Deel dit artikel
-

Homo-portals interessant voor adverteerders

Amerikaanse portals voor homoseksuelen trekken trouwe bezoekers die meestal flink te besteden hebben en dus interessant zijn voor adverteerders. Op 30 april wil GUTS een commerciële portalsite lanceren voor Nederlandse homoseksuelen. Bram Heerink en Frederik van Bosch ontginnen hiermee een lucratieve groeimarkt.

Het succes van de Amerikaanse portals als PlanetOut.com en Gay.com is niet onopgemerkt gebleven. AdvertisingAge berichtte onlangs over 'booming' advertentieuitgaven op nichesites die zich richten op homo's. Zo tekende PlanetOut.com ter waarde van 11 miljoen dollar een co-branding overeenkomst met NextCard en verwierf Gay.com 250.000 dollar met een sponsorcontract met American Airlines .

De gayportals worden dan ook uitermate goed bezocht door mensen met ruime financiële middelen. Uit onderzoek van Greenfield Online is gebleken dat homo's online meer geld besteden dan enige andere demografische groep en volgens Simmons Research hebben zij in het algemeen twee keer vaker hogere inkomens dan heteroseksuelen. Bovendien is de markt sterk aan het groeien. De homoseksuele webpopulatie zal volgens Computer Economics wereldwijd groeien van 9,2 miljoen in 1999 tot 17,1 miljoen in 2005.

Bram Heerink en Frederik van Bosch van het Amsterdamse online communicatiebureau GUTS hebben de site van het tijdschrift Expreszo omgevormd tot een drukbezocht ontmoetingspunt voor homojongeren, de landelijke belangenvereniging COC online gebracht en het communicatiesysteem FaceBase op poten gezet. Dit laatste initiatief was zo'n succes, dat het op een andere server moest worden gezet. Heerink: 'Dat is gestart als hobbyproject, maar heeft nu 1000 profielen van homoseksuelen en krijgt zonder enige publiciteit 3 tot 4.000 bezoekers per dag.'

GUTS werkt momenteel aan een eerste Nederlandse homo-portal, die op 30 april zal worden gelanceerd. Frederik van Bosch vindt het vreemd dat zo'n soort overkoepelende site in ons land nog niet bestaat. 'De Duitse site Eurogay denkt zelfs al aan een beursgang en hier zijn alleen wat losse sites. Die lopen wel goed. De door ons vernieuwde site van Expreszo trekt dagelijks 800 tot 900 unieke bezoekers.' De portalsite staat los van de internetplannen van belangenorganisaties Homodok en het COC. Die kregen onlangs overheidsgeld om de sterk versnipperde informatie op internet over homoseksualiteit toegankelijk te maken in een gebruiksvriendelijk toegangsportaal.

De portal van GUTS zal inkomsten genereren uit advertenties, samenwerkingsverbanden en e-commerce. Een recente enquête op de site FaceBase, die zal worden geïntegreerd in de nieuwe portalsite, leverde GUTS aardig cijfermateriaal op voor adverteerders. Van Bosch: 'Vooral jongeren (studenten) en wat oudere mensen met hoge inkomens van een ton of meer bleken deze site te bezoeken. Homo's zijn vaak hoger opgeleid en lijken veelal DINKIES (Double Income, No Kids) te zijn. Bovendien zitten zij weer vaker op Internet, omdat daar een gedecentraliseerde groep bij elkaar kan komen op één plek.'

GUTS is nog in gesprek met mogelijke adverteerders en partners voor de portalsite. Dat zullen volgens Van Bosch en Heerink niet alleen maar leershops of andere typische doelgroepadverteerders zijn. 'We zijn wel in gesprek met de uitbater van een aantal horecagelegenheden in de Amsterdamse Regulierdwarsstraat, maar we willen juist ook advertenties van bijvoorbeeld mode- of aftershavemerken.'

Voorlopig heeft GUTS geen investeerder voor de gayportal. Omdat zij alle software al in huis hebben, zal het opzetten van de website ook niet zoveel kosten. Zij starten daarom met eigen middelen, beheer en redactie. Of GUTS fondsen kan werven voor een marketingcampagne is nog onzeker.

Bron: The Industry Standard

Deel dit bericht

2 Reacties

Mylene van Noort

Gisteren hoorde ik van een Londens initiatief voor een global queer community portal. Zijn jullie daarvan op de hoogte en is er in dat geval gedacht aan samenwerking? Groet, Mylene van Noort

Tim Stroombergen

Queer.nl is absoluut niet de eerste gayportal in Nederland. Zo is er naast bijvoorbeeld homo.pagina.nl ook nog GaySite. Deze site is al twee maanden actief en overtreft inderdaad alle verwachtingen. Kortom: het gat waarin queer.nl dacht te stappen was al bezet door meerdere sites (Gaytoday, Only4gay, etc.)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond