Deel dit artikel
-

IDC: 1,2 miljoen UMTS-ers in 2004

Nederland zal in 2004 zo'n 1,2 miljoen UMTS-ers tellen. Dat zegt IDC , dat in opdracht van IBM de mobiele markt in kaart bracht. In dat jaar kan Nederland rekenen op een m-commerce omzet van zo'n 2 miljard euro, en dat zijn dan voornamelijk zakelijke aankopen. Een killer-app voor UMTS hebben de onderzoekers nog niet ontdekt.

Breedband-applicaties en de adoptie door de zakelijke gebruiker ziet IDC-onderzoeker Roel Westerhof als stuwende factoren voor de acceptatie van de derde generatie mobiel internet. Tegelijk kan een gebrek aan aansprekende applicaties en een gebrek aan apparatuur de groei belemmeren. Ook Rob van den Dam, teamleider mobiel internet bij IBM, heeft nog geen killer-app kunnen ontdekken die het breedbandige mobiele internet tot een must voor iedere gebruiker zou moeten maken.
Van den Dam benoemt wel vier gebieden waarop UMTS groot zou kunnen worden. Hij noemt daarbij persoonlijke info (agenda, e-mail), gepersonaliseerde info (aandelen, nieuws), lokatie gebonden info ('hoe laat komt de bus') en info op basis van een klantprofiel.
Is 1,2 miljoen UMTS-ers niet weinig, aangezien er in 2004 veertien miljoen mobiele telefoons in gebruik zijn in Nederland? Westerhof: "Dat valt wel mee. UMTS komt op z'n vroegst immers pas in 2002 op gang."

Of je UMTS mag vergelijken met het Japanse I-mode is voor Van den Dam en IBM-directeur Global Services Kees Donker nog een groot vraagteken. De propositie van I-mode was in ieder geval stukken beter dan Wap hier in Europa, zegt Van den Dam. "I-mode heeft geadverteerd met de diensten, wij met de term wap. Maar dat zegt de consument niks."

Als voorbeeld van een aardige toepassing noemt Van den Dam de door IBM gebouwde applicatie voor Swissair. Hiermee kunnen reizigers online inchecken en op de hoogte gehouden worden van bijvoorbeeld vertragingen of andere bijzonderheden. Enkele duizenden frequent flyers van de maatschappij kregen speciaal daarvoor een telefoon. Van den Dam: "Het is een voorbeeld van een dienst die iets doet voor de gebruiker."

Nog leuker vindt hij de frisdrank-automaten in Finse scholen. Daar kunnen scholieren al hun cola afrekenen met de telefoon. "En die kinderen halen dus niet één blikje uit zo'n automaat, maar tien. En die verkopen ze dan weer vrolijk door."

Deel dit bericht

3 Reacties

bleep

De voorbeelden hier genoemd zijn met enige creativiteit ook uitvoerbaar met sms of het komende GPRS. UMTS geeft meer bandbreedte en daardoor kun je ook niet functionele applicaties erover laten draaien. Daarbij denk ik vooral entertainment. Nokia game heeft maar weer eens laten zien hoe eenvoudig je entertainment over de mobiele telefoon kan bedrijven. In combinatie met ander media en UMTS kan de "ervaring" (iets waar het allemaal om draait in de toekomst) overweldigend worden. Uiteraard hebben de jongens van IDC geen killer-app gevonden. Ze zouden gek zijn als ze dat aan andere laten weten, het gaat hier immers om een potentiele miljarden markt. Ik hoop dat bij de introductie van UMTS de bedrijven inzien dat de saaie kantoormensen niet de grootste doelgroep zijn. Jongeren zullen de meest aantrekkelijke doelgroep zijn! Hoe…tja dat ga ik niet vertellen. Ik heb er al zo mijn ideeen over. Net zoals de jongens bij IDC.

Jaap

Tuurlijk, de bekende kreet van marketeers: jongeren zijn de ideale doelgroep. Het zal in dit geval alleen vrij lang duren voordat ze daadwerkelijk het (grote) geld hebben om over te stappen op een gprs toestel. Want laten we eerlijk zijn, als wap toestellen even duur zouden zijn geweest als de nieuwe gprs toestellen was het wappen onder jongeren niet zo'n succes geweest.In dit geval zijn die saaie kantoormensen die zich vervelen in vergaderingen, treinen en andere wachtmomenten juist DE doelgroep, omdat ze met de juiste content en benadering letterlijk een gouden doelgroep zijn: hun financiele positie is immers tig keer groter dan die van de jongeren.

Teun van Essem

Gaat het hier over dezelfde IBM wiens salesmensen ILLEGAAL met GSM modems (die ze zelf moeten betalen) moeten inbellen op het bedrijfsnetwerk om een klant aan actuele gegevens te helpen? Ik denk dat de heren van IBM hiermee weer eens proberen hun eigen uren bij klanten te justificeren; de applicatie bij Swissair had ook met SMS uitgerold kunnen worden. En, gezien de financiele situatie van de meeste Telco's is UMTS waarschijnlijk pas na 2004 in NL in produktie; GPRS is toch ook al uitgesteld ? MVG Teun

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond