Deel dit artikel
-

Iedereen moet gaan yellen

Een digitale applausmeter, noemt Vincent van Witteloostuyn van YEL zijn jongste webtoepassing die volop wordt ingezet voor de TVLab Week van Nederland 3. Via de smartphone of laptop kan de kijker meteen laten weten wat hij van een tv-programma vindt.

Van Witteloostuyn is tevreden. Er is op maandag flink geyeld naar de experimentele programma’s van TV Lab op Nederland 3. Beste programma volgens de kijker: #Rambam. Vanuit het YEL-platform kwam er een 7.6 uit, en volgens eigen TV panel van TV Lab een 7.4. Dat ontloopt elkaar dus niet zo heel erg.

Het voordeel van YEL boven bestaande onderzoekspanels: niet wachten op de uitslagen, maar de gegevens gelijk op het scherm gedurende het programma. De kijker kan meerdere keren zijn mening geven door op een duim omhoog of een duim omlaag te drukken. Die meningen – Van Witteloostuyn spreekt liever over ‘emoties’ – zijn live te zien in een staafdiagram, de droom van iedere marketeer en programmamaker. ‘Tegenwoordig wordt heel veel gekeken naar Twitter om de mening rond een programma te peilen, maar dat is veel te fragmentarisch, het is geen echt meetinstrument,’ vertelde Van Witteloostuyn gisteren op het Cross Media Zomercafé in Hilversum.

Van Witteloostuyn werkte jarenlang bij marktonderzoeker Gfk. Toen hij het idee kreeg van een digitale applausmeter wilde hij niet wachten en zijn werkgever wilde hem daarin aanvankelijk ook wel steunen. Uiteindelijk heeft Van Witteloostuyn zich uitgekocht om het platform zelfstandig in de markt te zetten. Dat doet hij samen met adviseurs Marijn Harinck (United Games) en Camiel Kraan (United Games); oprichters van meerdere succesvolle startups, waaronder de Volvo Ocean Race en Squla (Cito).

De toepassing voor Your Emotion Live werd door van Witteloostuyn met minimale middelen door ontwikkeld als webapp. Een volwaardige iPhone of Android wil Van Witteloostuyn pas introduceren als het succes is aangetoond. ‘Ik heb al wel aanbiedingen gehad van bedrijven na een presentatie in Berlijn, maar die wilden pas investeren als ik de belangstelling kon aantonen.’

Dat is dan ook de reden dat Witteloostuyn zijn Your Emotion Live-platform voorlopig gratis aanbiedt. Wie een programma wil meten, kan op de site van YEL de naam van het programma zelf invullen, maar het kan ook iets anders zijn, zoals een onderdeel van een congres of een talentenjacht. Gegevens (tab delimted, ready for XLS) kunnen desnoods naar Excel worden geëxporteerd voor verdere analyse. ‘Ik wil in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk gebruikers,’ zegt Van Witteloostuyn. ‘Als ik dit nu al achter een betaalmuur zet, gaat het lang duren.’

Hij hoopt op samenwerking met tv programma’s, zoals ‘De Wereld Draait Door’ of ‘Boer Zoekt Vrouw’. Concurrentie met het traditionele Kijk- en Luisteronderzoek is YEL volgens Van Witteloostuyn niet. Daarvoor zijn de steekproeven niet representatief genoeg. ‘Waar we wel mee concurreren is stemmen per SMS. Daarmee jaag je de kijker op kosten en dat hoeft dus niet meer.’

Deel dit bericht

2 Reacties

Vincent van Witteloostuyn

Kleine aanvulling: YEL leent zich ook voor het meten van live response bij events/congressen/concerten en andere experiences. Bv grote mannifestaties, maar ook voor exitpolls, mysteryshopping of het tellen/turfen van zaken/objecten. – Vincent

Vincent van Witteloostuyn

Nieuwe beta versie beschikbaar:
http://beta.yeltv.com/

en een evaluatie Ux / survey: http://beta.yeltv.com/survey.php

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond