Iens kijkt uit naar mobiele reserveringstool

De mogelijkheid om online te reserveren bij Iens is er nu een kleine twee maanden. Maar als het aan de culinaire website ligt, zal dat binnenkort ook mogelijk zijn vanaf de mobiel.
De Amerikaanse website OpenTable.com biedt sinds juli een mobiele versie van hun reserveringsdienst aan. Experts uitten toen nog de verwachting dat een Nederlandse variant wel even op zich zou laten wachten.
Het duurt misschien nog even, maar zodra alles er klaar voor is wil Iens die mogelijkheid bieden. "Het is nog in ontwikkeling. Sinds januari hebben we de technische kant in huis gehaald. Dat besteden we niet meer uit. Het is makkelijker testen op deze manier. Er is nog geen tijdslimiet, maar ik verwacht toch wel dat het binnen een half jaar tot een jaar mogelijk is om online te reserveren op een mobiel", aldus Iens Boswijk, Chief Vision Officer van Iens.
In samenwerking met Livebookings biedt Iens al de mogelijkheid om op de gewone site real time een tafel te reserveren. Bij de pagina van een restaurant kan de bezoeker de dag, het aantal personen en het gewenste tijdstip opgeven. Hongerige surfers zien meteen of er een tafel beschikbaar is. Wanneer een bezoeker reserveert, betaalt de restaurateur 2 euro. Mocht een reservering worden afgebeld, dan worden er geen kosten in rekening gebracht.
Tot nu toe zijn er 50 restaurateurs die de tool gebruiken. "In de Verenigde Staten zijn ze al een stuk verder. Je hebt hierin ook twee partijen nodig, de gebruiker en de restaurateurs. En het is toch een behoorlijke cultuuromslag voor die laatste groep. Zodra zij begrijpen hoe belangrijk het is om bij de keuze van een consument actief de informatie aan te bieden op deze manier, dan zijn we alweer een stuk verder. Daar zijn we nu ook gericht mee bezig. We laten de restaurateur zien hoe het werkt", zegt Boswijk. "De vraag vanuit de consument is er, nu de restaurateur nog."
Boswijk uit de hoop dat meer restaurateurs zich aansluiten zodra ze merken dat er geen investeringskosten nodig zijn om de tool te installeren: "Ze kunnen het heel makkelijk uitproberen en zien hoe het draait."
De mobiele variant van de online reserveringstool zal overigens hetzelfde verdienmodel krijgen als die op de huidige website. Van de 2 euro die de restaurateur betaalt gaat wordt de opbrengst gedeeld door Iens en Livebookings.
Ook in ontwikkeling is de mogelijkheid om op de mobiele site van Iens location based te zoeken naar een restaurant in de buurt. Dat komt nog voor de online reserveringstool beschikbaar voor de mobiele internetter.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
Paul Brackel
Dit kan alleen een succes worden als een behoorlijk deel (zeg 50% of meer) van de restaurateurs in een gebied meedoen en het hele proces van opzoeken en reserveren (met dat keline toetsenbord / beelscherm) heel, heel gemakkelijk is. Ook moet je je afvragen of dit nu een MOBIEL relevante toepassing is, d.w.z. is dit nu wat je vooral gaat doen als je niet in de buurt van een PC bent ? De gebruiker weegt het volgende af: een per definitie moeilijker zoek en reserveringsproces op mobiel tegenover het voordeel dat je dat juist onderweg kunt doen. De afweging is dus gemak tegenover urgentie. De jury is out on this. Paul Brackelvooorzitter Open Mobiel Internet initiatief (OMI)www.openmobielinternet.comtegenover
Sjoerd Diederik
De optie om locatie gebaseerd te zoeken vind ik veel mooier dan het reserveren per mobiel. Immers, ben je al bekend met een restaurant of vind je er ??n online, dan bel je ze toch gewoon even op?
Bluestrike
Volgens mij kan het een succes worden op het moment dat iens zijn webverkeer duidelijk kan maken dat er een mobile site is waar men dezelfde dienst kan afnemen. Maar ik zit niet in de jury hoor :) Zoals ik het begrijp is iens nu al bezig met online reserveren en waarom dan niet direct mobiel. Het is een verlenging van wat ze nu op het web doen en ik mag aannemen dat dat ook goed gaat. Je afvragen of dit een mobiel relevante toepassing is? Ik vraag me eerder af waarom niet? Ik zie het wel gebeuren. Ik doe met mijn mobiel mail, msn, hyves en koop bloemen. Ik kijk tv zoek naar porno etc etc dus waarom niet ook een etentje regelen? Wat doe jij mobiel Paul? Per definitie moeilijk .. omdat? Ik wil eten in: Amsterdam, Soort: Argentijns, Ik kies: Gauchos vertel hoe laat ik er ben .. en klaar. Wie weet is er een herkenning en krijg ik nog een bevestiging per sms ook! Jammer om direct beren op de weg te zien i.p.v. als OMI te staan juichen voor de ondernemers met ballen!
Claire Boonstra
Ik ben het niet met je eens, Paul. Ik heb al vaker 'ergens' gestaan en behoefte gehad aan een restaurant-met-plek. Nu. Hier. Momenteel is dan de enige optie om via Google Maps mobiel een restaurant te zoeken en vervolgens te bellen. Maar liefst zou ik (ook) in alle stilte, bijvoorbeeld vanuit de bios of stiekem tijdens een vergadering op kantoor direct willen boeken. NU, HIER, en niet wachten tot ik weer achter een laptop zit. Iens lijkt mij hier de/ een uitgelezen partij voor – vooral omdat Google Maps momenteel nog lang niet 'alle' restaurants kent. Bovendien heeft Iens wel alle social recommendations – nogal belangrijk in de keuze van een restaurant – vooral als je in een onbekende omgeving bent, of gewoon iets nieuws wilt uitproberen. Dus Iens: fantastisch initiatief! En ik ben graag beta-tester :-) Claire BoonstraSPRXmobile
Raimo van der Klein
Volgens mij kan dit voor mobiel hartstikke relevant worden. belangrijkste is dat de restaurants online gaan. Dus transparantie in reserveringen, fully booked, etc
Klaske Immerzeel
Het volgende persbericht van Iens ronkt ongetwijfeld over het feit dat je vanf Mars een restaurant kunt reserveren, maar wanneer bouwen ze bij Iens nu eens een werkende website? Een simpele werkende back-knop in je browser is toch niet teveel gevraagd
fred
Begrijp niet zo goed of dit nou werkelijk nieuwswaarde heeft, ik bedoel het is er nog niet en als het aan Iens ligt gaat het er snel komen, maar dan moeten eerst de restauranthouders veranderen en Life Booking een mobiele applicatie maken. Je wilt dit toch bekend maken op Emerce als de eerste paar restaurants zijn aangesloten en men kan boeken, net als toen de onlinebookingsapplicatie live ging.