‘Hudson’s Bay verloor aan bol.com en Zalando’
Het omgooien van de merkstrategie van Hudson’s Bay naar het middensegment is het Canadese warenhuis fataal geworden. Afgelopen dagen werd bekend dat het bedrijf zich terugtrekt uit Nederland.
Buitengewoon hoogleraar Cor Molenaar stelt dat het middensegment goed wordt bediend door bol.com en Zalando. Hudson’s Bay had geen online antwoord op deze concurrentie.
‘Het enige wat het merk aan kracht bezat, werd door deze koerswijziging waardeloos,’ stelt Retail Merkenonderzoek, dat eerder dit jaar al onderzoek deed naar het warenhuis.
Op de ranglijst van sterkste retailmerken van Nederland is Hudson’s Bay nooit verder gekomen dan een schamele 75e plek. Mijlenver van beoogd concurrent de Bijenkorf. En de positie van Hudson’s Bay is veel zwakker dan V&D vóór het faillissement in 2015, stelt het advieskantoor vast.
Doordat de Bijenkorf in de afgelopen jaren steeds verder is opgeschoven naar het luxesegment, lagen er voor Hudson’s Bay kansen om met acties zoals de vroegere Dolle Dwaze Dagen reuring rond het merk te krijgen. Dat is niet gebeurd.
‘De belangrijkste les die we kunnen leren van de mislukking van Hudson’s Bay is dat je als merk alleen kunt slagen met een glasheldere positionering vanaf de start. Vervolgens moet je heel consequent vasthouden aan deze beoogde marktpositie,’ aldus de adviseur.
Hudson’s Bay dook in het gat dat door V&D was achtergelaten. De retailer had al eerder naar Nederland gekeken, maar vond het winkellandschap overvol.
Vacatures leerden dat Hudson’s Bay online niet was vergeten. Het Canadese bedrijf zocht in 2017 voor het hoofdkantoor in Amstelveen onder meer een social media coördinator, CRM analist en een digital product development manager. Verder konden klanten via een app lid worden, punten sparen en als eerste nieuws over Hudson’s Bay ontvangen. De webwinkel kwam vrij snel, maar het beloofde ‘all-channel retailmodel’ mocht niet meer baten.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond