Deel dit artikel
-

“Hoge kosten kleine webwinkels door EU wet”

De EU heeft de consumenten een sterkere positie gegeven ten opzichte van bedrijven die op internet producten aanbieden. Als er een meningsverschil optreedt mag de consument in het eigen land een rechtszaak aanspannen. Meningen over de wet zijn verdeeld, worden kleine bedrijven nu wel of niet de dupe? MKB Nederland: "We weten er weinig van."

De rechten van consumenten zijn verbeterd en het vertrouwen in e-commerce kan daardoor vergroten, aldus de voorstanders van de wet. Als grote nadeel wordt genoemd de hoge kosten waarmee kleine bedrijven te maken krijgen als ze actief willen zijn in diverse landen.

Ton Wagemans van Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.nl) verwacht dat bedrijven zich met verzekeringen moeten indekken tegen claims uit de diverse landen waarin ze actief zijn. "Voor grote bedrijven is dit nog wel op te brengen, maar kleinere aanbieders zullen hiermee aanzienlijk meer moeite hebben." Volgens Wagemans kan dit ertoe leiden dat kleine e-commercebedrijven besluiten zich alleen maar op het eigen land te gaan richten. "De wet is op die manier geen stimulans voor electronisch zakendoen."

ECP.nl pleit voor het instellen van een online geschillencommissie (Online Dispute Resolution) naar analogie van het offline voorbeeld. Het zal volgens Wagemans ook de drempel verlagen voor het aanhangig maken van een zaak. "Wie een cd bestelt en na klachten zijn gelijk wil halen is bij een rechter al snel meer geld kwijt aan de rechtszaak, dan aan de cd. Het voordeel voor bedrijven is dat ze geschillen binnenskamers kunnen regelen, zonder veel publiciteit."

Gevraagd naar het effect van de wet op de achterban van MKB Nederland , zegt een woordvoerster: "We weten er te weinig vanaf. Waarschijnlijk heeft het ook weinig betrekking op ons."

Internetjurist Christiaan Alberdingk Thijm ziet geen nadeel voor kleine bedrijven. Omdat uiteindelijk ook de regels voor consumenten in alle Europese landen gelijk zullen zijn is er juist geen reden voor een bedrijf om zich niet op andere landen te gaan richten, aansprakelijkheid is in alle landen hetzelfde, aldus Alberdingk Thijm. "Wel kan ik me indenken dat er nog verschillen zullen blijven bestaan in de afhandeling van zaken, zoals bij het toekennen van schadevergoedingen."

Volgens Alberdingk Thijm is het probleem niet zozeer het indekken tegen juridische claims, maar het aanpassen van de webwinkel. "Juridisch gezien moet alles op orde worden gemaakt rond het bedrijf, er moet een einde gemaakt worden aan de cowboy-sfeer die nogal eens hangt rond verkopen op internet. Dat is even vervelend, maar uiteindelijk zal dat het vertrouwen in e-commerce ten goede komen."

Deel dit bericht

2 Reacties

Gosse AdB

Jammer dat MKB Nederland de kop in het zand steekt….Hoewel de wetgeving in de EU steeds meer convergeert, voorzie ik nog niet dat de jurisprudentie dat ook zal gan doen. Een procedure aangespannnen door een klant in een ander land, zal door het inhuren van locale expertise kostbaarder zijn dan in eigen land. Verzekeren zal zeker mogelijk zijn, echter bij kleine bedrijven is de risicoportefuille kleiner van omvang waardoor de premie naar verhouding hoger is.Een belangrijk voordeel voor de europese klant is mijns inziens dat sneller wordt overgegaan op een schikking in der minne of dat de coulance regelingen soepeler worden toegepast. Ook dit werkt echter door in de kostprijs.Advies: zorg dat klanten tevereden zijn en geen reden tot klagen hebben. Dit geldt overigens voor elk business model. Nieuw en oud.

Oude Egberink

Door de verstrengde maatregel en dat consumenten bedrijven aansprakelijk kunnen stellen, is niet erg. Ons bedrijf is extra scherp op een zeer goede kwaliteit en waarborgen dit ook. Het houdt je scherp. De bedrijven die niet aan deze kwaliteit kunnen voldoen dienen zich niet te verkopen als e-commerce bedrijf. Zo blijven voor de consumenten alleen de besten over en zullen ze niks of minder te klagen hebben. Dus is deze wetgeving helemaal niet meer nodig. alleen is het dan nog nodig om bedrijven scherp te houden. Dus ik zie het niet als een zeer groot probleem.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond