Deel dit artikel
-

“I-mode wacht lange strijd met sms”

I-mode wacht een lange strijd met sms. Het verzenden van mailtjes met het donderdag door KPN geïntroduceerde toestel voor mobiel internet is veel goedkoper dan het versturen van sms-berichten. De positie van de andere Nederlandse operators en het ontbreken van kritische massa geven i-mode echter een zwakke positie in het gevecht met sms.

"Voor operators is de sms-business een enorme cash cow", zegt Michael Maas van Cambridge Technology Partners, dat onderzoek heeft gedaan naar het gebruik van i-mode in Japan. "Die gaan ze niet zomaar slachten door zich aan te sluiten bij KPN's i-mode." Maas wijst er op dat het aantal i-mode toestellen bovendien nog erg laag is. Mensen kunnen alleen i-mode gebruiken om te communiceren met anderen die zo'n toestel bezitten. "Bij mobiele telefonie bleek pas bij tien procent voldoende kritische massa ontwikkeld om het te vermarkten", aldus Maas.

Ook analiste Lyone Peperkamp van IDC Benelux voorziet niet dat sms het snel moeilijk gaat krijgen. Zij voorspelt dat het aantal sms-berichten in ieder geval tot 2003 groeit. Of i-mode een succes wordt is volgens haar twijfelachtig. "Mijn gevoel zegt me dat het geen hype wordt. Veel consumenten wachten af of de techniek wel voldoet, de prijzen echt zo laag zijn en de up- en downstreamsnelheden wel zo hoog."

Niettemin zijn de sms-bedrijven zenuwachtig. Het kost immers drie eurocent om een mailtje van duizend karakters te versturen of te ontvangen. Terwijl het verzenden van een sms-bericht met 22 eurocent veel duurder is. Frans van Hulle, mede-oprichter van mobiele oplossingenprovider Emexus , vreest dat de reverse billing-inkomsten door de opkomst van i-mode zullen stagneren.

Emexus haalt twintig procent van zijn omzet uit de sms-business en zal dus niet omvallen wanneer die inkomsten teruglopen. Van Hulle krijgt van de telecombedrijven een kick-back fee wanneer een consument op zijn mobieltje een sms-dienst ontvangt. Een deel van de fee gaat naar de klant van Emexus, bijvoorbeeld een nieuwsdienst waarop bezoekers zich kunnen abonneren.

Van Hulle sluit niet uit dat zijjn bedrijf ooit zelf in de i-mode stapt. Tegelijk is ook hij onzeker over het succes van i-mode. "We wachten af hoe het zich ontwikkelt. Het kan nog lang duren voor deze dienst echt is geïmplementeerd en een brede penetratiegraad heeft."

KPN zelf ziet helemaal geen strijd tussen sms en i-mode. Woordvoerster Carla van Lomwel wijst er op dat de meest intensieve gebruikers van sms een heel andere zijn dan de doelgroep van i-mode: respectievelijk tieners en twintig tot 35-jarigen. Wel moet uiteindelijk iedereen mobiel gaan internetten. "Dan zullen mensen voor korte berichten gaan sms-en en voor langere gebruik maken van i-mode", verwacht Van Lomwel.

Deel dit bericht

2 Reacties

Vincent Everts

Er is genoeg kritische massa voor i-mode! Het aardige is dat er 8 miljoen PC's in Nederland zijn waarmee een email naar een i-mode toestel gestuurd kan worden. Ik krijg NU al na 1 maand gebruik veel meer i-mode mail op mijn telefoon dan SMSjes. Ontvangen van een i-mode email is niet duur maar kost wel geld (niet zoals SMS waar het ontvangen gratis is maar het zenden belachelijk duur). Ik heb een abonnement waarmee een mb ongeveer twee euro kost en ik kan er rond de 500 emailtjes mee ontvangen van 1000 characters (100% overhead) dus 0,5 eurocent per i-mode email. Hiermee wordt Spam wel een issue. Een grapjas stuurde mij honderden emailtjes nadat ik dom genoeg was het in Barend en Witteman te vertellen. Ik kan hem op de zwarte lijst zetten maar dat kunnen ze bij voldoende energie wel omzeilen. Ik denk dat we naar een situatie gaan dat ik niet een zwarte lijst moet hebben maar een witte lijst.Het krijgen van email op mijn imail is wel erg prettig. Ik gebruik de PC een 1-2 uurtjes per dag maar mijn mobiel heb ik veel vaker bij me.

Frans van Hulle

De opkomst van i-Mode is een goede ontwikkeling voor de groei van de mobiele markt en het mobiel internet. De huidige mobiele concepten worden met de ontwikkelingen zoals GPRS, i-Mode verrijkt. Emexus gelooft dat SMS als 'push-mechanisme' met tijdkritische en gepersonaliseerde alerts, toegevoegde waarde blijft bieden. Echter, het commercieel ontsluiten van content op de mobiele telefoon zal met o.a. i-Mode , in vergelijking met Reversed Billing op SMS, veel interessanter worden, met name als 'pull-mechanisme'. Emexus verwacht dat de groei van Reversed Billing concepten met relatieve platte content zal stagneren. Deze verwachting wordt versterkt door de vrij onbeheersbare factoren rondom Reversed Billing, zoals aan- en afmeldprocedures en gebrek aan inzicht bij de gebruiker/ontvanger. In het artikel wordt gesuggereerd dat SMS bedrijven mogelijk zouden kunnen omvallen door de komst van i-Mode. Dit is natuurlijk niet het geval. SMS is vooralsnog de enige killer-app in de mobiele markt. De opkomst van GPRS, i-Mode bieden de bestaande 'mobiele bedrijven', zoals Emexus juist de mogelijkheid om meer toegevoegde waarde te bieden en concepten te verbreden. i-Mode wordt nu nog niet operator-onafhankelijk aangeboden. Daarnaast zal eerst de penetratiegraad van de mobiele devices moeten groeien willen de gelanceerde diensten genoeg draagvlak hebben. Na de ervaringen met de eerste generatie WAP en huidige situatie in de telecommarkt, pleit Emexus voor het stimuleren en uitbouwen van de bestaande technologie en diensten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond