Deel dit artikel
-

IAB begint taskforce voor affiliatemarkt

Een branchevereniging is nog een stap te ver, maar een overlegorgaan zou de eerste goede stap zijn richting de professionalisering van de affiliatemarkt. Het IAB gaat een taskforce oprichten om deze markt hierin verder te stimuleren.

Het IAB wil de Affiliate Marketing industrie bij elkaar brengen om te inventariseren wat er nodig is om deze markt verder te professionaliseren en stimuleren.

Vanuit de markt is er behoefte aan, zo weet Remko Nugteren, directeur van TradeDoubler Nederland en kartrekker van de Taskforce Affiliate Marketing, te vertellen: “Niemand heeft de handschoen nog opgepakt. Iedereen vindt dat het er allang had moeten zijn, waarom het er nog nooit van is gekomen, dat weet ik niet. Maar deze behoefte moeten we invullen.”

Michael Rijken, Aart Wallet en Paul Schoenmakers spraken eerder over een brancheorganisatie waarbij affiliate marketing in Nederland naar een hoger niveau zou worden gebracht. Inmiddels is het wat stil rondom dit initiatief, al weet Nugteren hier wel vanaf: “Ik heb hier gesprekken over gevoerd met Paul.”

Nugteren ziet in dat een branchevereniging andere partijen uitsluit. “Dat doe je met de netwerken, daar horen geen bureaus of andere partijen bij. Dae branchevereniging is een langezamer traject, het IAB is slagvaardiger. Een branchevereniging gaat ooit wel komen, maar dat zijn concurrenten bij elkaar, en is daarmee complexer, dat duurt even.”

De taskforce noemt Nugteren ‘vrijblijvend’: “Niemand weet waar het toe leidt, iedereen die wil kan meedoen, we sluiten niemand uit.”

De nieuw op te richten club gaat zich dan ook vooral richten op basic afspraken. Nugteren: “Er is nu nog niks, dus dat is mooi meegenomen. Een brancheorganiatie is een professionele club, met een keurmerk zoals Thuiswinkel.org heeft. Dat is een volgende fase.”

“We beginnen met globale doelen.” De opzet wordt zo breed mogelijk gehouden. “Daarvoor ben ik tegelijkertijd ook een beetje bang. Het is natuurlijk een groot kippenhok, maar je moet ergens beginnen”, aldus Nugteren. Hij vervolgt: “Het is 100 procent nodig. Het volume van de omzetten neemt elk jaar toe. Het gaat om grote bedragen. Er zijn genoeg ingrediënten om te praten. Nu is het juiste moment.”

De kick-off is 18 juni. Iedereen die wil wordt uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn.

Deel dit bericht

2 Reacties

Joris Toonders

Sterk initiatief en hard nodig voor deze markt. Werd wel weer duidelijk tijdens de discussie over tracking methodes tijdens affiliate dag (wordt nu vervolgd op affiliateforum.nl). Met name over de communicatie/transparantie richting adverteerders en afffiliates moeten duidelijke afspraken worden gemaakt. Ik ben er zeker bij!

incent Heidinga

Ook ik ben erbij

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond