Deel dit artikel
-

IAB ontwikkelt pan-Europees meetsysteem

De brancheorganisatie voor adverteerders, mediabureaus en netwerkexploitanten IAB gaat samen met zijn Europese evenknie EIAA een systeem ontwikkelen dat internationaal de ‘internetkijkcijfers’ uniform kan meten en rapporteren.

Daartoe maakten IAB Europa en de EIAA kort voor het weekend een intentie bekend. Ze richten gezamenlijk het zogeheten ‘Measurement of Interactive Audience Project’ op (MIA Project), bedoeld om digitale internationale mediaplanning te versoepelen.

Naarmate adverteerders en mediabureaus steeds meer op internationaal niveau campagnes in willen kopen, groeit de behoefte aan uniforme effectsmetingen en -rapportages. Aangezien vanuit de historie ieder land eigen systemen met hun eigen nuanceverschillen ontwikkelde, werken de bureaus per land met afwijkende cijfers.

Het MIA Project wil op vergelijkbare voet het interactieve digitale mediapubliek meten. Het gaat daarbij om metingen waarbij de gebruiker centraal staat, websites centraal staan en systemen die die twee elementen combineren.

Het project wordt gesteund door de Europese IAB-landen, maar ook Chili, Australië, Amerika en Canada.

Wanneer de organisaties het resultaat van hun werk willen presenteren, is niet duidelijk.

IAB Europa onderzoekt sinds enkele maanden of en hoe het op Europees niveau kan fuseren met EIAA. Laatstgenoemde opereert enkel op EU-niveau, het IAB werkt overwegend vanuit landenvestigingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond