Hogeschool Rotterdam vervangt tijdens onderwijsseminar docent door ChatGPT

Op vrijdag 12 mei organiseert Hogeschool Rotterdam een seminar over de ontwikkelingen in het hoger onderwijs. Bedrijven, studenten, docenten en onderzoekers van Hogeschool Rotterdam verzorgen op deze dag diverse lezingen en workshops rondom ChatGPT, de baanbrekende taalrobot van OpenAI. Hierbij trekt één workshop de aandacht: een sessie waarbij een poging gedaan wordt om een docent te vervangen door ChatGPT. Blijkt dit een waardevolle toevoeging of is het eerder een risico?
De workshop wordt geleid door Rob van der Willigen, tech-lead van het programma AI & Ethiek aan Hogeschool Rotterdam. Deelnemers maken tijdens de workshop kennis met de mogelijkheden en beperkingen van ChatGPT en brengen tegelijkertijd de ethische aspecten in kaart.
Vragen die centraal staan tijdens de workshop zijn onder andere: heb je met de komst van ChatGPT nog een docent nodig? Welke aspecten van een docent zouden wel of niet vervangen kunnen worden door ChatGPT? En kan het hoger onderwijs in de toekomst een plug-in van ChatGPT worden?
De kracht en het gebruiksgemak van AI-technologie zal naar verwachting leiden tot brede adoptie, zowel in het onderwijs als in tal van andere organisaties, maar kent ook keerzijden. Zo heeft het verleden bewezen dat AI-taalmodellen bijvoorbeeld ook onbedoeld kunnen discrimineren in sollicitatieprocessen. Door ethiek in de context van het ChatGPT seminar te bespreken, kunnen we benadrukken hoe belangrijk het is om maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen bij het ontwikkelen en inzetten van deze technologie.
***
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond