Deel dit artikel
-

Hoe het ‘real world metaverse’ alvast vorm krijgt

Niet jezelf afsluiten van de buitenwereld en de metaverse instappen, maar juist de deur uitgaan om de realiteit met digitale aanvullingen te beleven. Mede door nieuwe ontwikkelingen in locatiegebaseerde augmented reality komt dit een stap dichterbij. Grote spelers als Snap en Niantic zetten er vol op in en ook Google doet een duit in het zakje. En dat brengt nieuwe businessmodellen met zich mee.

Sinds Mark Zuckerberg met de nieuwe bedrijfsnaam Meta op de proppen kwam, is de aandacht voor de metaverse geëxplodeerd. En zoals dat gaat bij acties, zijn er ook reacties. Snap Inc-baas Evan Spiegel greep de recente Partner Summit van zijn bedrijf aan om uit te leggen waarom Snap zich concentreert op digitale ervaringen die zich afspelen in de echte wereld in plaats van in de volledig virtuele metaverse. Een fundamentele big bet op de echte wereld, aldus de CEO. Dit omdat mensen het echt leuk vinden om samen tijd door te brengen in de realiteit. Computergebruik kan dat volgens hem zeker aanvullen, leuker maken en bijdragen aan gedeelde ervaringen. In de media liet hij zich daarna ook ontvallen dat metaverse-pitches toch gaan om praten over iets dat nog niet bestaat. Augmented reality daarentegen, zo stelt de topman, is al realiteit. Via Snap zijn er momenteel zo’n 250 miljoen mensen dagelijks mee bezig en Statista voorspelt dat in 2023 2,4 miljard mensen mobiele AR zullen gebruiken.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!