er volgens Emrich ook voor dat we tegen de grenzen aanliepen van de huidige digitalisering, omdat deze niet in staat is de menselijke ervaring na te bootsen. De webcontent van de toekomst, de inhoud van de metaverse, moet daarom beter gebruikmaken van de fysieke wereld, inclusief de mensen, plaatsen en dingen eromheen.

Event-industrie
Ook de live entertainmentbranche ontdekt locatiegebaseerde AR steeds meer. Tijdens het Amerikaanse festival Coachella waren er twintig verschillende AR-ervaringen te zien, waaronder vijf die locatiegebaseerd waren. Samen goed voor twintig keer meer engagement in vergelijking tot de laatste editie in 2019, meldde Coachella’s innovation lead Bram Schoonover nadien.

Helena Doan, de maker van een van de virtuele kunstwerken, gaf daarbij nog als commentaar dat het door de locatiebepaling niet langer alleen gaat om het maken van digitale lagen. “Nu de ervaringen locatiegebaseerd zijn, is de kans groter dat ze ons ertoe aanzetten om met bestaande ruimtes in contact te komen. Het geo-ankervermogen heeft een enorm potentieel om dat te bevorderen.”

Tekenend is dat Snap en Live Nation Entertainment een meerjarige deal hebben gesloten om AR-belevingen naar verschillende concerten te brengen. Wat vooralsnog enerzijds zit in de hoek van wayfinding – locaties en je vrienden kunnen vinden – en de inzet van ‘algemene’ lenses, zoals het tot leven brengen van een logo van een festival. En daarmee vooral nog gericht op toevoegingen door de event-organisator. Maar het verankeren van experiences aan podia lijkt een logische volgende stap. Waardoor artiesten met specifieke layers hun show zouden kunnen ondersteunen.

Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce Magazine #190.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond