Deel dit artikel
-

HotSMS.com: 700 duizend geregistreerde gebruikers

Het Amsterdamse HotSMS.com meldt dat het inmiddels 700 duizend geregistreerde gebruikers heeft, waarvan de helft via opt-in heeft aangegeven reclame te willen ontvangen. Het afgelopen jaar kwamen er per maand gemiddeld 19 duizend nieuwe, met name jongere gebruikers bij.

HotSMS.com is opgericht eind 2000, het heeft als lokkertje het gratis versturen van sms-berichten via de website. Om gebruik te kunnen maken van de gratis sms-dienst dienen bezoekers zich wel eerst te registreren, met naw-gegevens, maar ook onder meer leeftijd, geslacht, interessegebieden, opleiding en gegevens over de mobiele telefoon. HotSMS.com vraagt vervolgens toestemming om deze gegevens voor marketingdoeleinden te gebruiken. Wie deze toestemming weigert houdt wel toegang tot de gratis sms-dienst, die gefinancierd wordt met reclame die meegezonden wordt in het bericht.

"De helft van de geregistreerde gebruikers heeft hiervoor (het toezenden van reclame, JH) toestemming gegeven", zegt HotSMS.com, waarmee het een opt-in database heeft van 350 duizend. Afgelopen jaar hebben zich gemiddeld per maand 19 duizend nieuwe gebruikers aangemeld, waarmee het totaal op 700 duizend is gekomen. Maandelijks geven 25 mensen aan HotSMS.com de opdracht om hun gegevens weer uit de database te halen. "Zestig procent van onze database kwalificeren we als actief", zegt woordvoerder Jigal Schrijver. "Dat wil zeggen personen die naar de site komen om SMS berichten te sturen. Inactieve gebruikers die opt-in in de database staan zijn wel beschikbaar om in te zetten voor marketing campagnes."

HotSMS.com heeft inkomsten uit drie bronnen, vertelt Schrijver. Het bedrijf verzorgt marketingcampagnes, verkoopt sms-bundels aan bedrijven en consumenten en ontwerpt applicaties voor bedrijven die zelf aan mobile marketing willen doen. Een van de voorbeelden van bedrijven die met HotSMS een mobiele applicatie ontwikkelen is Heineken dat mensen gratis een nieuwjaars-sms liet versturen naar vrienden, vooraf was het mogelijk om hiervoor de nummers al op te geven.

"Alle onderdelen blijven even belangrijk", zegt Schrijver. "Toen we begonnen dachten we dat het aantal nieuwe aanmeldingen voor de gratis sms-dienst na enige tijd wel zou teruglopen en de aandacht op andere gebieden zou komen te liggen, maar we zien nu nog zo'n zevenhonderd nieuwe aanmeldingen per dag." Inzage in de resultaten van het bedrijf geeft HotSMS.com niet. "We zijn vorig jaar in omzet flink gestegen", is het enige dat Schrijver kwijt wil.

De HotSMS.com Database (pdf) geeft enige inzage in de gebruikers van de gratis sms-dienst. Het gaat overwegend – 56 procent van het totale aantal aanmeldingen – om jongeren van 15 tot en met 20 jaar. Het grootste deel van deze jongeren is scholier (62 procent) of studeert (16 procent), waarbij het hoogste percentage (18 procent) uit Havo-scholieren bestaat, gevolgd door VWO (14), Mavo (14) en MBO (14). Onder studenten aan HBO (11 procent) en WO (5) is de animo voor HotSMS al minder geworden. De interesse gaat uit naar muziek (52 procent), uitgaan & party (51), film & tv (36 procent) en mode & beauty (35 procent).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond