Deel dit artikel
-

IAB:” Liever geen apps maar mobiele sites”

“We raden merkadverteerders sterk aan eerst een mobiele site te bouwen. Zij hebben vaak helemaal geen applicaties nodig”, klinkt het advies van branchevereniging IAB aan adverteerders.

De Engelse tak van de internationale club van adverteerders en advertentienetwerken ziet  weinig extra nut in applicaties voor zijn achterban. “Een mobiele site volstaat meestal. Een belangrijk voordeel is dat sites door zoekmachines kunnen worden gevonden. Applicaties niet”.

IAB UK publiceert een verkennende studie (download PDF) naar Apples iPad, zoekend naar de kansen die dit soort apparaten vanuit marketing- en reclameoptiek biedt. “We kijken eerst naar de iPad omdat dit initieel het apparaat is dat consumenten ervan zal overtuigen dat tabletcomputers daadwerkelijk een nieuw platform vormen”. Alle aandacht voor Apples tablet zou de voorbode van meer en vooral goedkopere tablets die nog zullen verschijnen. Want de prijs van de iPad is te hoog om het apparaat zich tot een massaproduct te laten ontwikklelen. “Het is even duur als een spelcomputer, nice to have”.

De kansen die tablets bieden voor adverteerders en marketeers zijn nog niet te overzien. IAB komt niet verder dan commerciële toepassingen van e-mail, grafische en tekstadvertenties, video, social media en applicaties. Niets anders dan het web en mobiele telefoons nu al te bieden hebben.

Richting adverteerders klinkt het waarschuwend: “Begin met het maken van advertenties in HTML5, niet in Flash. HTML5 [?] laat websites functioneren als ware het dat ze Flash gebruikten”, wat niet mogelijk is omdat Apple Flash blokkeert. De Adobe-technologie zou verouderd en niet zinvol zijn.

Demonstratie van technische mogelijkheid HTML5:

“Tabletcomputers zijn belangrijk voor adverteerders omdat uitgever significante bedragen investeren om kwalitatief hoogstaande producten te publiceren. Dat is voor merken een goede omgeving om zich mee te associëren”.

Het IAB-rapport is ook kritisch op de tablet-ontwikkelingen. De rapporteurs signaleren dat de internationale penetratie van dit type computers laag is en op korte termijn laag zal blijven. Bovendien zijn het dure apparaten die noch de laptop noch de mobiele telefoon vervangen. Een specifieke reden om er een aan te schaffen ontbreekt veelal.

De Engelse brancheorganisatie is niet de enige die zijn voorkeur voor mobiele sites uitspreekt, ten nadele van applcaties. De Nederlandse nieuwsomroep NOS en de Engelse publieke omroep BBC geven beiden expliciet de voorkeur aan mobiele sites, HTML-producties die op alle toestellen draaien.

Foto: grantrobertson (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

JW

Dit klink als een verstandig advies. Al die verschillende software platforms… mensen willen toch gewoon een browser. 🙂

Elwyn

Grappig… Dit stond gisteren op de TheNextWeb : The Death Of The Website http://bit.ly/9oUq5x

nick

Mensen willen webapplicaties die zich niet onderscheiden van lokaal ge?nstalleerde applicaties. Dus exit webpages en exit locall apps.HTML5 belooft een mooie toekomst… 

David

Kan iemand mij vertellen elke mobiele OS'en en browsers al HTML5 ondersteunen?

Erwin Boogert - Emerce

Browsers die HTML5 al ondersteunen zijn onder meer de nieuwste versies van Safari, Chrome en Firefox (Webkit engine). IE vanaf versie 9. Hier vind je verder een gedetailleerd overzicht, gebaseerd op ondersteunende engines http://bit.ly/afM52b

Ivo Wentholt - Sharewire

Een (bijna ouderwetse) schijntegenstelling. Het is niet of-of, het is vaak en-en. Een goeie mobiele site moet je altijd hebben om ~100% markt te kunnen bereiken. Daarnaast een app voor specifieke functies, of om gebruik te maken van het distributie kanaal, of voor push, in-app purchase, etc, etc. Wij zien in projecten waar we beide lanceren overigens meestal dat de apps veel meer recurring laten zien, veel meer pageviews en (naar wij vermoeden) ook meer customer satisfaction. Je moet niet, zoals de BBC en de Publieke Omroep, proberen apps te lanceren voor elk platform. Dat is duur, niet te onderhouden en leidt tot grote teleurstellingen zowel bij klant als consumer. Maar niemand van de Publieke Omroep zal toch bv de Teletekst of Uitzending Gemist apps offline halen neem ik aan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond