Deel dit artikel
-

Te huur: Obama’s social media-team

Het presidentiële social media-campagneteam van Barack Obama heeft een nieuwe baan. Zestien teamleden treden in dienst van Blue State Digital, onderdeel van het mondiale communicatieconcern WPP.

Helemaal vreemd is dat niet, want Obama’s campagneleider Joe Rospars richtte het bedrijf in 2004 zelf op. Zijn specialistische kennis over media en technologie waren in 2008 en 2012 voldoende argument voor de Amerikaanse president om Rospars in te schakelen om stemmen te winnen.

Tijdens de presidentiële campagne maakte het team er bijna een wetenschap van om op basis van talloze openbare bronnen de mogelijke en zwevende kiezers te identificeren en te overtuigen. Daarnaast haalde het met de online collecte 690 miljoen dollar aan campagnefondsen binnen. Een deel van dat campagneteam gaat nu mee met Rospars naar diens wortelen. Hij wordt nu algemeen directeur bij het bedrijf.

Blue State Digital werkt voor grote corporates (waaronder Google en Vogue), overheden en niet-gouvernementele organisaties. Het is duidelijk dat social media-kanalen geen onbespiede ‘ondergrondse’ babbelboxen meer zijn. Ieder openbaar relevant bericht kan worden gemeten, geanalyseerd en geduid.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond