Deel dit artikel
-

IAB kritisch op Google en Yahoo

IAB Nederland, de branchevereniging voor de interactieve bureaus, gókt dat er in 2006 voor ruim 250 miljoen euro is uitgegeven aan internetreclame. De organisatie kan slechts voor de helft van de mediabestedingen met zekerheid instaan. De rest is een slag in de lucht. Google en Yahoo, dominante spelers op de advertentiemarkt, weigeren rapportages te delen met de markt.

Exacte cijfers niet bekend

De Nederlandse online advertentiemarkt groeide in 2006 met tientallen procenten. Maar hoe groot die markt nu exact is, blijft in het ongewisse. Vanochtend rapporteerde IAB Nederland de mediabestedingen over het afgelopen jaar.

Aan buttons, banners, sponsoring en e-mailreclame werd vorig jaar 137 miljoen euro uitgegeven, een stijging van 40 procent ten opzichte van 2005.

Volgens schattingen komt daar nog eens ruim 120 miljoen euro bij uit mediabestedingen bij de Nederlandse filialen van Google en Yahoo. IAB-bestuurder Marcel Udo concludeert: "Je mag beslist veronderstellen dat de totale netto online bestedingen dik over de 250 miljoen euro zijn gegaan in 2006."

IAB Nederland laat ieder kwartaal door Nielsen Media Research onderzoeken hoeveel Nederlandse adverteerders aan welke vormen van internetreclame uitgeven. De rapportages vertegenwoordigen de omzet bij duizenden Nederlandse sites, waaronder dagbladen, portalen en zoekmachines. Nagenoeg alle grote sitebeheerders doen mee aan het onderzoek, op Google en Yahoo.

Het rapporteren van omzetcijfers per land gaat tegen het bedrijfsbeleid van de twee Amerikaanse bedrijven in. Maar volgens MarcelUdo begint die weigering de ontwikkeling van de Nederlande internetmarkt te remmen. "Heldere en transparante cijfers horen bij een volwassen markt, zeker om de vergelijking met bestedingen bij radio, televisie en print te kunnen maken. We staan aan de vooravond van die volwassenheid, maar zijn er nog niet."

100 miljoen kwartaalomzet overschreden?

In het vierde kwartaal van 2006 gaven adverteerders 41 miljoen euro uit aan uitingen als banners, e-mailreclame en sponsoring, exclusief tekstadvertenties. Dat is een stijging van 38 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Toen lag de omzet nog op 29,8 miljoen euro.

Vermoedelijk ligt de bijdrage van Google en Yahoo aan de totale advertentiebestedingen in 2006 hoger dan de gemelde 120 miljoen euro. In het tweede kwartaal van 2006 vormden de tekstadvertenties van beide bedrijven gezamenlijk een marktaandeel van 51 procent. In het derde kwartaal was dat 60 procent van de kwartaalbestedingen. De voormalig voorzitter van IAB Nederland, Igor Beuker, meende die cijfers stellig te kunnen melden. Zijn bronnen hield hij voor zich.

Als de 60 procent marktaandeel van tekstadvertenties uit de netwerk van Google en Yahoo ook representatief zijn voor het vierde kwartaal dan komen de totale mediabestedingen in die periode uit op 102,5 miljoen euro. Daarmee wordt voor het eerst in een kwartaal de grens van 100 miljoen euro reclamebestedingen overschreden.

Ter vergelijking: adverteerders gaven in de eerste helft van 2006 voor 387 miljoen euro uit aan televisiereclame.

Volgens IAB-bestuurder Marcel Udo erkent Google het belang van de marktcijfers. Maar het bedrijf lijkt niet van zins zijn opstelling in de Nederlandse markt te veranderen.

Udo: "Vanmiddag wordt het nieuwe bestuur van het IAB gekozen en een nieuwe voorzitter aangesteld. Dan bespreken we ook het beleid voor de komende drie jaar. Er komt een sterke focus te liggen op het belang van dit soort cijfers."

"Omgekeerd redeneren"

Marco Derksen, beheerder van weblog Marketingfacts.nl en voorgedragen als nieuw IAB-voorzitter, reageert: "Mijn mening over dit onderwerp heb ik afgelopen jaren meerdere malen geventileerd op mijn weblog. Ik vind het jammer dat Google het nalaat cijfers aan te leveren. En de kans dat ze dat in de toekomst wel gaan doen acht ik minimaal."

Derksen: "Er zijn twee routes om toch aan betrouwbare cijfers te komen. Ten eerste zou de regelgeving veranderd kunnen worden. Dan kan worden geëist dat Google en Yahoo duidelijk geven. En je zou de cijfers kunnen betrekken via alle adverteerders. Dan ben je niet afhankelijk van Google en Yahoo. Hoe dan ook, dit soort cijfers is belangrijk om een helder beeld te schetsen ten opzichte van andere media, maar ook om een beeld in de tijd vast te leggen."

Deel dit bericht

1 Reactie

Polle

Ik ben erg benieuwd hoe een dergelijke regelgeving zoals Dhr. Derksen deze noemt gevormd zou kunnen gaan worden. De tweede route lijkt me ook niet geheel waterdicht, en bij beide wegen is er sprake van concurrentiegevoelige informatie die betrokken partijen hoogstwaarschijnlijk graag voor zichzelf blijven houden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond