Deel dit artikel
-

Iens biedt online reserveringsdienst aan

Iens geeft de hongerige surfer de mogelijkheid om online een tafel te reserveren. In samenwerking met Livebookings wil de culinaire website de dienst groot uitrollen in Nederland. De eerste 150 restaurants hebben al een reserveringstool voor hun zaak geactiveerd.

Zowel Livebookings als Iens verdienen aan deze reserveringen. Wanneer een bezoeker reserveert, betaalt de restaurateur 2 euro. Mocht een reservering worden afgebeld, dan worden er geen kosten in rekening gebracht.

Real-time

Bij de pagina van een restaurant kan de bezoeker de dag, het aantal personen en het gewenste tijdstip opgeven. Hongerige surfers zien meteen of er een tafel beschikbaar is. Livebookings werkt met een real-time systeem.

Iens verdiende tot nu toe net zo veel aan de site als aan de gidsen, maar wil veel meer aan de site gaan verdienen. De omzet van nu ongeveer één miljoen euro op jaarbasis moet omhoog. Om die reden wordt de organisatie geprofessionaliseerd. De aandeelhouders besloten met oprichter Iens Boswijk dat ze terugtreedt als directeur. Sinds begin dit jaar zwaait Sander Klos er de scepter als CEO.

Culinaire marktplaats

Eerder liet Klos al weten dat Iens zich in een mooie fase bevond om te ‘innoveren en uit te breiden’. Die tijd lijkt nu aangebroken. Bij Iens staan de recensies van de bezoeker centraal, maar de culinaire marktplaats wil binnenkort ook de hand uitsteken naar de restaurateur. "Voorheen was Iens alleen proeven en eten. Maar alle partijen zijn gebaat bij een dialoog. Het is ten slotte geen eenrichtingsverkeer", aldus Klos.

Op een eigen pagina kan een restaurant door middel van foto’s en videomateriaal zichzelf presenteren. Video’s worden al getoond bij een aantal restaurants en op de homepage. Klos: "Nu we de testfase hebben afgesloten, willen we dit op grotere schaal aanbieden." Voor de digitale reclamefilms werd een contract afgesloten met ForMe Video. "De restaurateur moet natuurlijk ook de gelegenheid krijgen om zichzelf te presenteren."

Bezoekers kunnen onder meer een restaurant als favoriet bestempelen. Hiermee biedt Iens de restaurateurs een kijkje in de keuken van hun disgasten. En de restaurateur krijgt de mogelijkheid om deze groep die hun restaurant als favoriet aanmerkt een mailing te sturen. "Met gerichte acties kan je als restaurateur meer mensen naar je toe trekken", meent Klos. Iens gaat zelfs nog een stapje verder. "We willen gerichte adviezen geven aan de restaurateurs. Wij zien wat er gebeurt. Wat vinden mensen leuk? Daarin heeft Iens veel expertise."

Het idee ontstond vanuit de gedachte dat alle partijen in de sector moesten worden omarmd. Klos: "Alle partijen zijn gebaat bij een dialoog. Iens wordt een podium waarop iedereen wat te vertellen heeft. Natuurlijk blijft het wel onafhankelijk. De meningen van de gasten komen, op wat sterke taal na, ongefilterd op de site."

Mobiele site

Er staat bij Iens nog meer in de planning. "We gaan de mobiele site ook uitbreiden en upgraden. Nu is het nog vrij eenvoudig. Als het meezit komt er een downloadbare applicatie beschikbaar met een datafeed op de achtergrond. De kans is groot dat ook dit binnen een maand of 3 aangeboden wordt", aldus Klos.

Het afgelopen jaar is de site door ruim 2,7 miljoen unieke bezoekers geraadpleegd om het juiste restaurant te vinden en culinaire ervaringen te delen. Binnen de restaurantbranche is Iens hiermee de best bezochte website van Nederland.

Deel dit bericht

6 Reacties

Joris Toonders

Goede, maar ook een logische stap. Mobile wordt de volgende stap gok ik. Nog leuker en interessanter als je vanuit het strand direct via je mobiel een plekje in een restaurant voor vanavond kan reserveren.  Ben benieuwd naar de verdere uitrol en ontwikkelingen…

jeroen

About Time!

Michiel

Mooie ontwikkeling, nu nog de kappers!zie http://www.onlineafspraken.nl

Egberts

Was een te verwachten ontwikkeling vanuit Iens. Wij hebben ons aangesloten bij http://www.Foodz.nl, die volgens ons toch wat meer gaat bieden. Het wordt spannend op de horeca markt!

Patrick Mulder

"Als het meezit komt er een downloadbare applicatie beschikbaar met een datafeed op de achtergrond" Waarom niet gewoon een mobiele site. Dat is door veel meer mensen te gebruiken

Michiel

Tsja, vraag ik me ook steeds vaker af waarom iedereen nog eigen java-applicaties laat maken. Starten traag op, vreten processortijd en dus stroom. Heb er inmiddels al een stuk of 50 op mijn mobieltje staan, zie door de bomen het bos niet meer en ben er nu alweer een paar aan het deleten vanwege geheugen tekort. Lijkt me toch het laatste wat aanbieders willen, dat je applicatie gedelete wordt. Ik gebruik heel vaak de pda vesrie van nu.nl op mijn mobieltje, navigeert prima.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond