Deel dit artikel
-

Hyves wil third party cookies uitbannen

Waar veel bedrijven de aankomende wet- en regelgeving met betrekking tot het gebruik en misbruik van cookies als zorgelijk bestempelen, kan het Hyves niet streng genoeg zijn. “Strenge wetgeving zal bedrijven dwingen te denken in oplossingen”, aldus Yme Bosma van Hyves.

De rijksoverheid hield eerder een publieke consultatie over de aankomende wetswijziging. De nieuwe wet moet in mei 2011 van kracht worden. De hernieuwde Telecomwet bevat een element dat de Nederlandse internetbranche op zijn kop kan zetten. Strikt genomen zou iedere website of digitale dienstenleverancier aan alle Nederlanders formeel toestemming moeten vragen om een cookie op hun computer te plaatsen.

Cookies zijn tekstbestandjes om de gebruiker bijvoorbeeld ingelogd te laten op Gmail wanneer hij even van de site wegklikt en later terugkomt. Cookies zijn er ook zodat reclamebedrijven kunnen zien welke advertentie wel of niet aan een internetgebruiker is getoond. Daarnaast helpen ze analytics-diensten, zoals die van Google, bij het meten van het online klikgedrag op websites.

De gedachte achter deze van oorsprong Europese regel is dat consumenten zelf moeten bepalen welke informatie ze aan wie geven, of niet. Dat moeten ze vooraf zelf aangeven. Internetbedrijven die geen cookies mogen plaatsen, kunnen bijvoorbeeld geen gerichte reclame meer versturen of digitale gedragingen meten en analyseren. Dat zou hun bedrijven in commercieel opzicht kunnen schaden.

Volgens Bosma is het helemaal niet ondoenlijk om per keer toestemming te vragen aan een bezoeker. “Relevante advertenties zijn goed voor iedereen, maar het kan ook anders dan met cookies. Er zijn veel verschillende toepassingen voor. Vraag gewoon aan de gebruiker wie hij is en wat hij wil.”

Bosma doelt op open standaarden als OpenID en oAuth. “Je kunt de gegevens van gebruikers via OpenID gebruiken om informatie te delen. Mensen hebben overal profielen, met gegevens over wie ze zijn. Met een keer klikken deel je die gegevens met een andere site. De gebruiker kan toestemming geven voor altijd, eenmalig, voor een deel van de gegevens of voor alle gegevens.”

Het punt dat Bosma wil mken is dat mensen bewust moeten zijn van wat er gebeurt. “Het huidige wetsvoorstel dat dit naar alle waarschijnlijkheid wil regelen via toestemming in de browserinstellingen, gaat dat doel niet bereiken. Gebruikers moeten wat ons betreft toestemming geven voor het bijhouden en gebruiken van surfgedrag en die toestemming moet per website gegeven worden.”

OpenID is volgens Yme een voorbeeld van hoe een dergelijke dialoog met de gebruiker kan werken. “het voordeel is dat je dan ook aanvullende zaken kunt vragen. Gegevens die via OpenID uitgewisseld worden zijn niet noodzakelijk een vervanging van de huidige toepassing van cookies. Het gaat mij er meer om dat mensen prima toestemming willen geven als het ze gevraagd wordt. Als je ze maar beloont.” Het zijn open standaarden en voor Bosma hoeft hier niet eens per se Hyves te worden gebruikt. “Er is geen lock in. Het kan ook met Google of bijvoorbeeld Facebook.”

Om de gegevens te krijgen is wel een beloning nodig, denkt Bosma. “Mensen zijn bereid de informatie te delen, maar je moet ze wel belonen. Dat hoeft niet eens in geld. Laat bijvoorbeeld op een nieuwssite een lijst zien van de artikelen die je vrienden ook hebben gelezen.”

Het argument dat de industrie geeft dat het elke keer vragen van toestemming ondoenlijk is, dat niemand dat gaat doen en dat er daarom geen geld verdiend kan worden, is volgens Bosma niet geheel terecht. “Ze willen gewoon geen verandering omdat ze bang zijn voor de gevolgen, terwijl die gevolgen juist ook positief kunnen zijn.”

Het gaat niet om een oplossing die de wet moet voorschrijven, zoals toestemming vanuit de browserinstellingen waar nu sprake van is in het wetsvoorstel. “De wetgeving moet mensen juist dwingen te denken in oplossingen.” Met een oplossing als toestemming vragen via de browserinstellingen, wordt het geheel volgens Bosma alsnog niet transparant. “En dan schiet je er niks mee op.”

“Er moeten meer plekken zijn van waaruit mensen de gegevens die ze delen kunnen controleren. Dat kan Hyves zijn, maar ook een andere partij als een telco of een bank. Het is geen gesloten systeem.”

Hyves wil zelf alle third party cookies uitbannen om het goede voorbeeld te geven. “Google is een grijs gebied. Maar ik kan me voorstellen dat er ook een punt komt dat Google Adsense niet meer past bij Hyves.” Bosma vervolgt: “We hebben niets tegen first party cookies die bijvoorbeeld geplaatst worden wanneer je automatisch ingelogd wilt blijven. Wel proberen we het gebruik van third party cookies uit te bannen, los van eventuele wetgeving.”

Deel dit bericht

17 Reacties

bram f

Frequency Capping, sequential bannering, retargetting, CPA… …is vanaf nu dus allemaal niet meer mogelijk op Hyves?!

Wouter

Geweldige actie. Vooruitziend. Consumenten zijn core voor Hyves en Hyves kiest voor de veiligheid van de consument. Ook in het licht van de facebook privacy issues een briliante zet. Regelgeving als kans ipv zorg. Hulde!

rob

ik ben een beetje hyves moe…. volgende week weer verder ….. 😉

Ruud

Het standpunt oogt als een politieke i.p.v. praktisch / realistische keuze. Hoeveel sites telt Nederland? Hoeveel bedrijven hebben ooit een site laten bouwen die gebruikt maakt van cookies? Hoeveel van deze eigenaren hebben geen verstand van zaken? Weer typisch een overheids beslissing waar niet over nagedacht is. Regelgeving, regelgeving en nog eens regelgeving. Ze beperken innovaties en belemmeren bedrijven in de uitvoering ervan. Ieder bedrijf wat cookies gebruikt verhuisd simpelweg naar het buitenland. De overheid stuurt de technologische bedrijven weg! Uiteraard zijn er andere methoden en heeft de regel geeneens nut, feit is wel weer dat wij als ondernemers beperkt worden ten ongunst van de consument.

paranoid android

Nu kan het. TMG is groot genoeg om binnen het eigen netwerk van websites nog bezoekers te tracken. En als ze op die andere websites niet zo zuinig zijn met cookies kunnen ze mooie combinaties maken.

koningwoning

Wat hyves hiermee natuurlijk wil is een lock-in in het NL medialandschap: de grote gemene deler in NL heeft een Hyves account – de huismoeders etc. gaan niet snel over op facebook – waarmee Hyves NOG relevanter wordt in NL. ik snap wat je zegt Yme…. maar als we uit Open ID Hyves zouden halen… zou je het nog steeds zeggen? Me thinks not!

koningwoning

Google Adwords is een grijs gebied? pfff! boter + hoofd zou ik zeggen: Het is welbekend dat Google de gegevens VEEL langer vasthoud dan volgens Euposes wetgeving mag. Als er EEN partij is die veel verder gaat dan de rest is het Google… en daar doen we als Hyves niets tegen aangezien ons dat te veel oplevert. Het is ook welbekend dat Hyves de bulk van haar geld vooral ophaalt door de geintegreerde campagnes… en die worden vooral aangestuurd met niet door cookies targettable uitingen. Dus voor hen is het niet veel geld inleveren. Daardoor dus dubbel boter op hoofd want voor vele grote exploitanten is cookie based advertising de enige manier om over de vele platforms heen relevant te kunnen zijn. Met maar ??n platform in je portfolio is dit makkelijk zegggen

koningwoning

Als laatste is dit natuurlijk ook nog eens een mooie manier van Hyves om de hele discussie rond AdExchange op hun netwerk introduceren voor eens en voor altijd de mond te snoeren. Daarvoor Bravo….  Maar nogmaals: dat is wel de enige manier voor vele grote netwerken om geld in de pot te krijgen.Boter + hoofd dus.

Sharon

Als ik Mashable even mag citeren; "Privacy is dead and social media holds the smoking gun"… Trieste stap van Hyves, die toch al de verliezende partij is.

Job

Een prima initiatief van Yme denk ik zo. Als we het over privacy hebben, dan hebben we het hierover. Het zal toch altijd de gebruiker zijn die bepaalt, en je kun niet volhouden dat alle third party rommel door gebruikers gewenst wordt. Ik denk dat iedereen die dit hier leest er z'n brood mee verdient, maar dat niemand er persoonlijk voor zou kiezen om al z'n surfgedrag maar te delen met Jan en Alleman.

danny at easyconcepts dot kom

OMG, gaat outdoor, tv, radio en print ook toestemming gaan vragen aan de consument…

Jitty van Doodewaerd

@koningwoningHelemaal mee eens! Het is een charmante stelling van Hyves dat iedereen moet kunnen aangeven wat hij wel en niet wenst te ontvangen. Transparantie ten top. Maar ook booming business voor Hyves. Als je via Open ID gegevens ontsluit, versterk je de dominante marktpositie van bestaande (Open ID) partijen als Google, Facebook en Hyves. Dit terwijl innovatie ook of misschien juist ontstaat bij kleinere, nieuwe marktpartijen. Ik schreef hierook al over op frankwatching. Daarnaast koppel je in deze situatie surfdata waarschijnlijk aan bestaande OpenID profielen, waardoor misschien nog wel veel uitgebreidere klantprofielen ontstaan. En daar hoeft de privacy niet altijd bij gebaat te zijn.

Yme Bosma

Nog even voor de duidelijkheid, het gaat me helemaal niet om OpenID per se. Dat is slechts een voorbeeld van hoe makkelijk het is om aan websitebezoekers gewoon iets te vragen, en voor de bezoeker om iets te delen. Ik gebruik dit voorbeeld omdat velen steeds als argument gebruiken dat toestemming vragen onhaalbaar is, en dat is wat mij betreft grote onzin.

Ton?i

In plaats van regelgeving kunnen ze gebruikers ook bewust maken. In Firefox (en andere browsers vast ook) heeft de gebruiker de mogelijkheid om standaard 3rd (of 1st) party cookies te negeren. Simpel zat.

Yme weet wel wie

Prima Yme! Dan schieten wij toch voortaan ipv 3rd party cookies een user-agent harvesting mee!? Deze mening van Yme is naief en goed voobeeldje van preken voor eigen parochie.  Yme pretendeert al jaren de waarheid in dit soort kwesties in pacht te hebben, maar zelden hebben diegene die (mede)afhankelijk zijn van de Yme's in deze wereld daar voordeel van. De suggestie om in plaats van cookies oa. OpenID te gaan gebruiken is juist vragen om schimmige methodes. 

Frits

Cookiewet van invloed op de hele internetbranche? Welnee. Alleen op de bedrijven die met advertenties en marketing bezig zijn. En dan nog op een manier die niet altijd even netjes is. De Internetbranche is veel groter dan alleen maar die advertentietjes-business. Dat is een niche. Die helaas te vaak oververtegenwoordigd is hier op de Emerce. Van mij mogen die cookies vandaag worden aangepakt en de bedrijven die privacy van internetters schenden al helemaal.

Frans Jan Boon

Bij de meeste websites is inloggen niet nodig, en dus niet mogelijk, dus zijn OpenID en oAuth daar niet relevant.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond