Deel dit artikel
-

I want my MSN!

Always on; overal en altijd online kunnen zijn. Je zou bijna gaan denken dat er bij Martini een briljante geest heeft gezeten die met de slogan “anytime, anyplace, anywhere'' inziet dat consumenten niet alleen altijd en overal willen consumeren, maar vooral ook altijd en overal willen communiceren.

Bas Verhart van Media Republic belicht in de 5e aflevering van de Estafettecolumn het fenomenale succes van instant messaging, en vraagt zich af wie nou het merk is: de gebruiker of MSN? Terugkijkend naar de telecom- en internet hype kunnen we eigenlijk concluderen dat de basis van het Internet en Mobile internet is gelegd door de drang van mensen om met elkaar te communiceren. Wat is de oorzaak van die drang? Mensen willen aandacht. Of het nou via een SMSje op TMF is, via een e-mailtje of via een berichtje in de MSN Messenger, ik wil aandacht! Hoe verrassend kan het immers niet zijn als je 's nachts een SMS ontvangt? Hoe leuk kan het niet zijn om een e-mailtje te ontvangen en hoe graag willen we tegenwoordig niet met onze kop op de buis? 10.000 mensen schrijven zich in voor Idols, meer dan 5000 mensen schrijven zich in voor een gastrol in Jong Zuid. Iedereen wil zijn of haar “15 minutes of fame”. Iedereen wil aandacht. Eigenlijk is, sinds de postduif, aandacht de belangrijkste driver geweest van alle media, telecom en Internet ontwikkelingen.

De meest fascinerende ontwikkeling vind ik in dit licht toch wel het instant messaging-fenomeen. Instant messaging geeft de mogelijkheid om realtime te chatten en biedt meer dan alleen tekst. Instant messaging is “More instant than e-mail, more reactive than SMS.” En dat blijkt ook uit de gebruikerscijfers. Zo hebben inmiddels in Nederland meer dan drie miljoen mensen MSN Messenger op de desktop geïnstalleerd. En vinden er in Nederland per dag meer dan 20 miljoen gesprekken via Messenger plaats. In slechts enkele jaren heeft MSN een communicatiekanaal in de markt gezet dat qua gebruik wellicht groter zou kunnen worden dan SMS. Sommige jongeren hebben zelfs meer dan 150 buddies in hun lijst staan waarmee ze continu communiceren, daten en afspreken. Je doet tegenwoordig niet meer mee als je niet op de Messenger zit, dus verspreidt Messenger zich als een blij virus onder jongeren.

In de UK is recentelijk met veel succes het concept van de WeeMee gelanceerd . Via de Wee Mee-service kun je een persoonlijke avatar maken in Messenger. In mijn geval een enigszins rond poppetje, met een zwarte bril en zwarte krullen. Ben ik Nike of Adidas? Draag ik een Rayban of een Harry Lary's bril? Als het ware geeft WeeMee de mogelijkheid met je eigen avatar te communiceren.

MSN Messenger wordt het persoonlijke kanaal van veel jongeren. Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van MSN als merk. Ziet de doelgroep MSN zijn als enabler en ben je zelf het merk, of is MSN een jongerenmerk met een emotionele lading zoals bijvoorbeeld MTV? Feit blijft, als morgen de MSN Messenger er niet mee is, dan schreeuwen we allemaal I want my MSN!.

Wellicht dat de volgende columnist – Joris van Heukelom van MTV – hierop antwoord kan geven.

Bas Verhart is managing director van Media Republic, een bedrijf dat cross media-formats ontwikkelt.

Deel dit bericht

4 Reacties

Snuzzer

Hoe voelt dat om altijd achter de ontwikkelingen aan te lopen ? ;-) Leuk die +-5000 mensen die zich mogelijk hebbben ingeschreven voor een gastrolletje in jong zuid, wat veel intressanter is lijkt me de verkochte oplage.en de kosten ;-) Staan die cijfers ergens ook online? en dan wel de reeele getallen. Kan me namelijk niet voorstellen dat dat hele concept werkt. Behalve Microsoft Messenger, zijn er ontelbaar veel andere vormen van oeroude IRC achtige programma'sdie meer bieden dan reclame banners, click systemen etc. Blijkbaar valt te meten, hoe veel mensen een X aantal gesprekken voeren per maand. Helemaal met een product van Microsoft is het alleen maar afwachten totdat privacy en/of serieuze softwarebugs, negatieve berichtgeving etc, het onmogelijk maken om het product voort te zetten. Bas, >Ziet de doelgroep MSN zijn als enabler en ben je zelf het merk, of is MSN een jongerenmerk met een emotionele lading zoals bijvoorbeeld MTV? Wat bedoel je daar eigenlijk mee ?In gewoon nederlands lees ik dat messenger een dienst van msn is. ( op de msn site ) Waar elk bedrijf c.q. papa's favoriete zoontje tegen VEEL betaling zelfs een koelkast aan eskimo's kan verkopen d.m.v. banners/content etc. Msn is een handelsmerk van Microsoft. Msn.* is een verplicht kostje bij Microsoft Windows ™ software. ( os en browser ). Geen keuze. Snuzzer.

junior

Beste Bart, enige nuancering. Op de site van MSN, geen 20 miljoen maar 12 miljoen conversties per dag. Gemiddeld 54 buddies. Maar dat gaat dramatisch veranderen door het beleid van Microsoft. Even tjekken. http://www.advantage.msn.nl/flattened/AA7AB37E-AB88-46A1-A307-7B63ECFA9C60.asp

Chris Hanselaar

Ik ben bang dat er inderdaad achter de feiten aan gelopen wordt. Jongeren creeeren met hun msn-naam zelf een volledige identiteit, en weten deze vorm te geven met een overdaad aan barokke lees- en schrijftekens die de namen versieren. Daar hebben ze MSN niet voor nodig. tenzij: Als ze bij MSN slim zijn ze de concurrentie aan aan via de kwaliteit van het uiterlijk van hun software (voor jongeren heel belangrijk dat die aan te passen is) en de kwaliteit van hun netwerken. maar ja, die hebben ze nou net afgesloten.

Snuzzer

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond