Deel dit artikel
-

I-mode strikt vijftig contentpartners

Na de lancering in Duitsland via E-Plus begin maart, biedt KPN Mobile vanaf donderdag 18 april in Nederland i-mode. Analoog aan de in Japan zo succesvolle mobiele datadienst van aandeelhouder NTT DoCoMo ligt de focus daarbij op de content.

De introductie markeert volgens KPN de overgang naar een nieuw tijdperk: van mobiele spraak naar 'always on' mobiele data. Naast bellen en sms-en is het met i-mode mogelijk om mobiel te e-mailen en informatie te raadplegen voor privé of zakelijk gebruik. KPN Mobile heeft daartoe contentovereenkomsten gesloten met meer dan vijftig (inter)nationale partners, waaronder Reuters, ShellGeoStar.nl, AH, Wehkamp, Voetbal International, Endemol en Partyscene.nl. Zo kan de gebruiker onder meer het nieuws bekijken, beurskoersen volgen, routes plannen, vakantiefoto's bekijken, huizen zoeken, recepten vinden, spelletjes spelen en favoriete beltonen downloaden.

Om de kwaliteit van het gebodene te waarborgen houdt KPN de regie strak in handen. De gecertificeerde sites zijn en worden doorlopend beoordeeld op kwaliteit, actualiteit, gebruiksvriendelijkheid en klantenservice. Bovendien dienen de partners een pro-actieve houding te hebben voor wat betreft onderlinge feedback en het delen van ervaringen met content (governance) en van klanten. Indien een contentpartner niet voldoet aan de gestelde eisen, volgt een sanctie. In het ergste geval uitsluiting.

Kunnen dienstenaanbieders exclusiviteit kopen op de i-mode portal? Twan Kats, manager van de i-mode portal: "Nee, er is geen exclusiviteit te koop. Ook posities zijn niet ten koop. De ranking in de menu's gebeurt uitsluitend op basis van populariteit. Dat is al allemaal contractueel vastgelegd. De voordelen voor aanbieders zijn dat ze transacties via i-mode kunnen plegen en i-mode kunnen gebruiken als ontsluiting van hun databases, zoals de Telefoongids doet. Daarnaast kan i-mode een middel zijn om hun merk te verstevigen." De portal is immers een open concept, gebaseerd op cHTML, een gestripte versie van de standaard programmeertaal HTML voor vast internet. Dit houdt in dat buiten de portal om iedereen een i-mode pagina kan lanceren – dus ook de zeer lucratieve seksindustrie, waarvoor KPN geen contentpartner heeft geselecteerd.

Kan er geadverteerd worden op i-mode? Kats: "Er zijn geen advertentiemogelijkheden. De consument betaalt voor de content, dus we willen hem niet lastig vallen met reclame. In Japan hebben ze wel een zogeheten 'beneficiary portal', waar de banners en de aanbiedingen over het scherm heen flitsen als in een soort neon-hal. Maar daar moet een consument dan wel bewust naar toe gaan. Dat is een vorm die we mogelijk in de toekomst gaan aanbieden."

Het i-mode toestel, de N21i van NEC (de Toshiba TS21i komt in de tweede helft van dit jaar op de markt) is verkrijgbaar vanaf 199 euro, afhankelijk van het type voice-abonnement dat gekozen wordt. Het i-mode abonnement bestaat uit de toegang tot i-mode (à drie euro per maand) en een GPRS-datagebruiksbundel (een pakket data). De goedkoopste databundel van 200 kB is voor twee euro verkrijgbaar, waarmee 'i-moden' dus vanaf vijf euro per maand mogelijk wordt. De kosten voor diensten van informatieleveranciers variëren van nul tot twee euro per maand, waarvan veertien procent naar KPN gaat voor billing en support. In de praktijk, is de verwachting, zal de gebruiker gemiddeld zo'n zeven euro per maand aan i-mode besteden, al kan dat snel oplopen naar tien tot vijftien euro, zo hoopt KPN.

Dat klinkt alleszins redelijk, maar door de kostenopbouw zal het voor de consument lastig zijn overzicht te hebben van wat hij besteedt. Kats: "Dat verschilt niet wezenlijk van mobiel bellen en sms-en. Het gaat er dan ook om prijsperceptie op te bouwen en vandaar dat onze massale reclame-uitingen daar in het begin op gespitst zijn. Bovendien krijgen abonnees de eerste twee maanden vijf Mb gratis, waar ze naar hartelust mee kunnen experimenteren, en is er in het i-mode menu een functie beschikbaar waarmee klanten zicht houden op de hoeveelheid data die zij verbruikt hebben." Saillant is overigens dat gebruikers ook betalen voor spam. Het afrekensysteem geldt immers voor alle dataverkeer, voor zowel het versturen als ontvangen.

KPN Mobile verwacht eind dit jaar ruim 100.000 i-mode abonnees te hebben. Een simpel rekensommetjes leert dat dat zo'n 8,5 miljoen euro oplevert, waarvan een deel naar de contentpartners gaat. Een opbrengst van niks dus. Neem daarbij in aanmerking dat wat in Japan succesvol is, niet noodzakelijkerwijs slaagt in Nederland. Maar Cees van den Heijkant, CEO van KPN Mobile Nederland, die zijn i-mode toestel inmiddels omschrijft als zijn alter ego, relativeert: "Het is waar dat Japan een andere cultuur kent en er naar verhouding veel minder mensen zijn met een vaste internetaansluiting, maar wat telt is dat de mobiele penetratie hier al heel hoog is. Daarnaast zie ik deze grote stap als de eerste echte stap, na WAP, op weg naar groei van mobiele datadiensten. Wij mogen hiermee dan een voorsprong hebben op de concurrentie, maar dit is van belang voor de hele industrie."

Deel dit bericht

28 Reacties

Tim Haas

Wat opvalt is dat er geen contentpartner voor sex is gevonden. Wat terug te vinden in de geschiedenis der media maakt of kraakt sex een medium. Herinneren we nog video2000. Dat supergoede video recording system. Dankzij de sex-industrie die puibliceerde op VHS verloor video 2000 het eindelijk. Ik ben bang dat dit ook gaat gebeuren bij I-mode. Een tweede angstvallige reden die ik heb is het cultuurverschil tussen Japan en Duitsland. Japanners zijn een gadget volk. De westerse wereld is dit veel minder. Dan last but not least. Ik betaal voor de data die ik download naar mijn telefoon. Groot gevaar is nu de SPAM die mij tegemoet stroomt. Sorry na een maand en dankzij the massive spam gooit iedereen de telefoon in de kast en is het sprookje van de KPN die een cash nodig heeft uit.

robin

Ik hoop voor KPN dat het slaagt maar toch heb ik mijn grote twijfels. Waarom? Ik denk dat met name Wifi, het draadloos internet op een groot aantal locaties een grote concurent wordt. Natuurlijk zit je dan altijd vast aan locaties waar dat aangeboden wordt maar kijkend naar het potentieel en de mogelijkheden die dat met zich mee brengt verwacht ik dat het een stuk sneller zal gaan dan I-mode. Waarschijnlijk moeten nieuwe gebruikers weer door de bekende KPN-molen die qua service natuurlijk niet alles is. Toch hoop ik dat ik het mis heb maar uitgaande van de signalen die in de markt rondgaan zal WiFi (draadloos internet via de Laptop) toch I-mode voorbij gaan.

Marcel

Sex op een scherpje van 5 bij 5 centimeter, nou dan komt niemand aan zijn trekken. Nee ik denk dat KPN met de huidige content providers een goede kans maakt. De kosten zijn laag, stel je voor een e-mail sturen voor 5 euro cent! Dat is tig keer lager dan een sms'je.

Pim Hutjens

In tegenstelling tot wat dhr. Kats zegt verschilt de kostenopbouw wel degelijk van SMS en bellen. - Ten eerste betaalt de gebruiker een abonnementsbedrag aan KPN- Ten tweede betaalt de gebruiker voor de specifieke diensten die hij afneemt- Ten derde moet er voor het dataverkeer (per kilobyte!) betaald worden- En ten vierde betalen we nog een bedrag per mail als we gebruik maken van de mogelijkheid om e-mail te versturen. Een product dat uit vier kostencomponenten bestaat… dat lijkt mij veel te ondoorzichtig voor de consument.

Giovanni

"… Zo kan de gebruiker onder meer het nieuws bekijken, beurskoersen volgen, routes plannen, vakantiefoto's bekijken, huizen zoeken, recepten vinden, spelletjes spelen en favoriete beltonen downloaden…." Wat heb je hier in godsnaam aan?! Wie zit daar nou op te wachten? Zorg nou eens dat je content levert die tijd en plaats kritisch is. Alleen als ik het echt nodig hebt, 'hier en nu', ga ik er pas voor betalen. Ik ga namelijk ook niet betalen voor een plee als ik het nog ff op kan houden. Als ik echter zo hard naar de plee moet dat het me haast dun door de broek loopt, betaal ik zo een geeltje!

Klaas

Lekker verhaal, Giovanni. Thank you for sharing that with us. Ik zie niet in hoe I-mode de problemen oplost waar WAP op is stukgelopen: onhandige interface (toetsenbord) en traagheid. Alles wat I-mode aankondigt bestaat ook al in WAP, alleen grafisch wat beperkter. Dat WAP is geflopt heeft mij altijd een beetje verbaasd, je kunt er echt handige dingen mee. Je loopt door de stad en zoekt een schoenmaker: hop, even naar de gouden gids surfen. Het werkt alleen lastig met een GSM toetsenbord, en is te traag. Heeft I-mode daar een antwoord op?

Hans van Baren

KPN heeft een strategische voorsprong genomen op de concurrentie. Wat doet het ertoe waar je naar (wilt)kijken. De techniek is er en het entertainment gehalte zal toenemen. Ik voorspel – de moraal ridders ten spijt- een onstuimige groei onder de jeugd en yups,en in hun keilzog zullen nog velen volgen. Inderdaad ik heb zo'n i-mobile in mijn vingers gehad. Ik ben 52 en kan niet wachten tot ik 'm heb. (By the way; ik ben ook geen viezerik die op milimeter sex zit te wachten).

Frits

De Duitsers lopen een paar weken voor en ik heb er nog geen enkel positief verhaal over gehoord. Als het in Duitsland een doorslaand succes zou zijn, dan had KPN dat wel verteld. Ik ben zeer sceptisch over het succes in Nederland.

mark

Sex op een kleine i-mode telefoon: houd je tenminste een hand over om te doen waar de sex eigenlijk om gaat.

Arash Aazami

Ondanks de moeite en het geld dat KPN in I-mode steekt kan ik niet geloven dat dit een succes wordt. Het succes van internet is te danken aan de openheid van het medium. Iedereen die het wil kan een internetsite lanceren, en mede daarmee werd de kritieke massa gevonden die het succes kon waarborgen. Als KPN de contentleveranciers constant wil toetsen op kwaliteit en betrouwbaarheid kost dat niet alleen veel te veel moeite, maar wordt de gebruiker ook voor dom verklaard omdat zijn mening niet telt. Als ik via I-mode Wehkamp kan benaderen wil ik ook iedere concurrent kunnen benaderen, anders heeft het voor mij geen zin. Tevens vind ik de prijs te hoog. Er wordt een beetje makkelijk over gedaan, maar Nederlanders zijn een behoorlijk stuk zuiniger geworden sinds te economische terugval. Dit zijn een paar redenen die mij doen geloven dat KPN over 1 jaar weer een behoorlijke misser op haar naam heeft staan.

frank055

Om je partner beet te houden? Ik wil toch nog eens terugkomen op het succes van iMode in Japan. De redenen dat iMode daar groot is geworden zijn deze: - Japanners geven relatief veel geld uit aan gadgets.- Vooral jonge alleenwonende Japanners gebruiken geen PC's vanwege hun kleine woonruimte.- Ergo: Internet is er een relatief onbekend begrip.- Een mobiel abonnement is er ongeveer even duur als een mobiel abonnement.- Japanners reizen vaker en langer in het openbaar vervoer dan Nederlanders.- Met Japanse karakters kun je bijna 5-7 maal zoveel informatie kwijt op een iMode scherm. Allemaal voorwaarden die hier in Nederland niet van toepassing zijn. Het enige dat iMode in ons land voor heeft op het huidige systeem is dat emailen via iMode goedkoper is dan het huidige SMS'en. Nadeel is dat je moet gaan betalen voor ongevraagde email. Maar goed, dit hoeft niet te betekenen dat iMode geen succes kan worden hier. Het zou mooi zijn, hoewel ik liever zie dat er energie gestoken wordt in het ontwikkelen van {Ultra Wide Band; http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20020124.html }, waarmee apparaten via een GSM-achtige netwerkstructuur kunnen communiceren tot een Gigabit per seconde bij een bijzonder laag energieverbruik.

Tim Haas

Fantastisch om alle reacties op dit forum te lezen. Toch blijf ik bij mijn standpunt dat succes van een medium bepaald wordt door de inzet van de adult entertainment industry. Ik baseer dit puur op historie. Het maken danwel kraken van populaire media is toch afhankelijk van deze industrie. Het is zelfs terug te brengen tot de boekdrukkunst. Het medium werd voor grote aantallen toegankelijk toen er pornografisch getinte afbeeldingen werden toevertrouwd aan het papier. VHS, DVD en Internet zijn andere grote voorbeelden. Waarbij we bij het internet blij mogen zijn dat de adult entertainment industrie er is. Anders hadden de players voor video's on the net een vele lagere acceptatiegraad gehad dan nu. Dankzij de industrie hebben we nu bijvoorbeeld een Real Player. We zullen zien wat er gebeurt.

Lodewijk

Zeg, hoe krap wonen die arme Japanners eigenlijk als ze nog geen notebook in hun huis erbij kunnen hebben waarop ze kunnen Internetten?

Isolde

The success of i-mode depends a lot upon the content (other things being equal) and the thing being a hit with trendy early adapters. But Wehkamp as content provider? Putting Wehkamp as a content partner is a gigantic MINUS not a plus. Sorry, but the trendolas at KPN are terribly mistaken if they think Wehkamp is going to get the trendsetters salivating over i-Mode. For me, it's a total turnoff. There is an excent article called "{Exporting i-Mode; http://australia.internet.com/r/article/jsp/sid/11391 }" by David Boettger.

tss

De KPN werkt met "content providers". Deze providers kunnen aangekozen worden vanuit het i-mode menu van het toestel. Maar iedereen kan op het internet een site zetten, gebouwd in xHTML, die vervolgens door iedereen met een i-mode toestel bekeken kan worden. Alleen moet je dan zelf het adres opgeven in het toestel (en daarna als favoriet opslaan). Er is al een {tooltje; http://www.msitebuilkder.com } om makkelijk i-mode sites te maken. Er is ook al een i-mode Google zoekmachine, ik ben het adres even kwijt, sorry. De sex-industrie gaat ook vast wel inspelen op i-mode. Omdat de KPN geen sex-aanbieder als partner wil en de sex industrie waarschijnlijk meer dan 2 euro per maand (maximum tarief KPN) wil incasseren zal er wel een oplossing komen zoals de sex-aanbieders ook hebben ontwikkeld voor kabel-internetters: De geinteresseerde moet een bepaald 0909-nummer bellen, krijgt een password, kan vervolgens met dat password de betreffende site bezoeken zolang de verbinding met het 0909-nummer openstaat.

Giovanni

Klaas, jammer dat je het niet begrijpt. Ik wilde het met een beeldend voorbeeld duidelijk maken, maar ik heb gefaald. Laat ik het wat abstracter formuleren: Ik vind het knap als KPN de business case sluitend krijgt met het concept wat aangeboden wordt Mobile devices zijn apparaten die uitermate geschikt zijn voor context gestuurde content. Content die je actuele (hier en nu dus), al dan niet latente behoefte, bevredigt. Als de dienstaanbieder daarop weet in te spelen zal de de gebruiker zo gaan betalen voor de diensten. Maar ik zie alleen maar shit content, dingen waar je niet voor gaat betalen omdat je daar simpelweg niet op zit te wachten als je 'onderweg' bent. Zaken die nooit de actuele behoefte, hier en nu, weerspiegelen. Ze zijn wel aardig als je je verveelt. Als namelijk de user kan wachten met het bekijken van bepaalde content tot een moment dat hij of zij het gratis kan krijgen (TV, Internet op PC, krant, etc) dan gaat geen sterveling voor content betalen op zo'n maf ding. Daarom: biedt content aan die tijd en plaats kritisch is. (vicinity services, REAL breaking news (b.v. ten tijde van Twin Towers ellende) sex, en in mindere mate email en games). Dat is relevant en daar wordt voor betaald. En als je dit concept vasthoudt zul je zien dat dataverkeer via de telefoonmasten nog zware concurrentie krijgt van WLAN's/Bluetooth/WiFi. Deze infrastructuren kunnen uitstekend voorzien in content die plaatsafhankelijk is, en dus per definitie relevant. Iets wat I-mode niet biedt en te weinig zal kunnen bieden. Nogmaals, ik ben benieuwd of de I-mode business case sluitend zal zijn en dan zwijg ik maar verder over UMTS.

Ivo Wentholt

Dames en heren, ik zal u verklappen waarom I-mode de doodsteek voor KPN zal worden. Aan het protocol (GPRS) en de content zal het niet liggen. Het ligt namelijk aan de hardware. Een volslagen verkeerde keuze van KPN om met deze oubollige kleuterapparaatjes op de markt te komen. Als ze dat twee jaar geleden hadden gedaan hadden 100 pokdalige scooterpubers het wellicht nog gekocht, maar de verwende (hardware!) consument van tegenwoordig willen -zeker na de kater van Wap- iets anders, beters. Meer! meer! meer! mooier, stoerder, strakker dan die van je collega. Dat willen we. Geen kleurenwap dus. Vandaar dat Telfort (lees British Telecom of MMO2) wel zal slagen met hun O2 xda device volgende maand. Gewoon PocketPC, 240×320, Word docjes tiepen (doet niemand, maar het kan, daar gaat het om), echt goeie games spelen of gewoon 12bit kleurenfilms kijken. Online. Jongens, echt. KPN is genaaid door Docomo en weet het zelf, maar denkt de consument voor de zoveelste keer in de maling te kunnen nemen met een Japans flubbedingetje. Over 12 maanden bestaat het toestel niet meer, is KPN een illusie armer en Telfort cs 50.000 GPRS klanten rijker.

M. B. Manteigas

Ik ben het met een paar meningen, hier geplaats, eens.- ten eerste wil je als gebruiker van i-mode vrij kunnen surfen, dan wil je ook andere niet gecertificeerde site`s bekijken, dus openheid.- tweedens lijkt het mij sterk dat je tijdens een zonnige dag over de Pc Hooftstraat sex gaat kijken over via i-mode. Sex is dat opzicht nog intiem, bedoel hoe reageer je dan af? (Tip: Misschien dat je dan meteen eventjes langs de Casa Rosso gaat, groter scherm!)- Derdens zoals hier aangegeven in Japan is internet niet breed bekend vandaar het succes.- Vierdens, Nederlanders zijn toch wel zuinig. Die zullen kritisch de kosten bekijken. IK zie de i-mode meer slagen als een soort zoek apparaatje, wat je ook in de auto hebt zitten. Stel je zoekt een product, eens kijken waar het goedkoper is. Meer ook niet, uitgebreider gebruik zal toch nog via de Pc en of Notebook gaan. Groter scherm en vrij. De gebruiker moet het gevoel hebben dat hij/zij controle heeft en macht over hetgene waarmee die bezig is.

T. Esarac

Ivo, geheel met je eens dat hardware cruciaal is. Twee fabrikanten hebben reeds aangeven met i-mode toestellen op de markt te komen en ook de eerste imode/java phones zullen eind dit jaar verkrijgbaar zijn. Dit nog even los van het feit dat de reacties op het huidige toesten al (verbazend..?) positief zijn. Fabrikanten als Nokia zullen toestellen introduceren die gebruik maken van xHTML browsers waarmee (zeker de niet gecertificeerde) i-mode sites prima benaderbaar zijn. Dit alles zal de ontwikkeling aan de content-kant stimuleren welke weer een voorwaarde is het daadwerkelijk gebruik van i-mode. Is de XDA een substituut voor i-mode? Of heeft ieder produkt z'n eigen gebruikergroep / gebruiksmoment? Denk je echt dat Telfort volgende maand een goed stabiel werkende XDA in de winkel heeft liggen? Volgens mij heeft/krijgt KPN een voorsprong van een maand of zes als eerste aanbieder van mobiele datadiensten gericht op de consument… Ik zeg niet dat i-mode per definitie een succes wordt, maar de argumenten (voor & tegen) die in deze discussies gebruikt worden zijn misschien een beetje kort door de bocht.

Adrian Venema

Houd nou toch op mensen! Waar hebben we het nou toch over! Het zoveelste speeltje van KPN, waar werkelijk geen hond op zit te wachten! "Dat WAP is geflopt heeft mij altijd een beetje verbaasd, je kunt er echt handige dingen mee. Je loopt door de stad en zoekt een schoenmaker: hop, even naar de gouden gids surfen"Wat een kolder. Als ik door de stad loop en een schoenmaker zoek, dan vraag ik het even aan de eerste beste voorbijganger, áls ik niet bekend ben in die stad. Probeer dat maar eens sneller te doen met je zielige postzegelschermpje en Smurfen-toetsenbord. Eens kijken, wat kunnen we er nog meer mee?"Zo kan de gebruiker onder meer het nieuws bekijken," (Daar heb ik gewoon een radio voor in de auto, of een PC thuis en op het werk) "beurskoersen volgen," (Idem dito. PC en tv op het werk én thuis.) "routes plannen," (Het wordt saai. Dat doe ik op de notebook wel…) "vakantiefoto's bekijken" Lazer toch op! Wie gaat dat nou toch op een telefoontje doen?! "huizen zoeken" Ja, dat ga je echt even zo midden op straat staan bedenken. Goh zeg, ik zou wel eens een huis willen kopen. Daar ga ik NU eens even naar op zoek". Een zinnig denkend mens gaat daar thuis op zijn gemak over nadenken, praat met een makelaar, wikt en weegt, maar nee: de I-mode klant bestelt effe een villaatje, "en doe er een broodje kroket bij, maar dan moet ik het wel binnen 20 minuten allemaal hebben he?" Ik word bijna wanhopig van dit soort Pieper/De Hond gelul. Wanneer prikt iemand dit soort flauwekul toch eens definitief LEK? "recepten vinden" Tuurlijk jongens. Midden in de bush bush, geen notebook, pc of kookboek te bekennen, en jij wilt een Ierse omelet maken. Shit man, wat heb jij een trek in die Ierse omelet. Zie je hem al voor je? Maar hoe máák je dat nou toch ook alweer he? Nou? Jaaaaaaaaaa jongen, dáár heb je nou je I-mode voor!" (Met andere woorden: Lazer toch op(2)) "spelletjes spelen en favoriete beltonen downloaden." Okee, ik geef me gewonnen. Een nieuw medium heeft natuurlijk volledig bestaansrecht als je er beltonen mee kunt downloaden. Beltonen. De nieuwste van Sita, of de tune van Sesamstraat. Allemaal aan de I-mode jongens!

Bart

I-mode wordt wel een succes. Wat ik vreemd vind is dat in de meeste artikelen er steeds over allerlei content gesproken wordt die aanwezig is/ dient te zijn. Maar het succes van de mobiele telefoon ligt niet in het feit dat er allerlei informatienummers zijn maar dat iedereen met elkaar gaat bellen. De meest gebruikte toepassing van Internet is e-mail. Ik denk dat dit zelfde gaat gelden voor I-mode. Altijd en overal je e-mail lezen, tegen lage kosten is het USP.

ReindeR Rustema

Dus Bart, e-mail is de killer app voor i-mode? Er wordt de hele tijd gedaan alsof dat nu niet mobiel kan. Je kan nu al met SMS e-mail versturen en e-mail ontvangen. Je moet alleen je e-mailtje vooraf laten gaan door het commando EMAIL e-mailadres en je kan e-mailen (in ieder geval bij Vodafone). Het is alleen erg onhandig vanaf de GSM, maar het kan wel. Dat je nu niet kan e-mailen is dus niet waar. Die hardware is het probleem, niet de techniek. Als je iets beters aan je GSM hangt om je e-mail mee te doen gaat het prima. Althans, het is nu nog wat traag @ 9600 baud. Maar dat wordt met GPRS wel wat beter. Verder kan ik me vooral herkennen in het betoog van Adrian. Wat wel leuk zou kunnen zijn van dergelijke kleine apparaatjes is dat de interfaces compacter en monofunctioneler moeten worden. Dus geen genavigeer, maar op een adres kan je maar 1 ding _doen_. Een treinverbinding uit laten rekenen, een telefoonnummer opvragen, een lijstje met de bioscoopfilms van het komende uur voor een postcodegebied laten samenstellen en, tja, dan heb je 't wel zo'n beetje gehad. Een EPG is leuk misschien met iets vergelijkbaars, zolang er nog geen Tivo's worden verkocht in Nederland. Misschien nog wat financieels voor de mensen die verslaafd zijn aan de prestaties van hun geld en andere verslavende spelletjes. Sportuitslagen ofzo. Maar nu praat ik alweer voor fictieve anderen, zelf heb ik alleen behoefte aan de eerstgenoemde drie (heel incidenteel). Hoewel twee daarvan nu al prima off-line op mijn Palm kunnen. Het spoorboekje is er sinds kort voor de Palm en de Filmladder haal ik trouw wekelijks binnen met Avantgo. Veel goedkoper ook allemaal. En het gebeurt me zelden dat ik een telefoonnummer nodig heb van iemand of iets dat nog niet in mijn Palm staat (met 300+ nummers). Welke informatie moet er nou per se live doorgegeven worden op een mobiel?! Behalve 1 op 1 communicatie met mensen waar je iets mee hebt. Al ga je me slaan, ik zou het niet weten.

DEnnis

Ik zet m'n geld in op PalmOS-telefoons zoals de Treo van Handspring. Door het PalmOS is er al een grote schare aan applicaties en content, Er zijn redelijk fatsoenlijke browsers voor, er zijn kleuren-schermen, goede mail applicaties en er zullen steeds meet applicaties komen die gebruik maken van internet verbinding en de telefoon functie. Ook de input ligt ver boven die van i-Mode. Verder is het een open systeem waar iedereen zelf onafhankelijk content voor aan kan bieden.Kijk alleen al eens naar de gratis nieuwsvoorzieningen in nederland voor dit platform: ( http://www.palmclub.nl/channels/ ). Bijna alle kranten, het weer, verkeer alles. En het kost allemaal niets extra boven de gebruikelijke extra kosten.Bij het bekijken van de sites kun je ook al kiezen of je wel of geen plaatjes wil zien (erg handig als je per byte betaald).Ook zijn spellen en erotiek ruim voldoende vertegenwoordigd. Tuuuuuurlijk kijken we met z'n allen niet naar porno en tuuurlijk lezen we geen roddelbladen. Maar het is al zovaak gebleken dat bijvoorbeeld porno een medium kan maken of breken. Geloof het of niet, maar porno schijnt het zelfs op WAP redelijk te doen.

Motje

I-Mode. Snel I.M.ode geheten. Waarom? Omdat de doelgroep te klein is. De Jort Kelders en Jantje Smitten lopen er mee rond, wellicht af en toe ouderen (zoals te lezen is in dit forum), hoewel ik geloof in het onderzoeksresultaat dat mensen geboren voor 1965 het allemaal niet meer zo volgen. Dus de hipheidsfactor en het groenere gras van de buren zullen bepalend zijn voor het succes van dit toestel. En het volume mensen wat daarvoor in aanmerking zal komen, ook gezien de prijs en huidige marktsituatie, is gewoonweg te klein. Qua nieuwe functionaliteiten geloof ik het allemaal niet zo. Het zal toch voornamelijk telefonie (hmmm…) zijn. KPN verwacht 100.000 klanten aan het eind van 2002. We zullen zien.

Frido

Zo, m'n eerste 2 dagen met m'n nieuwe i-mode zitten erop. Ik zou zeggen: totaal niet functioneel, maar wel grappig: wachtend op de metro even de planet multi-media doorlezen, bij 538 wat beltoontjes downloaden en je mailt toch makkelijk even van 'n pc naar een imode ipv sms-en: schat, doe jij de boodschappen?. Foto's staan snel op je scherm en het werkt probleemloos allemaal. Ik heb er in 2 dagen al wel 577 kb doorgeragt: de gehele belbundel van 3 euro per maand. Als je dan nog 4-5 abbonementen neemt van 1-2 euro per maand + 3 euro voor GPRS wordt het toch best prijzig. Desalniettemin: filenieuws, plattegronden, wat eten we vandaag?, ov-info, nieuws&weer op een prettige niet bijzonder gebruiksvriendelijk manier 'at your fingertips'. De kosten nog een beetje naar beneden en ik vind het leuk. Pas op: de volgende generatie wordt echt nuttig!!

Astrid

Ik denk dat Dennis het met zijn Palm niet zo begrepen heeft. Palm channels voor niks? Tuurlijk, maar net zo bij i-mode. Staat alleen niet in menu, maar ga maar eens kijken op imodecentral.com. Wordt volgens mij niet erg bijgehouden, maar de sites daar zijn net zo gratis. Ik surf gratis (althans geen abo's). En dat blijft zo. Forum gaat sowieso nogal mank aan niet-weten-waar-je-het-over-hebt en het-zal-wel-niks-worden-want-ik-vind-het-niks. Jullie wisten vast ook allemaal zeker dat SMS niks zou worden?

Johan

Zonder de vraag direct te beantwoorden Astrid; da's nou juist het bijzondere. Van sms had niemand gedacht dat het iets zou worden, maar het bleek de killer-app voor de gsm te zijn. En voorlopig ook te blijven, hoe knullig het systeem ook is. Wap, i-mode, gprs, umts; je kan er alles mee, het zal je leven veranderen en iedereen hyped het de hemel in. Geen van allen zijn ze tot nu toe (voor zover mogelijk) echter een groot succes geworden… En om eerlijk te zijn, nu we elkaar toch spreken: ik was ook een van die mensen die hard lachte om sms. En er dus vreselijk van opkeek dat het de killer-app bleek te zijn. En zo verbaas ik me ook nog steeds over teletekst. Ja, t'is een vreemd wereldje…

Netslave

Vind de reactie van Adrian Venema nog de leukste. Respect! Weet niet of hier meer mensen zijn die AL die informatie een beetje zat zijn? Valt het je niet op? Ga voor de gein een eindje rijden door een willekeurig dorp, moet je opletten wat je aan aanplakborden, troep met reclame op straat, lichtreclame's, verkeersborden etc ziet. Tis een overkill aan informatie, om de domme schaap consument maar weer eens wat geld af te troggelen, terwijl we eigenlijk al die informatie niet nodig hebben. Het leuke aan Internet, en tevens ook haar kracht was en is dat het voor iedereen toegankelijk is, dat je geen brein hoeft te zijn om je eigen content te bouwen, je netwerken, je favoriete website een keer te defacen, een filmpreview te zoeken etc. Ik geloof meer in de mensen achter de wilde ideeen, een eurofie van vrijheid, geen grenzen kennen qwa techniek. Nu moeten we allemaal trouw op Umts wachten wat het allemaal zou moeten zijn, omdat er dan een toegevoegde waarde zou zijn, op al de idiote electronica (set top boxjes, internet tv, service providers, internetpalen etc ) die we reeds in bezit hebben. Of ze geloven nog altijd dat je de killerapp email kunt hergebruiken om wat geld te vergaren. Maakt dat je belangrijk? dien je dan enig doel? Op diverse plekken in Amerika waarvan Seattle het grote voorbeeld is , zijn er 802.11B netwerken (Draadloos lan 11 MB ) die gratis toegankelijk zijn. voor alle duidelijkheid: {Seattle; http://www.seattlewireless.net } is zo groot als een willekeurige provincie hier. Gratis blik in de toekomst, deze vorm van informatie zal nooit gaan werken, we gaan naar een tijd toe dat mensen al die nutteloze informatie beu worden, en hoe stom zou het zijn om daarvoor nog te gaan betalen ook?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond