Deel dit artikel
-

IAB: Einde aan hype van zelfbenoemde social media goeroes

Wie zeer actief is op Twitter of Facebook is niet per definitie een social media expert. Laat staan een strategisch, kundig adviseur. Brancheorganisatie IAB Nederland publiceert daarom richtlijnen waarmee bedrijven het kaf en het koren kunnen scheiden.

“Als het gaat om social media, kampt de markt met veel zelfbenoemde goeroes. Lidmaatschap van een branchevereniging en confirmatie aan standaarden of regelgeving betekent dat een organisatie haar werkzaamheden serieus neemt. Dit is een punt wat de e-mail- en callcenterbranche in het verleden erg heeft geholpen.”

Zo klinkt een stellig IAB in een net verschenen document met aanbevelingen (PDF) voor de markt.

John Meulemans is voorzitter van de werkgroep Social, die verantwoordelijk is voor het adviesstuk.

“Bedrijven hebben dit soort richtlijnen nodig om een social media-expert in te huren. Dat merken we aan vragen uit de markt. Er duiken veel specialisten op. Mensen die online het hardst roepen worden al snel als expert gezien. Wij willen juist bereiken dat bedrijven eerst kijken wat iemand kan, welke ervaring hij heeft en tot welke resultaten dat leidde.”

Er zijn veel disciplines in dit nieuwe vakgebied. De échte specialisten moeten de kop nog opsteken.”

IAB splitst het werkterrein rondom social media op in ruwweg tien expertises:

“We willen voorkomen dat bedrijven enkel ervaringsdeskundigen binnenhalen als strategisch expert. Een actief twitteraar is niet gelijk een deskundig social media-expert. We hopen dat bedrijven met deze aanbevelingen beter beslagen ten ijs komen en vragen leren stellen.”

Foto: Surian Soosay (cc)

Deel dit bericht

23 Reacties

Edwin Duys

Helemaal mee eens. Wat nogal eens onderschat wordt is de impact van het invoeren van social media activiteiten binnen een organisatie.

Niet zelden loop je tegen kennis/resource/budget discussies aan. Kortom: een verandering. Als “expert” moet je ervaring hebben om dit soort discussies aan te zwengelen, de consequenties duidelijk te maken en hierin gedegen advies over te geven. Het heeft niks met expertise in tools of bv. expert zijn in “Twitter” te maken.

Ook vanwege het feit dat invoering van social media business functie overstijgend is (marketing, verkoop, HR, customer service) stelt dit eisen (werkervaring/business achtergrond/vaardigheden) aan de zogenaamde expert.

Ik vraag me wel af of lidmaatschap van een branchevereniging een van de noodzakelijke indicatoren is om het kaf van het koren te scheiden. Persoonlijk vind ik van niet.

Paul de Bruijn

Ik deel de mening dat er veel kaf onder het koren zit en dat er nogal wel zelfbenoemde deskundigen rondlopen. Maar wie bepaalt wie de ‘echte’ zijn? Er zijn nauwelijks erkende opleidingen op dit terrein. Het vak is nog in opbouw. Ook de bureaus met ervaring in de traditionele media zijn vaak nog verkennend op dit nieuwe terrein.
Het voordeel van de nieuwe media is dat zich nu snel genoeg ‘rondspreekt’ wie de moeite waard is en wie niet. De roep om een keurmerk zou ik liever willen reserveren voor beroepen die te maken hebben met veiligheid, met grote afbreukrisico’s en beroepen met een stevige en erkende opleidingstraditie.
Het nu roepen om een keurmerk betekent in elk geval dat er weer administratieve procedures bijkomen, weer een landelijk register en een bureau dat daar toch weer inkomsten uit zal halen.
Voorlopig zie ik er dus helemaal niets in.

Francien van den Boomen

Ik ook niet. Keurmerk voor Social Media Expert is erg old school. Moet allemaal weer gecontroleerd worden. Vermoeiend hoor, dat controleren. Als jouw werk, als social media expert, werkt voor jouw klanten gaat dat nieuws snel via Social Media. Als jouw werk niet werkt voor je klanten gaat het nog sneller. En met googlen vind je uiteindelijk alles…..

Kristian Esser

Ik zou het fantastisch vinden wanneer we de term social media zouden afschaffen, dan wordt alles vanzelf weer helder.

Sander Nube

Een goede ontwikkeling wat mij betreft!

@Edwin Helemaal eens met wat je zegt over de benodigde interne inspanningen om binnen de organisatie social media activiteiten in te voeren.

Gerton Geut

Het is goed om het kaf van het koren te scheiden. Maar doet de markt dat zelf al niet. Heb al te vaak gemerkt dat een bedrijf een “expert” binnen heeft gehaald die niet weet waar die mee bezig is. Echter omdat alles zo nieuw is komen deze mensen daar mee weg. In het land der blinden is eenoog koning.
Op zich zou een keurmerk heel goed zijn maar wie gaat dat bepalen en wie gaat het controleren. Kom zelf uit de gezondheidszorg en daar heb je de BIG. Wat een draak van een instituut. Moeten we dit willen of laten we dit proces verlopen via natuurlijke selectie.
Ben er namelijk van overtuigd dat de echt goed social media mensen / professionals altijd boven komen drijven. Op basis van haar/zijn prestaties bij de opdrachtgevers.
Deze natuurlijke filtering zal je altijd blijven houden. Want voor er in Den Haag iemand wakker wordt om hier een beschermde beroepsgroep van te maken met een goede gedegen opleiding, absoluut noodzakelijk, ben ik al met pensioen. en ik moet nog zoveel jaar !!!
Wat iedereen zich zeker moet realiseren is de inpack die social media heeft op de bedrijfsprocessen.
Deze discussie die ene dialoog moet worden zal nog wel even duren. en dat is helemaal goed.

Bram

Terechte call. Kwam laatst een mooi onderzoekje tegen: In de VS zijn er meer self proclaimed social media experts dan er uberhaupt smartphones in omloop zijn…

Olchert Vels

Goed dat de IAB dit faciliteert om de juiste keuze te maken.

Ik begrijp een aantal voorgaande reacties niet.
Niemand heeft het toch over een keurmerk? Ook staat nergens dat je lid moet worden van een brancheorganisatie (IAB). Of zie ik dit verkeerd?
De richtlijnen (zie PDF) helpen bedrijven juist om een goede keuze te maken voor het inhuren van een social media expert/bureau.
Want er lopen al inderdaad veel te veel ‘goeroes’ (lees: praatjesmakers) rond.

Edwin Duys

@ Olchert, lees vraag 8 van het betreffende IAB document

John

Hi allemaal, goede reacties maar laat ik even een misverstand uit de weg helpen: Een keurmerk is absoluut het laatste wat wij willen, vandaar richtlijnen. Inderdaad erg old school en wie zouden wij wel zijn om dat te bepalen? Dit zijn richtlijnen bedoeld om merken even nuchter te laten kijken naar de ervaring, niet naar followers, kloutscores of andere onzin.

@Edwin: Een lidmaatschap van een branche vereniging is inderdaad geen echte aanduiding, maar geeft kan wel een kwaliteitscommitment aan van een partij. Bij sommige branchevereniging wordt je bijvoorbeeld geroyeerd als je spamt of andere zaken doet die niet correct zijn.

@Kristiaan: Eens, hoe sneller hoe beter, kunnen we ook de taskforce social opdoeken want die is dan niet meer nodig. Tot die tijd komen er nog flink wat goeroes bij. Helaas zullen die er bij de volgende trend ook weer bij zijn.

@Gerton: Niet iedereen kan dat onderscheid maken. Zie als voorbeeld alle kortstondige campagnematige initiatieven die niets bijdragen voor de consument of het merk. Of van die monitoring adviezen die voor € 1.000 worden aangeboden. Dat ben je bij een beetje tool al kwijt aan licentie en mag je dus als merk nooit waarde aan hangen. Maar dat gebeurt wel.

Remco Janssen

Wat ik niet zo snap is dit: waarom is IAB hier de aangewezen instantie voor?

Waarom gaat de bureauwereld bepalen wie wel en niet een expert is? Ik krijg hier een nare smaak van in mijn mond eerlijk gezegd.

Het klinkt een beetje alsof de bureauwereld de concurrentie van slimme freelancers probeert kalt te stellen. Dat clubje wat hierbij betrokken is, daar voel ik mij persoonlijk helemaal niet bij thuis.

Deze onzin staat er nog steeds in, daar had ik bij de vorige editie al bezwaar tegen en vind ik hoogst aanmatigend:

“Een zeer groot aantal tweets (60k+) of followers (10k+) kan zelfs inhouden dat iemand niet de benodigde praktijkervaring
heeft en er sprake is van een ervaringsdeskundige in plaats
van een expert.”

Zoals ik eerder al constateerde, dan is Erwin Blom een ervaringsdeskundige. Dat durf ik best te bestrijden.

Maar goed. Er staan voor de rest louter open deuren in, dus ga vooral je gang IAB. Ik vind dit op z’n zachtst gezegd nogal een dubieuze gang van zaken om zo de branche professioneler te maken. Je vraagt vier mensen om feedback en komt met wat clubjes uit de interactive scene. Daar voel ik mij met mijn PR- en communicatieachtergrond helemaal niet bij thuis (retweet dit met hashtag huppeldupup en win een iPad2 is ongeveer de teneur).

Ja ik weet het niet. Ik vind dit nogal wat bombarie voor een slap pamfletje. Dit helpt de branche niet vooruit.

Sorry IAB, maar andermaal roep ik jullie op je huiswerk beter te doen! En er meer mensen, organisaties en kennis bij te betrekken. Ben best bereid dit voor te stellen bij de Social Media Club, bijvoorbeeld.

Mark

@Remco, het zijn handvatten die aangereikt worden aan bedrijven met nog beperkte kennis van social media mogelijkheden en strategiën. Het bovenstaand document helpt je goed na te denken over wat je als bedrijf wilt bereiken en te beoodelen of een ‘social media expert’ hierin kan bijdragen. Het betreffen dus richtlijnen! en geen bindende bureaucratische voorwaarden zoals jij schetst…

Bovendien zijn 60.000 tweets en 10 K volgers geen garantie voor het bepalen van een social media strategie binnen een nieuwe business, wellicht sluit Twitter niet aan bij de positionering/strategie voor het desbetreffende bedrijf, zoals een juist ‘social media expert’ zal aangeven.

John

@remco

Waarom het IAB dit doet? Kijk even op IAB.net, dan zie je gelijk wat we doen. Het IAB staat voor standaarden, richtlijnen en kennisdeling. Wellicht was jij toen nog niet actief online, maar zo’n 11 jaar geleden bracht het IAB al wereldwijd richtlijnen uit voor standaard advertentieformaten. De 486×60 et etc.

Als lid van de social media club heb jij natuurlijk alle wijsheid in pacht, maar de markt niet. Dit ‘pamflet’ is dus ook niet voor jou bedoeld. Wat mij betreft veeg je je billetjes er mee af.

Iedereen heeft bijna een jaar lang kunnen reageren, maar helaas zijn er maar vier waardevolle bijdragen geweest.

Ik vind het ook niet erg nog even uit te leggen dat veel followers, tweets, Linkedin vriendjes of een hoge Klout score allemaal niet zoveel zegt. Ja, dat iemand actief is op deze platformen.

Maar zegt dat iets over ervaring met real-life projecten? Het kunnen zien van implicaties van een aanwezigheid op een gehele organisatie? De embedding van social media initiatieven op verschillende afdelingen? Nee…

Je zal als merk maar eens serieus aan de slag willen en er ook in willen investeren. En dan de verkeerde adviezen krijgen. Comments deleten, varen op verkeerde inzichten, auto-follows gebruiken en stagiaires onder hun eigen naam positieve reviews laten schrijven. Daar zijn al aardig wat mooie gevallen van bekend hoor. Zo houdt Jermiah Owyang, in mijn ogen met recht een goeroe, een mooie lijst bij: http://bit.ly/rDUULW

Vergeet ik nog bijna jouw favoriet ‘Retweet en Win een iPad!’.

Open deuren? Voor jou wellicht, voor de markt niet. Daarom deze richtlijnen.

Edwin Duys

Een van de bekende richtlijnen m.b.t. het gebruik van social media is met respect naar elkaar toe blijven communiceren.

Zullen we dan ook JUIST in deze discussie dan ook als echte professionals opereren.

@ John, ik ondersteun je verhaal m.b.t. IAB. Het is goed dat er standaarden, richtlijnen zijn etc. en een organisatie die hier initiatief in neemt.

M.b.t. lidmaatschappen van brancheverenigingen ontspoorde de discussie volgens mij. De vraag was of lidmaatschap van een branchevereniging een kwaliteitsindicator is. Zoals ik al eerder aangaf vind ik van niet. Wat vind jij?

Remco Janssen

@John: Ik heb niet de wijsheid in pacht, ik zet een aantal grote vraagtekens bij de uitvoering en de resultaten van dit initiatief, dat ik overigens verder best prijzenswaardig vind. Bovendien heb ik wel een bijdrage geleverd, namelijk de opmerking over ervaringsdeskundige.

Want @Mark: het zou heel goed kunnen dat iemand met veel volgers of tweets wél veel kennis heeft en dat op meerdere platformen in de praktijk brengt. Zo’n boude statement in een document met richtlijnen… Oei! Dat is heel gevaarlijk.

Je kunt je ook afvragen waarom er zo weinig participatie bij deze actie is. Wellicht omdat deze zélf niet heel erg social van opzet is geweest, maar vooral lijkt bedoeld ter meerdere eer en glorie van IAB, dat goede sier wil maken met ronkende blogs. Dat mag op zich, maar dan kun je niet verwachten dat alle branchegenoten dit serieus nemen.

Sterker nog, het doet afbreuk aan de verder lovenswaardige insteek om het kaf van het koren te scheiden. Laat ik het maar zo zeggen: ik vind dit nogal een mager resultaat, terwijl dit toch al een tijdje speelt. Maar het is niet te laat; mijn aanbod om te helpen staat 😉

John

@Edwin, thnx. Zo’n lidmaatschap van een branche vereniging is inderdaad geen keiharde aanduiding van kwaliteit of ervaring, het geeft slechts een kwaliteits-commitment aan. Of dat het bedrijf de zelfregulering vanuit deze branchevereniging onderschrijft.

Bij sommige brancheverenigingen riskeer je het om geroyeerd als je spamt of andere zaken doet die niet correct zijn. Zo meen (niet zeker, excuses) ik me herinneren dat de DDMA ooit spammers royeerde, en dat het IAB ooit zoekmachinemarketing bureau’s royeerde voor de inzet van linkfarms en dergelijke. Vandaar dat het volgens ons wel iets zegt over een lidmaatschap.

We hebben dit punt daarom ook op nummer 8 gezet. Nummer 1 is natuurlijk de relevante praktijkervaring.

John

@remco. Er zijn wel meer reacties geweest, er zijn er alleen maar enkelen geweest die er echt tijd hebben gestoken.

Ik hoop dat we geen versie 3 nodig zullen hebben, dat we over een jaar het woord social media niet eens meer in de mond nemen en het gewoon business as usual is geworden. Net als email, search en DM 😉

Maar mocht het niet zo zijn, en er nog behoefte zijn aan richtlijnen, ga ik je zeker uitnodigen. Voor de eerste versie zijn namelijk ook gewoon gesprekken geweest met vertegenwoordigers van oa IPAN, DDMA. Partijen als de BVA en VEA hebben destijds geen interesse getoond. Daarna is het opengegooid voor iedereen om op te schieten. Dus wat mij betreft schuif jij, of iemand anders van SMC, tzt gewoon aan.

Annelies

@Remco ik snap niet waarom je deze discussie over aantallen aangaat. Als je goed leest dan staat er “KAN zelfs betekenen”. Dat wil zeggen: het is geen indicatie voor kwaliteit. Dat KAN echter wel. Ik kan me vaag herinneren dat ik dit vorige keer ook al eens ergens uit heb moeten leggen. Als iemand zoveel volgers, hoge klout, whatever heeft, en hij heeft praktijkervaring met cases, bij klanten, dan kan hij dat toch simpelweg uitleggen? Het enige wat wij in die richtlijnen willen aangeven is dat aantallen NIET ALTIJD iets zeggen, en dat je je daar als bedrijf niet op moet blindstaren.

Zo simpel is het gewoon.

Overigens ben ik ook freelancer, ik zit vanuit mijn freelance onderneming bij Taskforce Social, ik ben zelfs de aanstichter van het opstellen van deze richtlijnen (dat verhaal vertel ik je wel als je mijn sporttas van iStrategy komt afleveren ;-)) dus om te roepen dat IAB een beetje freelancers loopt te bashen vind ik persoonlijk nogal overtrokken ;-).

En, over dat lidmaatschap: het HOEFT natuurlijk niet, maar vanuit kennisdelingoogpunt is het sowieso wel leuk als je je als ‘expert’ aansluit bij anderen om scherp te blijven en bij te dragen aan professionalisering van de markt. En, inderdaad, omdat het voor bedrijven wel een soort maatstaf is, omdat je eruit gekickt wordt als je loopt te prutsen. Maar hee, als jij ook zonder branchevereniging kunt aantonen dat je netjes je werk doet zonder rare trucjes, dan is het ook goed. Nogmaals, het is om bedrijven bij de les te houden, dat ze even goed referentiechecks doen enzo.

Waarom leg ik ook nog uit, Remco weet het best. Iets met knuppel, hoenderhok, vrijdagmiddag en bashen-is-altijd-leuk.

Michel

Ik stoor mij ook aan die pipo’s..maar ja.
Experts in trucjes zijn het vaak. Maar de mensen die met hen in zee gaan doen hun huiswerk niet. Stel 1 kritische vraag en je weet al wat je in huis hebt: wat is jouw visie op sociaal/economische ontwikkelingen in de aankomende 3 jaar en hoe verhoudt zich dat tot de ontwikkelingen in het internet en wat betekend dat voor mijn bedrijf?
Haha, wie uberhaupt met een mening komt wat betreft de ontwikkelingen scio/economisch en vervolgens zegt dat hij te weinig van je bedrijf weet om te kunnen vertellen wat dat voor jullie betekend… daar zou ik mee verder gaan
Het gaat om jouw bedrijf en als je trucjes wilt moet je een Pipo inhuren.
Als je impact wilt en echte kennis die je bedrijf sterker maakt in de aankomende jaren, dan zoek je een wereldkenner, iemand veel weet van verschillende media en die weet hoe een bedrijf gerund moet worden. Zijn er trucjes nodig tijdens zijn proces, dan haalt hij het wel bij de Pipo’s
Dus maak je niet druk, laat de Pipo’s bestaan en mensen zelf kiezen waar ze mee willen werken.

Ron Simon

Wij zijn in ieder geval opgehouden met het noemen van social media. We noemen het verjongingsmarketing.

Geerten

Goed initiatief. Initiatieven mbt het uitvaardigen van kennis om mensen en bedrijven beter te informeren over wat er te koop is zijn goed. Meer is het niet voor de goede verstaander.

Waar komt het woord keurmerk vandaan? In het artikel, noch de PDF wordt het genoemd, dus dat lijkt me niet aan de orde. Het zijn slechts handvatten om de screening van een adviseur te doorlopen. Terecht! Consultant is inmiddels een vies woord en “Social Media expert” gaat dat hard achterna.

Iedere “echte” Social Media expert zou dit initiatief moeten toejuichen want die hebben het meeste last van de self-proclaimed guru’s die de markt bedienen van broddelwerk. Echte experts moeten zelf, als het goed is, deze criteria glansrijk kunnen doorstaan.
Het verbaast me eerlijk gezegd dat de “echte” experts niet zelf al veel eerder dit initiatief genomen hebben om hun eigen markt te beschermen.

Dat de marktwerking hier een zelfreinigende werking heeft is een illusie. dat is bij ver ontwikkelde markten het geval, niet bij nieuwe markten. Dat veel bedrijven nog niet over de juiste kennis beschikken om experts te kunnen toetsen is jammer maar daar kunnen initiatieven als deze verandering in brengen.

Marlou

Leuk artikel… maar wat doe je eraan? Tegenwoordig ben je al heel snel een “goeroe” en helaas geldt dit niet alleen op social media gebied.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond