Deel dit artikel
-

IBM zet kunstmatige intelligentie in voor gepersonaliseerde advertenties

IBM heeft bij de start van Advertising Week in New York drie nieuwe marketingproducten aangekondigd die volop gebruikmaken van Watson, de alleswetende computer die tot nu toe vooral voor medisch onderzoek is ingezet.

De Watson-technologie wordt al enige tijd gebruikt om farmaceuten, ziekenhuizen en doktoren te helpen bij de behandeling van ziekten zoals kanker. Ook in Nederland gebeurt dit. Zo werkt het Antonie van Leeuwenhoekziekenhuis met de supercomputer’. In het systeem worden gegevens en meetwaardes van patiënten ingevoerd, op de achtergrond worden honderden miljoenen pagina’s uit studies en wetenschappelijke artikelen doorzocht op verbanden met die attributen.

Eerder dit jaar oriënteerden Nederlandse verzekeraars zich op de zelflerende supercomputer van IBM. Als de kans op een ongeluk op de A4 het grootste is als het regent, kan je auto een kleine omweg voorstellen. Twee minuten langer onderweg, dus, maar wel iets minder premie betalen.

IBM hoopt dat met de kennis van Watson ook meer rendement kan worden gehaald uit marketingbudgetten, doorgaans zo’n 12 procent van de jaaromzet van grote en kleine bedrijven. Maar een klein deel van de marketinginspanningen levert echter ook daadwerkelijk wat op. Volgens IBM wordt het bij de hedendaagse ‘explosie aan data’ steeds moeilijker om het juiste publiek te bereiken.

De drie nieuwe oplossingen luisteren naar namen IBM Watson Ads Omni, IBM Media Optimizer en Predictive Audiences.

Watson Ads Omni is een extensie van het Watson Ads platform, die twee jaar terug al werd gelanceerd, maar eigenlijk alleen werd gebruikt door de Weather Channel. Vanaf nu is het product voor elk marketing bureau beschikbaar.

Lego wordt de eerste klant die kunstmatige intelligentie gaat inzetten tijdens Black Friday, het koopjesspektakel in de VS. Watson wordt daarbij gevoed met kennis over 35 verschillende Lego producten en stelt als een soort chatbot vragen aan gebruikers, bijvoorbeeld over de leeftijd en interesse van kinderen.

De IBM Media Optimizer is wat de naam suggereert: een tool ontwikkeld samen met MediaPath om de effectiviteit van marketingcampagnes te vergroten en de klantreis te optimaliseren. Het onderdeel Intelligent Bidder zoekt daarbij het juiste kanaal.

Met Predictive Audiences worden modellen gemaakt om de juiste doelgroep te benaderen. Daartoe werkt IBM weer samen met LiveRamp, dat gegevens als weersvoorspellingen en locatie kan samenbrengen. Ook zijn integraties met leveranciers van relatiebeheer mogelijk.

Deel dit bericht

2 Reacties

Z.Eur

Dat Watson nog tijd heeft om goed te zijn in gepersonaliseerde advertentietechnologie tijdens al die andere dingen waar Watson zo goed in is aan het zijn :

“After Winning Jeopardy! IBM’s Watson Takes On Cancer, Diabetes,”
“The Toronto Raptors Are Using IBM’s Watson to Draft A Winning Team,” “IBM’s Watson has published a cookbook,”
“Watson helped make a trailer for a horror movie about AI,”
“The Latest Job for IBM’s Watson Is as a Hotel Concierge,”
“IBM Watson Helps Create Sculptures Inspired by Gaudi,”
“IBM’s Watson is making music, one step closer to taking over the world.”

Of zouden de volgende quotes toch een kern van waarheid bevatten ?
“IBM Watson is the Donald Trump of the AI industry—outlandish claims that aren’t backed by credible data.”
“In the data-science community the sense is that whatever Watson can do, you can probably get as freeware somewhere, or possibly build yourself with your own knowledge.”
“IBM’s marketing and PR has run amok—to everyone’s detriment.”

Rick

Grappig hoe Z.eur aan deze quotes komt. De tweede categorie blijken nogal willekeurige opmerkingen van Twitter of blogjes en als zodanig weinig relevant.

En dan blijkt dat Z.eur de quotes ook nog eens uit zijn verband heeft gerukt:

‘Etzioni, who helps research and develop new AI that is similar to some Watson APIs, said he respects the technology and people who work at Watson. But their marketing and PR has run amok—to everyone’s detriment.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond